Gå til innhold
Arkivverket

[#39938] Oppslag i bygdebok for Kvinnherad Hatteberg


Gjest Johan Arthur hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur hansen

Synnøve Halvardsdtr. f.ca 1745 i Hatteberg skal ha vært datter til Halvard Johanneson f.ca 1665 Guddal og Marita Johannesdtr.f.ca 1696 og død i Hatteberg i 1758.. Problemet er at Halvard var død i 1740 Lenke så dette kan ikke stemme. Enten er Synnøve født tidligere eller så har hun en annen far. Er det noen som kan undersøke i bygdeboka om det står noe der? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Johan Arthur,jeg vet ikke, men ser at en Mari Olsdatter på Hatteberg, 91 år, Halvar på Hattebergs enke, dør i 1819. Lenke Det skulle bety at hun var født ca 1728 og ha vært gift med en annen Halvar på Hatteberg. Hun kan ha fått barn i 1745, men jeg kjenner ikke til flere Halvar på Hatteberg i det aktuelle tidsrommet. Jeg søker imidlertid forfedrene til Halvar på Guddal, som også hadde en datter Synneve.Ellers dør en Eli Halvardsdtr på Hatteberg i mars 1742, 1 år og 12 uker gml.-Arnfrid på Trappen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur hansen

Takk til deg Arnfrid for tipset. Jeg har funnet to barn etter dem. Ole f.1757 og Peder f.1754 så da er det sannsynlig at det ikke er dem, siden du ikke har funnet dem gifte før 1753. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Opsanger

I bygdeboka for Kvinnherad finn ein under Hatteberg Synnøve Hallvardsdotter som barn av Hallvard Johannesson Guddal og Marta Johannesdotter Guddal. Det står at Synnøve var gift 1779 m. Anders Johannesson Eik, busett på Haugland (Uskedalen), der ho var enkje etter Sjur Olson på bnr. 15. M E N under Dønhaug (Uskedalen) finn ein og ei Synnøve Hallvardsdotter (1742-1817), foreldre: Anna Nilsdtr. (1705-78) og Hallvard Heineson Leite (1692-1763).Denne Synnøve var også gift med Sjur Olson på Haugland bnr. 15 Spørsmålet blir jo då om Synnøve Hallvardsdtr. Hatteberg og Synnøve Hallvardsdtr. Dønhaug var same person, og at ho høyrde heime på Dønhaug og ikkje på Hatteberg dersom ein ser på kva tid ho var fødd. Mvh. Marit Opsanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Begge ektemennene til Synnøve gift på Haugland; Anders og Sjur, var faddere til min tipp-tippoldefar Michel Larsson f 1769, som forøvrig var grandnevnø til Anna og Hallvard på Leite (barnebarn til Hallvards bror Christoffer Heineson Leite og Marta Haraldsdtr Kaldestad, og sønn til Lars Pedersen Lund og Synneve Christophersdatter Leite).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.