Gå til innhold
Arkivverket

[#39925] Slekt: Lund og Leite (Myklebust) i Omvikdalen, Kvinnherad


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Synnøve Kristoffersdtr. Leite (1730-1814). Hun var g. 1758 m. Lars Pederson Lund (1729-1801). Deres sønn var trolig min tipp-tippoldefar Mikkel på Norheim i Etne. Leite er nevnt under Myklebust i perioder.Synneve ble døpt 9. februar 1730 i Kvinnherad kirke og døde i 1814.Lars ble døpt i Kvinnherad kirke 20. desember 1729 og døde i 1801.I 1789 hadde han en formue på 50 riksdaler og 24 skilling.Folketellingen 1801: Synneve (70 år) og Lars (70 år) bor på Lund sammen med deres sønn Berge (28 år) og hans familie.Synneves foreldre har jeg oppført som Christopher Heinesen Leite og Marta Haraldsdatter Kaldestad. Christophers far har jeg oppført som Heine Endresen Leite.Lars foreldre har jeg oppført som Peder Torbiørnsen Lund og Synneve Halversdatter Guddal. Synneves far har jeg oppført som Halver Halversen Guddal.Nå når vi er så godt i gang med Sunnhordlandsslekter ville det vært kjekt om vi kunne finne ut av denne slekten også.Takknemlig for alle innspill.-Arnfrid på Trappen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Peder Torbjørnsen Lund og Synneva Hallvardsdatter Guddal skal være mine 6. oldeforeldre. Jeg har skrevet ned at Synneva skal være født ca 1689, og at Peder er nevnt forskjellige steder i tidsrommet 1713 - 1745. Deres sønn Berge (1724 - 1766) var så min 5. oldefar. Jeg visste ikke av sønnen Lars, så takk for det! :-)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Inger,Har du funnet noen flere forfedre enn de jeg har nevnt?Mvh Arnfrid affi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er alt jeg har:Anerapport for Brita Mikkelsdatter NorheimGeneration 11. Brita Mikkjelsdatter Norheim ble født 1808, Norheim, Etne, HO og døde 1892 på Ve, Etne, HO.Generation 22. Michel Larssen Norheim ble født 1769, Lund, Kvinnherad, HO og døde 1857 på Norheim, Etne, HO. Kontrollert med kirkeboken.3. Eli Hallvardsdatter Tjelmeland ble født 1764, Tjelmeland, Skånevik, HO og døde 1819 på Norheim, Etne, HO.Generation 34. Lars Pedersen Lund ble født 1729, Lund, Kvinnherad, HO. Og døde 1801-04-12 på Leite, Kvinnherad, HO.5. Synneve Christophersdatter Leite ble født 1730, Leite, Kvinnherad, HO og døde 1814-11-15 på Leite, Kvinnherad, HO.6. Halvar Sjursen Tjelmeland ble født 1737 på Tjelmeland, Skånevik, HO.7. Marthe Olsdatter Sævereid ble født 1737, Sævereid, Skånevik, HO.Generation 48. Peder Torbiørnsen Lund ble født Lund, Kvinnherad, HO.9. Synneve Halversdatter Guddal ble født 1689-01-29, Guddal, Kvinnherad, HO10. Christopher Heinesen Leite ble født 1695, Leite, Kvinnherad, HO.11. Marta Haraldsdatter Kaldestad ble født 1699, Kaldestad, Kvinnherad, HO og døde 1754-01 på Leite, Kvinnherad, HO.12. Sjur Halvarsen Tjelmeland ble født 1699, Tjelmeland, Skånevik, HO og døde 1776 på Tjelmeland, Skånevik, HO.13. Eli Torkjellsdatter ble født på Tre, Skånevik, HO.14. Ole Viarsen ble født i Skånevik, HO 1704 og døde i 1779.15. Siri Klausdatter.Generation 516. Torbjørn Lund.18. Halver Halversen Guddal ble født 1654 og døde 1729-05-27 på Guddal, Kvinnherad, HO.19. Øllegard Pedersdatter.20. Heine Endresen Leite ble født 1664.22. Harald Aslaksen Kaldestad. Han døde 1737 på Kaldestad, Kvinnherad, HO.24. Halver Sjursen Tjelmeland ble født 1645, Tjelmeland, Skånevik, HO.28. Vier Olsen ble født 1670.Generation 636. Halvard37. Brita Note! Michel på Norheim var først gift med Brita Olsdatter Nes, her er det jeg har om henne:Generation 11. Brita Olsdtr Nes. Brita Olsdtr Nes ble født 1764.Generation 22. Olav Larsson Mel.3. Anna Torsdtr Stuland.Generation 34. Lars Helgesson Mel.5. Mari Pedersdtr Hjelmeland.Generation 48. Helge Olsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur hansen

