Gå til innhold
Arkivverket

[#39945] Christen Nilsen Bruun på 1600 tallet Kvikne


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har søkt på Christine, Kristine f 1650 - 1750 bl mine 15.000 registrerte personerJeg får opp 23 personer, og uten untak er det kondisjonerte kvinner, deriblandt vår Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tror at hvis noen hadde mulighet til å sjekke i ekstraskattemantallet ca.1762 for Kvikne (som jeg antar bare eksisterer som original i Riksarkivet) ville vi kanskje få en avklaring på Sivert Halvorsens familie, om hans kone er i live og om hun heter Kristine Kristensdatter. Kanskje kan vi også få en bekreftelse på om de hadde de barna, som står oppført i bygdeboka for Innset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Grovsøket kan med fordel gjøres på Familysearch, fordi kirkebøkene er nokså tungvinte å lese.Den Anne Halvorsdt som er gift med Anders Simensen tror jeg du kan glemme. Hun er nok den Anne som ble døpt på Kvikne i 1766 med foreldre Halvor Michelsen og Ingeborg Arnisdt.Gift Innset 1766 enkemann Svend Nielsen og pige Bereth Maria Halvorsdt. (Hans 1. kone het Siri Jonsdt iflg FS). Spons: Johan Gahrmager og Knud....Dåp Sirie 1777. F: Joen Johansen (usikker på denne),Stephen Siursen, Johanna Nilsdt, Ane Jonsdt, Helle Andersdt.Dåp Kierstina 1780. F: Siur Halvorsen, Rasmus Johansen, Peder Knudsen, Kari Halvorsdt, Guri Knudsdt, Marit Siursdt. De fikk bare disse to på Innset iflg FS.Gift Innset 1765. Uk Sivert Halvorsen og pige Anne Jonsdt. Spons: Jon Olsen belgmager og Fridrich Knudsen smed.Dåp Kierstina 1765. F: Stephen Siversen, Ole Jonsen, Beret Pedersdt, Kari Ingebrigtsdt, Beret Jonsdt.Trolovet Innset 1768 Uk Jon Arnesen Sundseth, Rennebu og pige Kari Halvorsdt født på Innset. Spons: Jon Olsen belgmager og Sivert Arnesen Sundset. Vielsen foregikk i Rennebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Da ser det ut til at Beret Maria Halvorsdatter Myren må ha giftet seg i svært ung alder ca.15 år gl. Hun er jo oppgitt 1801 i Nesset på Øyen å være 50år ( det er vel rimelig å anta at Berith Maria Halvorsdatter Myren er kona på Øyen?). Det yngste barnet deres er jo også bare fire år gl, altså født når hun allerede var 46 år gl.Hvordan skal en se dette nå, er det fortsatt en Anne Maria Halvorsdatter (men ikke gm Anders Simensen)? For å få Berits alder bekreftet, lurer jeg på om noen har tilgang til aktuelle bygdebok for Nesset, hvor det muligens er oppgitt hvilket år Berit Marie Halvorsdatter døde og hennes alder da.Når det gjelder Sivert Halvorsen Myrens kone Ane Johnsdatter hadde jeg først tro på at hennes far kunne være John Olsen Belgmaker, men i ettertid heller jeg mere over til John og Guri som jeg nevnte i innlegg 31.Er det noen som har info om hva navnet på bl.a. Halvor Sivertsen Myrens mor var? Det er jo også viktig som en del av dette puslespillet å finne ut hva slags bakgrunn Halvor Sivertsen egentlig hadde, siden han muligens giftet seg med direktøren Christen Nilsen Bruuns datter Kristine Kristensdatter. Navnet står i bygdeboka for Innset og jeg tror det var Berit Halvorsdatter. Det er også en Kari (Pettersdatter?) blant anene til Halvor. Fint, hvis noen kunne gjøre oppslag i bygdeboka om dette. Jeg tror også at Halvor Sivertsen står oppført med søsken. Disse konene på Myren stammer vel sannsynlig også fra bergverksfamilier (Innset og Kvikne).Det er jo også litt merkelig dette her med å la flere av barna få mellomnavnet Maria. Hva kan årsaken være?Til slutt, hvor er egentlig Kristine Kristensdatter Myren i det hele tatt nevnt? kanskje i ekstraskatten 1762/63? Navnet må jo være hentet fra en kilde siden det er oppgitt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Svend Nilsen Svendsplass var først gm Sigrid Jonsdatter Agre f 1742, d 1775.Første kull, fjerde barn Jon f 1774Svend Nilsen gift annen gang 1776 med Berit Marie Halvorsdatter Myren f 1751Annet kull , første barn Sigrid født 1779, annet barn født 1780.Merkelig nok går det nu 13 år til neste barn Bersvend i 1793, og barn i 1795 og 1797 med mor 47 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

I bygdebok for Stangvik under gården Torvik står det at årstallet 1673 er oppgitt på sølvkannen som inneholder navnene Christen Nilsen Brun og Margrethe Hansdatter. Kanskje 1673 er året for deres vielse og sølvkannen er deres bryllupsgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

