Gå til innhold
Arkivverket

[#39911] Bygdebok for Alenfit, Band 1, opplysninger.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Er det noen som kan slå opp i Alenfit, band 1, side 418, Gård Bøkevold? (Henvisning fra band 2) Står det noe om hvor Johannes Persen og Kari Knutsdatter kom fra. Evt. når de ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J. Ellingsen

Johannes Person Grovu 1738-1791 vart g1 i 1764 med Gjertrud Sveindtr. Øvsthus 1740-1775, g2 i 1776 med Kari Knutsdtr. Brekke 1750-1804. Alle kom frå Raundalen i Voss. Johannes hadde 5 born med Gjertrud og 6 born med Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk for hjelpen til Olav J. Ellingsen.Skal se videre i bygdebøker for Voss på biblioteket. De hadde nemlig ikke band 1, Alenfit der. Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei!Jeg har samme aner som deg. Min stammor var Marta Olsdatter Instebø f. 1815 d. 1894 gift 2. juli 1837 i Lygra med Rognald Nilsen Ystebø f. 1816 d. 1886. De bodde på Ystebø på Radøy og ble oldeforeldre til min oldemor som var født på Ystebø i 1911.Foreldre:Ole Johannessen Bøkevoll f. 1779 d. 1838 gift 1805 med Kari Halversdatter Vik f. 1780 d. 1852. De bodde på Instebø på RadøyBesteforeldre:Johannes Pedersen Grovu f. 1738 d. 1791 gift 1776 med Kari Knutsdatter Brekke f. 1750 d. 1804. De bodde på Bøkevoll i LindåsHalver Monsen Vik f. 1740 d. 1818 gift 1767 med Marta Sjursdatter Berge f. 1749 d. 1822. De bodde på Vik i LindåsOldeforeldre:Peder Eilivsen Øyeflaten f. ca. 1702 d. 1754 gift 1738 med Brita Johannesdatter Vetle Grovu f. 1712 d. 1780. De bodde på Grovu på VossKnut Larsen Brekke f. 1712 d. 1794 gift 1737 med Inger Olsdatter fra Aurland prestegjeld f. ca. 1710 d. 1774. De bodde på Brekke (Raundalen) på VossMons Botolvsen Tveiten f. 1702 d. 1783 gift 1727 med Ragnhild Nilsdatter Storoksa f. 1705 d. 1766. De bodde på Vik i LindåsSjur Oddsen Graue f. 1715 d. 1777 gift 1733 med Kari Ivarsdatter Norheim f. 1713 d. 1790. De bodde på Berge i LindåsTippoldeforeldre:Eiliv Steffensen f. ca. 1659 d. 1713 gift med Guro Eilivsdatter f. ca. 1665 d. 1737. De bodde på Øyeflaten på VossJohannes Gulbrandsen Vetle Grovu f. ca. 1677 d. 1729 gift med Rannveig Nilsdatter f. ca. 1681 d. 1767. De bodde på Vetle Grovu på Voss, men Ragnhild bodde på En på Voss da hun døde i 1767.Lars Knutsen f. ca. 1685 d. 1763 gift med Kari Olsdatter Brekke f. ca. 1688 d. 1740. De bodde på Brekke (Raundalen) på Voss.Ole i Aurland prestegjeld. Jeg vet ikke hvem foreldrene til Inger Olsdatter var.Botolv Monsen Tveiten f. ca. 1659 d. 1712 gift med Agate Tollevsdatter f. ca. 1658 d. 1741. De bodde på Tveiten i LindåsNils Rasmussen Storoksa f. ca. 1667 d. 1749 gift med Brita Knutsdatter f. ca. 1664 d. 1722. De bodde på Storoksa i LindåsOdd Gulleiksen Graue (fra Bø på Voss) f. ca. 1673 d. 1754 fikk som gift mann sønnen Sjur i 1715 sammen med piken Kari Sjursdatter Graue d. 1725. Skifte etter piken Kari Sjursdatter Graue ble holdt 17. august 1725.Ivar Knutsen Norheim f. ca. 1689 d. 1765 gift med Ragnhild Sjursdatter f. ca. 1684 d. 1781. De bodde på Norheim på VossVil forøvrig opplyse deg om at noen av Vossabøkene ligger på nett: http://ullstad.com/Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei! Mange mange takk for all informasjon! Der var jeg vel heldig! Et varp kan man vel si! Min tippoldemor var Kari Olsdatter,døpt 13.2.1821,gift med Anders Nilsen, døpt 6.7.1814, Haugsmyr, Lindås. De 4 