Gå til innhold
Arkivverket

[#39952] Garden Højekvam i Vikedal, FT 1900


Gjest Unn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Helgesen

Hei Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med informasjon om garden Højekvam i Vikedal. Jeg kan ikke finne gården i noen andre sammenhelger enn ved FT 1900 da Anders Helgesen med familie bodde der.Har funnet 2 av barnas fødsels og dåpsdatoer i kirkebøker, men ikke de 2 yngste. Vet at ungene har brukt navnet Høyekvam i ettertid. Med hilsen Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Takk for lenkene, de gir noen svar men ikke alle. Anders Helgesen var gift med Sussanne Paulsdatter. Lenkene fra tellingene i 1801 og 1865 gir ingen referanse til noen Paul så vidt jeg klarer å se. Dette må da vel bety at det kan ha vært flere barn av Ole Olsen, eller at gården er solgt til andre i perioden mellom 1865 og 1900. Sussanne og Anders giftet seg i 1886.Mvh Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Garden Høyekvam og som i dag ligger i Sandeid og som dengang hørte under Vikedal har i dag navnet Haukekvam. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Lenken jeg sendte i går var feil: Her er Haukekvam i 1801 med forfedrene til Susanne Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

I kirkeboka da Anders og Sussanne gifter seg i 1886 står det at Sussannes far heter Paul Højekvam. Jeg finner ingen Paul Høyekvam i tellingene for Vikedal, men i 1865 finner jeg en Paul Tors. på Næset i Vikedal. Han har da kona Ranveg Eivndsdtr. og barnet Susanne 14 år, noe som kan stemme med at Sussanne er f. 1852. Videre heter et at barna til Anders og Sussanne Ranveig. Dette gir da svar på Sussannes foreldre, men ikke på hvordan Anders og Sussanne kom til gården Højekvam. Kan Anders og Sussanne ha kjøpt gården på et eller annet tidspunkt? Mvh Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her har du Ranvei Evensdtr. f.1831 på Haukekvam i Vikedal. LenkeJeg har slekta til Paul Toreson f.1826 på Heiebø i nåv. Ølen et stykke bakover i tid. Hvis du er interessert, så sen d en mail til jo.art@online.no Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er Ranveig Eivindsdatter jordfesta da som enke, så dette skulle da bekrefte at det er de som er oppført på Næset i 1865. Paul Torsen er jo nevnt som far til Susanne ved hennes giftermål samt at han også er fadder til de første barna til Anders og Susanne Sjå Pkt. 7 1895 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Takk til dere begge for hjelp til å bekrefte det jeg mente var foreldrene til Sussanne. Da er det med andre ors Sussannes mors gård de på et eller annet tidspunkt har overtatt. Finnes det da noe skifte fra Ranveig Eivindsdatters foreldre som kan si noe om dette tro?Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

For å skape litt forvirring så har vel prest skrive inn feil patronym, det står Paul Olsen og ikkje Paul Torsen Sjå pkt. 13 1893 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skal ikkje skylde på presten men heller på klokkaren som faktisk ikkje har fått med seg Paul Thorsen. Det forrige innlegg viser da feil mann, men her er Paul Thorsen, der også alder skulle stemme Sjå pkt. 11 1893 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Finnes det bygdebøker fra området Vikedal/Sandeid som kunne gitt mer informasjon rundt gården Højekvam? Kunne vært artig å visst litt mer fra området. Eventuellt noen som kan gi tips rundt hvor jeg kan finne informasjon om skiftene til de personene vi nå har knyttet til gården.Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Unn!Bygdebøkene for Sandeid/Vikedal er ikke ferdig enda. Den første som kommer er fra Imsland i Vikedal og den skulle ha vært ferdig nå, men den er visst blitt forsinket. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.