Gå til innhold
Arkivverket

[#39932] Odal, Svenneby, Tjøstel Jacobsen f.1749 død 1775 ? Eller til Nes Akershus 1775?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Søker foreldre til denne mannen, Kjøstel Jacobsen f ca 1749, LenkeKan ikke finne Kjøstel/Tjøstel døpt i Nes.Ser noen har Tjøstel Jacobsen Svenneby f. 1749 i sitt slektstre og oppgitt at han dør 1775. Kan han ha reist fra Odal i 1775?Kjøstel Jacobsen får en sønn Hans døpt 1778 i Nes.Kjøstel Jacobsen Foss, u.g. Gift 27 november 1777, trolovet 30 oktober med Gollov Engebretsdtr Foss.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ser at ikke all tekst har kommet med.Har sett tidligere at folk i bygdebøker har blitt antatt døde da de ikke finner dem igjen, men har fraflyttet.Har ikke funnet andre kandidater enn denne fra Svenneby.Kanskje Nord Odal bygdebok bind 2, kanskje sier noe om dette ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fredrik Haug

Hei Marie!En Tjøstel Jacobsen er f 1749 på Svenneby gnr. 38 i Nord-Odal. Han var sønn av Jacob Eriksen 1699-1775 fra Øststua Haug 27/12 i Nord-Odal, g 1739 m Mari Persd. 1714-1782 fra Svenneby. Jeg vet ikke mere om Tjøstel. Jeg bor på 27/12.Hilsen Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans Fredrik !Takker så mye for svar !Siden Jacob Eriksen dør 1775, så er det mulig Tjøstel reiste fra gården ?Er dette fra bygdeboka ? Lurer da på om det står noe om at Tjøstel er død.Du bor da kanskje ikke så langt unna Svenneby.Tror dette er riktig mann fra Svenneby.Eneste barnet av Tjøstel Jacobsen som jeg har klart å finne, er Hans f 1778 i Nes Ak.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H. F. Haug

Hei Marie!Årstallene er ikke så nøyaktige på 1700-tallet. Jacob død 1775 - sønnen Hans født 1778?Har du tilgang til slektstavle? Som nevnt i går - Jacob født og borte vekk. Det ville være fint om vi kunne 'hekte' ham inn igjen. Hvor i Nes bodde/døde Jacob?Gårdene Svenneby ligger ved nordenden av Storsjøen i Sand sogn. N-O bygdebok II. Ny bok for dette området er under arbeid og vil bli nytt nr. III. Utgivelsestidspunkt tør ingen si noe om.Jeg bor 1 mil nord for Svenneby. Området dekkes i nytt bind nr. II.Hilsen Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takker for svar !Tjøstel Jacobsen er her i FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10236&gardpostnr=117&personpostnr=2421&merk=2421#ovre>LenkeOm dette er riktig mann, noe jeg tror, bor jeg sammen med en av hans etterkommere.Tjøstel Jacobsen bodde under Fosseie og kom til Kjensmo i Nes. Nes bygdebok Bind 5 side 406 og 420.Sønnen Hans Tjøstelsen født i Nes 1778, gifter seg med Inger Hansdtr.Hans Tjøstelse og Inger Hansdtr fikk 6 barn.Hans Hansen døpt 4 april 1821 gifter seg med Berte Engebretsdtr Ouli f/d 3 mars 1823, disse gifter seg 21 november 1847 Nes.I denne vielsen 1847 Nes står foreldrene oppført som Hans Hansen og Engebret Olsen, noe som er helt feil, det tok lang tid å finne ut av (over 3 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Fr. Haug

Hei Marie!Jeg har sett i Nes bygdebok 5 sidene 406 og 420. Tjøstel-navnet går igjen, også hos Tjøstel Jacobsen sin kone. Det var og er mange forbindelser mellom Odalen og Nes, slik at det er meget mulig at det er Tjøstel fra Svenneby. Hvilke opplysninger har du som indikerer det?Hilsen Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans !Opplysningene er å ha lett etter Tjøstel Jacobsen i kirkebøkene. Etter å ha lett og ikke funnet han, var da Tjøstel Jacobsen født 1749 (denne dåpen har jeg ikke sett i kirkeboka) i Odalen nærliggende å tro er den rette. Da det også kommer frem at Tjøstel f 1749 lever frem til 1775 i Odalen etter hva jeg har forstått, og denne (min) gifter seg 27 nov 1777 i Nes, passer dette veldig bra. Sørum kirkebok mangler i tidspunktet Tjøstel blir født, men ....Finner ingen andre som passer...??Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Takk, Marie!Jeg skal lete i kirkeboken etter Tjøstel sin fødsels-/dåpsdato. Han synes å være den rette.Hilsen Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Hei, Marie!Kiøstel Jacobsen ble døpt 7/12 1749 i Oppstad kirke i Odalen. Odalen ble delt i 1819, og Oppstad ligger i Sør-Odal. Kirken ligger ved Oppstadåa, og fra Svenneby kan en bruke båt hele vegen - over Storsjøen og nedover Oppstadåa.Fadderne til Kiøstel var: Peder Krattebøl, Anders Illgo, Hans Svenneby, Mari Hanor og Olou Ekornhol - alle fra gårder i Nord-Odal ikke langt fra Svenneby.Jeg skal gå tilbake til bygdeboka for Nes - jeg vil gjerne få oversikt over etterkommerne til Kiøstel.Mvh Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans !Tusen takk Hans for at du så etter.Her i huset er det en etterkommer etter Kiøstel Jacobsen (forutsett at det er riktig mann, noe jeg er rimelig sikker på). Har du en e-mail så skal jeg få sendt deg det jeg har funnet, det er fra kirkebøkene. Det var kun Kiøstel født 1749 jeg ikke har sett i kirkeboka.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.