barna deres flyttet ca.1870 til Askøy av grunner som jeg ikke vet noe om annet enn at bruket ble solgt noen år etter morens død, og faren var oppigjengift og tok kår. Takk også for tipset om vossabøkene.Stadig noe nytt å lære her på brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til alle:Er det noen som vet noe mer om Lars Knutsen gift med Kari Olsdtr.?Hva med Ingjerd Olsdtr. født 1710 i Aurland, eller Uhrland som det står i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Litt på sida av utgangsspørsmålet, men likevel: Kenneth Bratland (4) nemner Ragnhild Nilsdatter Storoksa. Hadde ho ei søster Anne (1687-1769) g. 1712 med Magne Rasmussen, busett på Mykletun før dei flytte til Leikvoll i Austrheim? Eller er eg på villspor?mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn  Hagen

Til Anders J. MoenMange takk for nye opplysninger 'bakover'. Nå må jeg se og få alt dette på plass!MvhGunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Til innlegg (7). De eldste barna til Lars Knutsen og Kari Olsdatter er ikke født på Voss.'Olav Larsson var leiglending 1691 og 1695. Han var f. 1651, gift fyrst med Kristi Persdr., som døydde 1707, og andre gongen med Jorunn Brynjulvsdr. Det er fortalt at då ho var død og dei reiste på Vangen i gravferd, overnatta dei på Vinjo. Borni hans sutra og gret for dei hadde mist mor si. «Å gråt ikkje born,» sa Olav, «eg kann vel skaffa dykk ei mor i staden. Kva segja de, um eg spyr den gamla hurpo som sit der burte i benken.» Då dei um kvelden kom frå Vangen til Vinjo att, tala Olav med den gamle hurpa og fekk halvt um halvt ja. Seinare kom ho på andre tankar, men han Magne, far hennar, sa at det som--- side 398 ---var lovt skulde stå, og gifte vart dei, segjest det. Eg har ikkje funne noko i kyrkjebøkene um at Olav var gift tri gonger, men difor kann det godt vera so.Olav skulde ætta frå Villandætti i Hallingdal og vera fødd på Brekku. Han var ikkje so lite over tri alner høg, uvanleg førlema og svær og hadde kjempekrefter. Vanleg kalla dei han Store-Brekken eller Sterke-Brekken. Ei mengd forteljingar er der um hans umåtelege krefter. Han åt for fleire, men kunde og vera utan mat eit par døger når det høvde so. Ein gong han skulde på Vassenden i Granvin for å kjøpa korn og var komen til Klyvshuset, sette han seg ned for å smaka på nista, og slutta ikkje fyrr ho var gått i han. Reiste so på Vassenden kjøpte ei tunne korn som han bar på ryggen heim til Brekku og smakte ikkje meir mat fyrr han kom heim. Olav dreiv ei tid med krøterhandel. Ho Kristi døydde 1707 og skifte etter Olav var halde 1725. Jordgodset var då verdsett 86 rd. Olav hadde med Kristi fem born og med Jorunn fem: Kari f. 1691, g. m. Lars Knutson Brekku, Lars f. 1693, Brita f. 1696, Sigrid f. 1698, g. m. husmann Jakob Sveinson Brekku, Synneva f. 1700, død ugift 1741, Kristi f. 1709 og Marta f. 1711, Brynjulv f. 1713, Eirik f. 1716, Alv f. 1718. Eldste sonen Lars Olavson fekk 17 mark av farsgarden som han selde 1726 til verbroren, Lars Knutson, nemnd ovanfor, for 18 rd. og budde 1741 i Lærdal. Lars Knutson kjøpte vidare 34½ mark av ervingane ved skifte 1725 etter verfaren. Lars var f. 1686, døydde 1763 og Kari kona hans døydde 1740. Dei hadde sju born: Knut, Torkjel som budde på Tverberg 1763, Mikkjel f. 1723, Olav f. 1729, Per som var soldat i Kjøbenhavn 1763, Anna g. 1753 m. Eirik Tunshelle i Aurland og Kristi, g. 1757 m. Olav Åmundson Skutle. Lars skifte garden