Kan Peder Mikkelson,f.ca 1815 på Norheim i Etne være bror til Brita Mikkelsdtr. f.1808 på Norheim i Etne? Peder var 1.g gift med Ingebrigta Aslaksdtr. fra Rygmyr i Sveio og 2 gang med Marte Marie Monsdtr. på Ekrene i Sveio. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur hansen

Jeg har Harald Aslaksson f.1661 d.1737 gm. Kari Larsdtr.f.1656, d.1715 De hadde barna:Aslak 1683, Marta 1686, Lars 1693, Valborg 1695, Marta d.y 1696, Brita 1698, Ole 1700 og Guri 1704. Foreldre til Harald er Aslak Haraldson og Guri Heinesdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur hansen

Takk skal du ha. Det var en fin oppstilling av slekt på et bestemt sted og med slekts tilknytning. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur hansen

Trenger du forfedre til Harald Aslaksson, så har jeg det det et godt stykke bakover. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for mail, Johan Arthur, der var jo mange kjente navn, så det blir ikke så mange genrasjoner jeg må legge inn før jeg bare kan lenke det sammen med det jeg har.Dette Heine-navnet og Endre-navnet, mon tro hvor det kan komme fra og Torbjørn på Lund, han skal ha bygslet Lund fra 1695 til 1713. Det er det jeg vet om han. Og så har vi Halvard og Brita, trolig på Guddal.:-) A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan Guro Heinesdtr fra Øyre hatt en bror ved navn Endre som flyttet inn til 'fastlandet' og som kan være Heines far. Antar det er Øyre på Snilstveitøy hun kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser på Skatematrikkelen for 1647 at det er Øyre innerst i Maurangerfjorden, fordi det er nabogård til Bondhus, og han er en sønn av Anders Matsson. Men dette kan jo være et spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan jeg opplyse dere andre at jeg har fått på plass følgende forfedre til Harald Aslaksen Kaldestad. Han var gift med Kari Larsdtr. Hans foreldre var Aslak Haraldsen og Guri Heinesdtr. Guris forfedre kommer fra Øyre og Øyerhavn og er av adel. Aslak Haraldsens foreldre: Harald Aslaksen og Brita. Her har jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fant jeg Heine og Guri på Øyre i 1645-1646, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1645&gardpostnr=4615&merk=4615#ovre>LenkeDet kan vel være Guri Heinesdatters foreldre, eller... Kan de ha fått en sønn Endre også, mon tro..og dette kan vel være Halvar på Guddal, Halvar Halvarsens (f 1654) far, med kone Brite og datter Gurre; Lenkeog her er Harald og Brita på Kaldestad med sønnen Aslak og datteren Inger, så da er den grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I fölge bygdeboka hadde Heine Andersson og Guri Sjursdtr disse barna: 'Born: 1. Mats Ænes g.1 m Anna Andersdtr Ænes, g2m Kristi, 2. Gotskalk, 3. Anders, 4. Magdele gm Didrik Ivarson Handagard (sønn av Ivar Torkilson Oma på Linga), 5. Astrid gm Lars Olson Eide, 6. Johanna gm Johannes Furhovda/Ø. Våge, 7. Anna gm Ivar Kollson Tveitnes, 8. Mari gm Askjell Knutsson Øyre. K2:474:403'Hvor fant du at de hadde en datter Guri og?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg ser og at jeg har en Guri Heinesdtr i min data, datter til Heine Haktorsen Öyre (ca 1695-1757), Holmedal og Anna Olsdtr Tungesvik (d. 1742)Nå er det mulig at dette ikke passer i det hele!Hun ble gift med Tollev Sjursson Molnes: 'Tolleiv Sjursson Molnes (12a), skal i sin ungdom ha uttala at dei måtte vera lukkelege dei som 'Kunde få ei nette Kona, ei fine Kona'. Løvvig skriv vidare: 'Han fik også en smuk Kone, men det var ingenting bevendt med hendes Arbeid. Guri var nemlig mindre huslig: Hun skurde Sjåstangen og Sjåkarmen, men Stuen var Skitten og Sort. Tolleiv og Guri sleit med ein vanskeleg økonomi, som vart ringare med åra. Til slutt måtte dei gje ifrå seg garden og ta til takke med husmannsplasset Hammaren (Molnessjøen).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(8) Guri Heinesdatter gm Aslak Haraldsen på Kaldestad skal ha vært datter av Heine Andersson og Guri Sjursdatter på Øyre. Han igjen var sønn av Anders Matsson og Elsebeth Magnusdtr, mens Guri var datter av Sjur Olavsson Øyerhavn og Guro Godtskalksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Guri og Heine var blant mine 8. tipper, men som sagt har jeg ikke en datter Guri her (se 19)Det er jo mulig at hun ikke er kommet med i bygdeboka.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut til å være en del uavklarte forhold i denne familien LenkeEllers så har også Handegård et kapittel som heter Heine Andersen Øyres; noen mulige aner, så vi får se.. Noen som kan slå opp i Handegård...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner kun slektstavler og de gir ikke noe annet enn det du har over.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.