Gå til innhold
Arkivverket

[#39944] Horrig. Hvor er det ?


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Jeg så i folketellingen for 1900 at John Johnsen Lund f.1856 i Horrig. Hvor ligger det stedet ? Han skal etter det jeg vet være fra Fosen-halvøya .mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk for opplysninger.Det er nok sannsynligvis riktig at det er Horg i Støren. Det som forvirret meg litt var at da sønnen til John Johnsen Lund gifter seg i 1913 så er faren John Johnsen bosatt i Tørrem i Bjugn. Derfor trodde jeg det var på Fosenhalvøya,Jeg har prøvd å finne ut hvem som er far til John Johnsen f.1853 i Horg prestegjeld Støren. Den nærmeste kandidaten jeg finner er en John Arntsen bosatt på Lynge gård. I 1865 -tellingen har han en sønn John som er 8 år. Men det er jo nokså usikkert med aldersangivelsene i folketellinga så en annen kandidat er John Eriksen som i 1865-folketellinga har en sønn John som er 12 år. Noe som tyder på at første alternativet er riktig er at i 1875-folketellinga for Støren , så er John Johnsen f.1856 tyende hos Ole Arntsen Rognes i Støren. ( onkelen ?) Finnes det bygdebøker for Støren ?Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja der er bøker for Støren. Bygdefolk og Bygdeliv i Støren Gard og grend Hermann Aune. I alt 3 bind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes bygdebøker for Støren (sogn) i tre bind og for Horg i fire bind. Jeg har alle for Støren, men mangler to bind for Horg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Denne linken til John Johnsen Lund i 1900-folketellinga har jeg. Men hvem er han sønn av ? Hva kan 'etternavnet ' Lund komme fra ? Er det noen gård i Horg som har det navnet ? Den personen jeg tror kan være faren bodde på Lynge gård i Horg.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Han bodde på gården Furulund i 1900, noe som kan forklare navnet.Jeg fant på FS at en John Johnsen giftet seg med Karoline Halvorsdatter 11/7 - 1875 i Fosnes NT. Og kona kom jo fra Overkalla ifølge FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ikke alt fra FS ble med:John Johnsen LUNDgift 11/7 - 1875 i Fosen NTmed Karoline HalvorsdatterHans far John JohnsenHennes far Halvor EriksenDvs. Han het altså Lund allerede da. I Horg er det gårder Lund/Lunde, men da i et bind av Horgboka som jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Mange takk. Det ser jo ut til å stemme. Men da er den eneste kandidat til John Johnsen Lunds foreldre i folketellinga for Støren : John Johnsen gbr. og selveier 48 år . Bosatt på gården Haavin el Ekre . Gift med Guru Andersdatter 45 år. De har en sønn John Johnsen som er 12 år i 1865. Dette stemmer jo ikke helt med at han skal være født i 1856, men som sagt så er aldersangivelsen i folketellingene ikke helt å stole på.Hvem er forfattere av bygdebøkene for Horg ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Forfatteren er Asbjørn Furunes.Jeg sjekket den John Johnsen du nevner under Haavin/Ekre. Om ham står det:John, født 1854, på Hovin Jernbanestasjon (i Horg) i tellingen 1875, i Trondheim 1882 (ant. et skifte?), kom trolig til Orkdalen.1875-tellingen før Horg sogn er ikke på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Mange takk. Det begynner å 'flaske' seg. Jeg har prøvd å finne far til Karoline ,Halvor Eriksen fra Overhalla (?) , men det har ikke gitt noen treff i folketellingene endaFinner dere også neste generasjon , foreldrene til John Johnsen og Guru Andersdatter også i bygdebøkene for Horg / Støren ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bind 3 side 40:De bodde på Finseth som opprinnelig var en husmannsplass under Ekra i Hovingrenda.John Johnsen Hovin, født 1818, død 1881, opprinnelig Lyngen, Hemgarden, fostra opp i Hage Nordre. Gift 1744 med Guru Andersdatter Hage Nordre, født 1823, død 1875. Brukere på Finseth.Hage og Lyngen er utenfor min rekkevidde, da jeg mangler de første to bindene av BB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og foreldra til John.f.1818 var John Johnsen Lyngen,f.1785 d.1827,ufør.Gift 1814 med Gjertrud Arntsdatter.Gylland,f.1991 d.11828. Bønder på Lyngen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Det var overveldende. Takk til dere begge for god informasjon. Det virker som om du har tilgang til bygdebøkene hvor John Johnsen f.1785 d.1827 er nevnt. Hadde de flere barn enn John som ble fostret opp på Hage Nordre ? Han var jo bare 9-10 år da foreldrene døde ?Ellers er det fremdeles vanskelig å finne Karolines foreldre fra Overhalla , Halvor Eriksen og kona. Får se litt mer på det i morgen.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.