millom sønene Knut og Mikkjel.'Andre kona til Ole Larsen var Jorunn Brynjulvsdatter fra Herheim på Voss (Vinje) f. ca. 1675 d. 1735. Hennes laugverge ved skiftet etter mannen var hennes svoger Peder Gudvangen i Aurland (gift med Jorunn sin søster). Siden det er flere Aurlandsforbindelser antar jeg at foreldrene har bodd først i Aurland. Det er døpt en Mikkel 18 januar 1722 i Aurland med far Lars Kårdalen og en Anna døpt 1. januar 1724 med far Lars Kårdalen. Kan hende det er gitt flere opplysninger i Aurlandsbøkene, men de har jeg ikke selv så noen blir nødt å gjøre et oppslag. Videre begynner ikke kirkebøkene for Aurland før i 1716 og dermed kan Kari Olsdatter Brekke ha blitt gift med Lars Knutsen i Aurland før kirkebøkene tar til.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

1. Lars Kårdal var sønn av Ole Arneson Kårdal født ca. 1655 død 1733. Begge konene er ukjente for Aurlandsbøkene. Ingen av barna Mikkel og Arne er videre omtalt i Aurland. Det var Jorunn's søster Kristi Brynjulfsdtr. Herheim som var gift med Peder Olson på/i Gudvangen.2. Ola Larsson er også beskrevet av Reinton i Hol IV der fødselsåret er oppgitt til 1642. Kindem og Reinton er ikke her helt enige. Reinton mente at Ola var gift med Guri Olsdtr. Nedrejorde og brukte søre Bry i Hol før han flyttet til Voss og overtok Brekke. Han fikk to barn Kitil og Helge f. 1679 med Guri.3. Det kan jo være at det var kona Kristi Persdtr. som stammet fra Villandslekta, som en hittil ukjent datter av Per Olson søre Villand og Sunnev Håvardsdtr. Kolsrud begge født ca. 1634. De hadde Asle, Sunnev, Ingebjørg og Mikkel. 2 av søsknene til Per hadde begge tilknytning til Voss: Nils ble gift med Ragnhild Kolve Jorunn Olsdtr. søre Villand f. ca. 1645 ble gift med Lars Olavson Øvsthus og bodde på Voss.Fra Reinton Hol IV s. 234:'Ola Larson Nedrejorde kunne både lesa og skrive, ser det ut til. I ei sak 1680 sa han til partane at vil dei ha noko skrive, så kunne han laga eit utkast enår dei ville» (sjå Hol I, s 307). Nok etter at kona hans var død, reiste han til Raundalen på Voss og vart leiglending på garden Brekke (Klas Miltzows gods). 30/9 1693 gav han ei kvittering, der det heitte at han, Ole Lauridsen boende på Brekke i Vosse nordenfjelds», hadde motteke 16 rdlr. av Ola Torbjørnson på Sletto i Hol mot at han hadde levert han «alle adkomstbreve jeg hafde for 1/2 i Nedrejorde sammesteds, som han tilforn av mig til brugelig pant havde.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk til Kenneth og Anders J. for enda mer utfyllende opplysninger!! Tenk at en forholdsvis enkel forespørsel skulle bringe med seg så mye informasjon! Som 'godt voksen' nybegynner er jeg overrasket og takknemlig for den hjelpsomhet og velvillighet en møter på brukerforumet. En har nesten litt dårlig samvittighet når en får informasjon som det må ha tatt lang tid å innhente. Men samtidig gir det inspirasjon til å 'grave' videre selv for å få vite mer om hvordan forfedrene levde osv. Da blir ikke anetavlen bare navn og tall lenger!Med vennlig hilsen Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk Kenneth Bratland for enda flere utfyllende opplysninger. Anene mine 'sprer' seg stadig utover i fylket og enda videre! Samler i første omgang stoff til et slektstreff i høst, men skal lage en ufyllend e oversikt med litt stedsopplysninger osv. på sikt til etterslekten. Med vennlig hilsen Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.