1673 passer jo dårlig som vielsesår hvis Margrete Hansdatter skal være mor til Kristine Kristensdatter Brun f ca 1665. På den annen side trenger det ikke å være vielsesåret. Jeg mener at jeg har vært borti sølvtøy merket med årstall både 10 år og mer etter at et par giftet seg.Jeg tror ikke det har kommet frem i opplysningene over at Halvor Sivertsen kaltes ektemann da han ble begravet i 1765. Det betyr at han hadde kone i live, men om denne var Kristine Kristensdatter er en annen sak. Jeg har ikke kommet over noen annen Kristine Kristensdatter begravet på Innset fra 1764 og i tiårene etterpå, men det er lett å overse noe. Hun kan også ha dødd utenbygds.Jeg synes det virker som om Sivert Halvorsen f ca 1739, Kari f ca 1742 og Berit Marie f ca 1751 er søsken. Kristine Myrens fødselsår er vel heller ca 1710 eller noe senere enn 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert en Margrethe Hansdattrer fkr 1655, datter av direktør ved Løkken Verk Hans Larsen.Hun er enke fra 1691. Hun kan ha giftet seg med Christen Nilsen Brun f.eks. i 1693 og fått en datter i 1697 og så dødd i 1698. Årstalletr på pokalen må da omtolkes fra 1673 til 1693.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ektemannen som døde i 1691 var Nils Pedersen Støren. Yrke ikke kjent. Hans far var Trondhjemsborgeren Peder Nilsen Balg Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg prøver meg igjen med samme spørsmål som i innlegg 52: Er det noen som har mulighet til å ta en titt i ekstraskattemanntallet 1762 for Kvikne og se hva som står der om familien til Sivert Halvorsen? Dette tror jeg ville være enkelt for noen med tilgang til riksarkivet.Jeg prøvde en gang å få kopiert dette manntallet ved at jeg tok kontakt med riksarkivet. Jeg forstod det slik at dette ikke skulle være noe problem. Dette er nå lenge siden og jeg fikk aldri noen kopi i posten. Jeg tror jeg bestilte pr telefon. Det hadde kanskje vært bedre å sende en mail eller ett brev slik at det ikke ble noen misforståelser. Jeg har ikke fulgt opp dette senere. Jeg håper derfor noen kanskje har mulighet til å sjekke direkte på riksarkivet angående familien til Sivert Halvorsen.Er forresten litt usikker på om Innset er å finne under Kvikne på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(59:) Er denne direktør ved Løkken Verk, Hans Larsen (f. ca. 1615 ?) i slekt med noen av de andre storkarene ved Løkken, f.eks. Hans Rasmussen Müller (1682-1761), Lauritz Hansen Møller (1710-1781), Thomas Fredriksen Junghans (1678-1746), Bastian Michelsen With (1671-1731), Lorentz Angell Fyhn (1751-1838). Daniel Engelhart (1638-1733), Povel Olufsen Løkke (1673-1729) ?Mao: Hvem var Hans' foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Godt spørsmål. Jeg kan ikke huske hvor jeg har hentet ham.Jeg har ham anført som:Hans Larsen. Direktør Løkken Verk ???. Forrige veier fkr 1630. Død 1692, g m Gidsken Arentsdatter Smed. Død 1656Han er ikke å finne i 'Løkken Verk 300 år'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ved hvilken anledning er han omtalt som 'forrige veier' ? Det må da ha vært et betydelig sprang fra 'veier' til 'Direktør' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Torkild Knudsen nevner i Innlegg 7 en sølvkanne nevnt i skifte etter Ole Knudsen Torvik i Stangvik med navnene Kristen Nilsen Brun og Margrethe Hansdatter.I Innlegg 57 utdypes dette: 'I bygdebok for Stangvik under gården Torvik står det at årstallet 1673 er oppgitt på sølvkannen som inneholder navnene Christen Nilsen Brun og Margrethe Hansdatter. Kanskje 1673 er året for deres vielse og sølvkannen deres bryllupsgave?.'Årstallet 1673 kan ha betydning for den videre vurdering og det er ønskelig at bekreftelse fra skiftedokumentet ang, dette årstall blir innhentet. For min vurdering vilde ca 1693 ha passet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Kan dette være en søster av Kristine Kristensdatter Bruun ( nevnt tidligere i denne tråden)Ulrikke Kristine Kristiansdatter Bruun f.ca.1699 død 1731. Hun var gm Jens Pedersen Skramstad på Toten født 1703.De hadde barna a) Elen Marie født 1728 gm Kristian Pedersen Rå Nordre og Moestue øvre i Stange b)Margrethe født 1730 gm Ole Halvorsen Sulustad c) UlrikDette er et notat jeg må ha gjort for lenge siden og kan ikke si jeg har notert meg hvor jeg har funnet opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Fantastisk! Dette var godt nytt. Håper det nå er mulig å komme videre.Jeg vet ikke hvordan en skal se dette i forhold til Kristen Nilsen Bruun. Dette skiftet gjør det jo i grunnen mere sannsynlig at han faktisk er stamfaren. Hvis dette er tilfelle må han ha hatt bare disse to barna, nemlig Jens Christian