Gå til innhold
Arkivverket

[#39927] Tre stk. Marthe Jacobsdatter fra Brønnøy, født omkring 1790.


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Jeg viser til dette innlegget Lenke, der jeg er på jakt etter Sivert Jentoft Olsens kone, som jeg tror het Marte/Marta Johanne Jacobsdatter. Er det noen med kjennskap til slekter fra Brønnøy som vet noe om de kandidatene fra 1801-tellinga som jeg nevner nedenfor?-MJ, f. ca. 1787 fra Mo, Brønnøy, Mor: Heriken Jensdatter Scubart. Hun er gift 2. gang med Michel Michelsen, men det står at han er bortjaget av konen(!). Jeg fant en Stinchen Margrethe Jensdatter Schubart fra Bergen, som var gift med Jacob Nilsen Bugge, Brønnøy, på en hjemmeside. Står ikke årstall, men Stinchens far er født ca. 1731, så det kan vel stemme. Fornavnet er nok antagelig feiltolket i 1801-tellinga.-MJ, f. ca. 1787 fra Bordvig, Nøstvig, Brønnøy. Far: Jacob Olssen- I tillegg er det ei MJ, f. 1793 som er fosterdatter på Bru, Nøstvig, Brønnøy, hos Jon Brynoldsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I Skifter fra Bindalen/Velfjord/Vega 1846/1880 av Svein Edvardsen finner jeg et skifte etter Marta Jacobsdatter på Bordvig i Velfjorden i 1848.Ektefelle Ole Olsen. Datter Rachel Elia Olsdatter 19 år, verge Stephen Sevaldsen Hilstad.Dette er kanskje din kandidat nr 2, men det er jo ikke sikkert.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Data fra FS:MARTA JACOBSEN Christening: 20 JAN 1788 Velfjord, Nordland, Norway Father: JACOB OLSENMARTHA JACOBSEN Christening: 21 SEP 1794 Velfjord, Nordland, Norway Father: JACOB JONSENIngen av de to fra Velfjord har Johanne i fornavnet.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk skal du ha! Det virker jo svært sannsynlig at dette er de to nederste på lista mi. Jeg fant på FS at det var en Jacob Jonsen som ble født i 1764 i Velfjord. Faren het Jon Bronolsen, så hvis dette stemmer, kan det vel hende at den MJ som var fosterdatter på Bru, bodde hos bestefaren sin. Hvis disse to Marte Jacobsdøtre er identiske med de i folketellingen, hvilket mye tyder på at de er, kan nok begge avskrives som kandidater til Siverts kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else Thorsen

Har funnet ut at den Lucas Olsen som giftet seg med Sivert Jentoft Olsens enke, Marte Johanne Jacobsdatter, etter hennes død gifter seg igjen, og kaller den første datteren i dette ekteskapet Marta Lorense Bugge.Dette kan jo være spor til den Marte Jacobsdatter som var datter av Stinchen Margrethe Jensdatter Schubart og Jacob Nilsen Bugge, Mo, Brønnøy, men på den annen side var det jo ikke uvanlig å gi barna denne typen navn, selv om det ikke var slektskap. Sivert Jentoft Olsen og Marte Johanne Jacobsdatters sønn Peder bruker også Bugge som mellomnavn på sin nest eldste sønn.Er det noen som har tilgang til kirkebøker eller skifter fra Brønnøy som kan sjekke ut denne Marte Jacobsdatter for meg, slik at jeg evnt. kan få avskrevet henne? Det kan jo hende det finnes et skifte etter Stinchen Jensdatter eller Jacob Nielsen Bugge. 'Min' Marte Jacobsdatter må antagelig ha giftet seg med Sivert J. Olsen engang i perioden 1814 til 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Steinset

