Gå til innhold
Arkivverket

[#39961] Benjamin Olsson i Selbu


Gjest Karl Göran Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Göran Eriksson

Omkring 1708 flyttade Benjamin Olsson (ca 1662-1746) i Edsåsen, Undersåkers socken och Jämtland, med hustru Anna Persdotter och övrig familj till Norge. Bland barnen födda i Jämtland fanns: Per f.1697 19/4, Sara f.1699 3/9, Erik f.1702 14/1 och Olof f.1707 3/3. Vad blev det av dessa barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ann T Petersen

Benjamin Olsen f. 1662 bosatt i Selbu er min 6 x Tipp-oldefar. Han var gift med Anne Persdatter f. ca 1672.Følgende er å lese i bygdeboka for selbu: 1740 Benjamin Olsen, f. ca. 1662, d. 1746, og kona Anne Persdt., f. ca. 1672, d. 1742, må være kommet fra «Hedemarken», da sønnen Ola opplyste at han var «barnefød» der. Barn: 1. Ola, f. ca. 1708, g.m. Gjertrud Haldorsdt. Garberg, se Eggaodden. 2. Jon, f. ca. 1710, tok over plassen. 3. Sara, f. ca. 1713, «vanfør på hænder og fødder» (1743). 4. Lars, f. ca. 1716, g.m. Ingeborg Jonsdt.Bygdeboka ligger ute på nett. Her er linken til Benjamin Olsen: LenkeKunne din Benjamin ha dratt til Hedmark først, for senere å flytte til Selbu? Jeg finner kun en Benjamin Olsen i bygdeboka og fødselsår stemmer, så dette er med stor sannsynlighet samme person.Har du flere opplysninger om Benjamin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Att Benjamin Olsson från Undersåker drog till Selbu framgår av tingsprotokoll. Han var son till Olof Estensson och hustru Sara Eriksdotter i Edsåsen. Benjamins hustru Anna, med vilken han gifte sig 1693, var från Kall och dotter till Per Goutesson i Krok. Båda dessa socknar, Kall och Undersåker, ligger i västra Jämtland mot gränsen till Norge. Uppgifterna från Selbu bygdebok kände jag redan till. Om familjen först flyttade till Hedmark vet jag inte. Så vitt jag känner till var kontakterna mellan Hedmark och Härjedalen livliga, men inte med Jämtland. Oavsett detta var sonen Olof (Ola) inte född där, utan i Undersåker. Såvida det inte uppges någon ålder för systern Sara 1743, antar jag att hennes uppskattade födelseår (omkr 1713) endast är en gissning och hon placerats i en 'lucka' bland de då kända (yngre) barnen. Bygdeboken anger inte när Benjamin kom till Selbu, men anger 1740 som sista brukarår. I efterhand förvånande, eftersom Statsarkivet i Trondheim i brev (2/6 1983) till mig skrev: 'Vi har sett i matrikkelen 1721 og 1740 for Selbu, men uten å finne noen Benjamin som oppsitter på noen av gårdene. Vi har ikke kunnet finne noe skifte etter Benjamin i Selbu på 1700-tallet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Family Search. Sverige.Også en Carl f.14/8 1704 og Olof f.25/8 1694.Undersaker Sokn.Jamtland Sverige.Beniamin Olsson og Anna Pehrsdtr.Gift 22/10 1693 Kall Jamtland.MEN fra Norge innlagt på familysearch står.Benjamin Olsen f.1662-1746. Dyrdal plass.gift 1715 med Anna Pehrsdtr. f.1672 antagelig Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.