Christensen Bruun og Kirstine Marie Christensdatter Bruun.Den enken Christina Christensdt Brun som 74år gl. ble begravet på Innset i 1773 (innlegg 10) må vel være nevnte søster til Jens Christian Bruun. Hvis dette stemmer er jo det kronologiske på plass. Det ville vel da passe at Christen Nilsen Bruun og Inger Marie Pedersdatter er foreldrene.At Jens Christian var overstiger gjør vel hypotesen desto mere sannsynlig. Det spørs om ikke Halvor Sivertsen også var gruvefunksjonær.Siden Jens Christian Bruun var funksjonær ved Kongsberg gruver er det vel kanskje mulig å avklare om han faktisk var sønn av Christen Nilsen eller om han hadde annet opphav. Jeg er helt ukjent med Kongsberg så jeg håper andre kanskje kan ha opplysninger om Jens Christian Bruun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jens Christian (Christensen) Bruun er g.m. Anne Christophersd. Gartner. I den forbindelse vil jeg nevne at Ragnvald Støren i sin verkshistorie for Kvikne på s. 101 forteller: 'Christopher Gärtner (Gartner), som også kom fra Oberharz til Sølvverket i 1624, var allerede i 1632 som stiger i Prestens grube på Kvikne hvor han også er oppført i 1638, men er i 1641 atter på Kongsberg som hauer.' På s. 119 sies det at den tyskfødte Gartner leder fire norske arbeidere i Prestens grube 1635.En rekke slike forbindelser finnes begge veier mellom verkene på Kongsberg og i Kvikne, i likhet med mange andre av verkene i samme strøk, f.eks. Løkken og Røros. Først kommer (særlig tyske og belgiske) verksfolk fra sølvverket til Kvikne, men senere flytter en del slike motsatt vei. Tror det er liten tvil her om at Jens Christian Bruun er sønn av gruveskriveren i Kvikne, særlig siden søsteren oppgis med far Christen.Som en kuriositet kan jeg ta med at lokalavisen Bygdanytt i Arna i Bergen for få år siden hadde en artikkel om Hans Kristian Gartner, som fra 1718 bor som 'baron' og godseier på gården Haugland ved Ytre Arna (uten etterslekt). Så vidt jeg husker oppgis han å være sønn av en verksdirektør på Lesja, eller muligens er han selv det før han kommer hit, så det er vel nokså tenkelig at han tilhører Gartner-familien på Kongsberg og i Kvikne.Er litt interessert i dette, siden mitt opphav Knut Estensen Amundstuen i Kvikne (antagelig av Prytz-slekten og først stiger, senere stortransportør til verkene i strøket) er gift med en uidentifisert Ingeborg Kristoffersd. 'Negard' (født helst rundt 1720). Både Gartner og Siewers (begge fra Kongsberg) kan her være tenkelige opphav, siden begge bruker navnet Kristoffer, men det er foreløpig helt på det uvisse. Både Gartner og Prytz er stigere, og giftermålene i verksmiljøene skjer gjerne innenfor hver sin 'gren'. Akkurat det er vel en vanlig tysk skikk fra gammelt av, siden hver verksfamilie har et slags 'monopol' på sitt spesielle felt, dvs. at far lærer opp sønner i sitt fag i mange påfølgende generasjoner. (Minner litt om odelsretten innen landbruket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg legger bare inn en lenke til FT 1801 for Rennebu (Meldal). Dette må vel være Inger Maria. Hun er 74 år, dvs født ca 1727. Alderen er nok for høy. Hvis sønnen Mikkel virkelig er 25 år, ville moren vært 49 da han ble født, og det er lite sannsynlig.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tillegg til (70) -- 3. avsnitt: Nettsøk viser at H. Chr. Gartner jeg nevner her først er bergskriver i Lesja, men siden han er født i Trondheim, er han helst sønn av en innvandrer der (helst Chr. H. Gartner), og tilhører dermed neppe Gartner-familien i Kvikne.Anne Gartners far passer vel i tid og ved navn bra til å være en sønnesønn av innvandreren til Kongsberg i 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til innlegg (67)Torkild Knudsen.Ulricha Christina Christiansdatter Brun, fca. 1699 Øya, Melhus? - død mai 1731 og ble gift 5/11 1728 Toten? med Jens Pedersen Skramstad, er datter av Christian Brun og Elen Seiersdt. Rasbeck. (Militærslekta Brun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til innlegg (67)Torkild Knudsen.Ulricha Christina Christiansdatter Brun, fca. 1699 Øya, Melhus? - død mai 1731 og ble gift 5/11 1728 Toten? med Jens Pedersen Skramstad, er datter av Christian Brun og Elen Seiersdt. Rasbeck. (Militærslekta Brun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

(74)Bra, da vet vi at Ulrikke ikke er søster til Jens Christian Christensen Bruun og Kristine Christensdatter Bruun (innlegg 68). Samtidig får vi eliminert bort Ulrikkes far Christian Bruun som en mulig far til Jens Christian og Christine (innlegg 74). Ulrikkes far Christian Bruun ville jo ha vært en sterk kandidat som søsknenes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.