Finner ikke dåpen til Marte f.ca.1787, men hun blir konfirmert i 1804 (Marthe Johanna Jakobsdtr 16 år, Moe).Og hun er nevnt i skiftet etter faren (Jakob Nilsen) i 1796: Stinchen Maria Nn ektefelle, formynder for barna Jon Jørgensen, Udtorget. Nils Jakobsen 7 år, sønn. Martha Jakobsdtr 9 år, datter. Margrethe Jakobsdtr 5 år, datter. Hanna Jakobsdtr 3 år, datter. Maren Elisabeth Jakobsdtr 1 år, datter.Foreldrene ble gift i 1785 i Brønnøy.Jeg har noen opplysninger om foreldrene til Jakob Nilsen dersom det skulle være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Martha Johannas daapen staar i Bronnoy kirkebok i 1787. Faren var Jakob Nilsen (f. 1745 d. 1796 sonn av Nils Henriksen Bugge og h. Margrete Hermansdtr. Mo Bronnoy) og kone Stinken Margrethe Jensdtr. Schubart (f. 24/4 1766 Trondheim Domkirken, konf. 1784 Mo, dtr. av Jens Asser Schubart og Maren Elisabet Hansdtr. Klaebo Aars/Aase?). Stinken skulle vaere d. 1811 (Hvor?) Stinken g. II 1798 Bro. Mikal Mikalsen. De hadde sonnen Jakob Hegstrom i 1799. Hva ble av Mikal, Stinken og Jakob? Stinken hadde et uekte barn i Bro. i 1806 med Ingebrigt Hermansen fra Velfjord. Barnet het Johan. Og hva ble av ham? Martha Johanna d. 5 des. 1842 g. I Sivert Graae Olsen, g. II 1827 Lukas Storm Olsen. Bosted Fygle Buksnes. Jeg kan (eliminate) de Martas fra Velfjorden - de giftet seg med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Rune og Margaret, hjertelig takk for innlegg. Beklager at jeg ikke har svart før, men jeg har ikke sett innleggene deres før nå.Rune: Jeg er svært interessert i de opplysninger du måtte ha om foreldrene til Jacob Nilsen.Margaret: Takk igjen for nyttige opplysniger. I folketellingen for 1801 står det om Mikal at han var bortjaget av konen (Stinchen), så det må ha vært ei myndig dame! Hva er kilden din på at det var denne Marthe Johanne som giftet seg med Sivert Olsen? Står vielsen i kirkebøkene fra Brønnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Steinset

Her er det jeg har om foreldrene til Jacob Nilsen:Nils Henriksen Bugge f.1712 Tilrum, sønn av Henrik Paulsen (fra Vega) og Sara Nilsdtr, d.8/8-1779 Mo, gift med Margrethe Hermansdtr Barn: 1. Henrik f.1739 Moe, gift 1765 med Herminken Lorenstdtr fra Mossem, bosted Mossem. 2. Nils f.1741 Mo, d.8/7-1784 Mo. 3. Jeremias f.1744 Mo. 4. Jakob f.1745 Moe, d.11/6-1796 Mo. 5. Ingeborg f.1747 Moe, d.28/5-1808 Mo, ugift. 6. Sara f.1751 Mo. 7. Johan Mølman f.1752 Mo.I skiftet etter faren i 1780 er det også en datter Margrethe som er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Martha Johanna f. 1787 konf. 1804. Jeg hadde ingenting for henne til jeg saa Buggeboka. Jeg vet ikke bevisen for at hun kom fra Bronnoy. Alt passer godt, men jeg onsker ogsaa at jeg viste bevis. Navnet hennes Martha Johanna staar paa doden 5/12 1842 Buksnes kirkeboka. g. I Sivert g. II ca.1827 Lukas. Det er et skifte etter Lukas i 1844 og sonnen Peder Graa Sivertsen er nevnt. Det kan ikke vaere noe annet Martha i Bronnoy omraade. Martha Johanna hadde sosken: Nils Henrik f. 1790 d. 8/10 1871 skipskaptein seinere Kjopmann Trondheim, g. 1817 Ellen Smith Muller; Margrete Klaebo f. 1791 d. 1875 9/10 Bergen; ugift; Hanna f. 1793 d. 1832 Trondheim g. Ole Olsen Lokke; Maren Elisabet f. 1795 (d. 1811?-hvor?) Jeg skriver slektshistoria for Bronnoy Bygdebok. Unnskyld min norsk - jeg vet den er ikke perfekt. Jeg har alle kildene vi vet om for Bronnoy/Somna/Velfjord og mye for Bindalen, og Alstahaug. Barna til Nils Henriksen og Margrete Hermansdtr. Mo: Margrete f. 1737 d. 1795 gift 1765 Bro. Jakob Larsen Mindenes Tjotta, bosted der; Henrik f. 1739 d. 1782 g. 1765 Bro. Hermiken Lorentsdtr., bosted Mosheim, klokker; Nils f. 1741 d. 1784 Mo ugift; Herman f. 1742 d. ung; Jeremias f. 1744 d. 1766 ugift Somnes (Bro. kirkebok); Jakob f. 1745 d. 1796...; Ingeborg f. 1747 d. 1808 ugift Mo; Sara f. 1749 gift bodde Senja Troms; Johan Molman f. 1752 d. 1753. Margrete f. 1712 d. 1795 dtr. av Herman Tollefsen (klokker)(1687-1742) og h. Ingeborg Jonsdtr. (1686-1772) Mosheim Bro. Kan sende deg hva jeg har om Henrik Paulsen Tilrem og koner, skriv meg margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.