Gå til innhold
Arkivverket

[#39915] Hans johnson født 1864 I Rindal


Gjest Brit Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Andersen

Hans Johnson reiste til Amerika første gang 21/4-1886.Reisemål New York .Finner ham igjen 10/11-1909.Da hadde han Njurunda,V.N som bustad.Sammen med kona Hanna L.Johnson f.1863.Ingen i slekta har flere opplysninger om dem,men vi tror kona kom fra Meldal???Kan noen hjelpe oss.Kanskje er det flere som har sett dette bildet??

bilete0895.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Iflg 'Utvandringa fra Rindal til Amerika' utvandra en Hans Jonson Løfaldli f 15.5.1864. Han utvandra 5.4.1882. Brukte namnet Lee. Han var i følge boka gift og hadde ei datter. Han kom fra en plass kalt Øvre Brannhaugen, og boka forteller om flere brødre som reiste over. Peder , Hans, Jon og Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Hei Kari Takk for hurtig svar.Jeg sitter inne med de samme opplysningene,men håper at noen vet noe mere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Er dette samme karen ?I tilfelle er fødselsår feil. Denne Hans er 20 år og ugift i 1882; ble han gift i USA, eller var han tilbake i heimlandet for å finne seg kone fra nabobygda. Lenke mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Hei,Aud MarionDet er nok samme karen ja.Hadde vi visst det,hadde det vært mye enklere du.Vi har alle opplysninger om Søsknene hans,men ikke om Hans og hans familie.Det eneste vi tror er at han 'kjøpte' seg inn i aldersheim på sine eldre dager i USA.Noen mener også at kona kom fra området 'Loe bru' i Meldal.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- undres på om ikke Hanna kunnet vært Johanna her i Norge. Jeg har mye slekt i Eau Claire (har faktisk vært der også), men Hans ble jo ikke boende der, så det hjelper ikke stort. Skal se om jeg finner noe om Johanna/Hanna ved Losbrua i ettermiddag.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dersom den Johanna jeg fant er 'den rette', er hun fra Sørstuggu Loe og datter til Erik Vellikson og 2. kona hans: Gunhild Olsdatter Grutsæter. I bygdeboka står det bare at Johanna, født 1856, reiste til Amerika. Jeg fant ikke noen som passet bedre i 'Losgrenda'.Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Hei igjen! Jeg tør ikke verken bekrefte eller avbekrefte det du har funnet.Jeg hadde håpet at noen andre også hadde sett bildet som er lagt ut.Hun er i allefall liten av vekst.(kort)Fra utreisepapirene fra 1909 står det at hun er født 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Brit Jeg finner ingen Hanna eller Johanna fra Meldal som utvanderer i 1909, jeg ... Får håpe noen som har tilgang til Ancestry (og folketellingene i USA) kan hjelpe. Stemmer det at Hans utvandret i 1882 (ikke 1886 som du skrev) ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Han utvandra vel første gangen i 1882,men har vært hjemme på besøk ett par ganger ser jeg.Ikke heng deg for mye opp i Meldal,det er bare antagelser.Jeg vet at det har vært lett etter dem i USA uten hell,men vi kan jo håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Kan jeg spørre hva de kalte sitt barn og når det ble født? Jeg har sett litt på søsknene til Hans om de kan gi noen ledetråder, men har foreløpig ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

I Surnadal under Mausettrøen i FT 1865 finner vi ei Johanna Larsd. Jeg kan ikke finnne henne igjen i FT 1900. Det er kanskje et blindspor men verd et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Hvilke tanker gjør du deg da i forhold til hustruen han er oppført å reise ut med i 1909? Er det snakk om amrikanisering av navn? Langt fra Hanna til Ella! Det er veldig få treff på Ella i FT 1865. men Eli og Ellen finner vi vel flere av spesielt kanksje Eli her i Rindalsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hva mener du om disse da, Brit:IGI Individual Record FamilySearch� International Genealogical Index v5.0 North America Search Results | Download | Pedigree Alma Lee Female Event(s): Birth: 18 DEC 1889 Eau Claire, Eau Claire, Wisconsin Christening: Death: Burial: Parents: Father: Hans Lee Family Mother: Ella H. Lee Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C003127 1890 - 1902 1302868 V. 2-3 Film NONE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- og se her:First Name Last Name First Name Last Name Date Volume Page Hans Lee Clara Hermanson 12 Apr 1899 5 479 Hans Lee Ella Loe 16 Oct 1886 4 313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det ble ikke så lett å forstå, men Hans Lee giftet seg med Ella Loe i Eau Claire 16. oktober 1886.- det er også et giftemål 12. april mellom Hans Lee og Clara Hermanson ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Du verden så flittig du har vært Aud.Det kan hende at du er inne på noe her.Til Kari ,det er jeg som har håpet at det var rette person,men som utlytta rindaling håper jeg at du tilgir meg.Kanskje det blir løsning likevel nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg tror Ella H. og Hans Lee med datter Alma, født 18. desember 1889 er den familien du etterspør. Jeg har også funnet bekreftelse på Almas fødsel i Eau Claire.- men hvor vegen deres gikk videre fra Eau Claire - evt om de ble boende der - gjenstår det å finne ut.I alle fall fikk du jo litt mer å gå ut fra; bl. a. tidpunkt for giftemål og fødsel og navn på deres datter.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Ja,det har vært sagt at de hadde en datter.Hvis du orker kan du sende meg bekreftelsen på e-mail?britandersen@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.