Gå til innhold
Arkivverket

[#39969] Ole Eriksen f. 1782, Sandnes i Blaker


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I Bygdeboka for Nes på Romerike, bind 5, side 319 finner jeg Ole Eriksen (1782-1838) fra Sandnes i Blaker. Søker informasjon om hans opphav. Ole var gift med Kari Amundsdatter. Hvem var hun og hvor kom hun fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Hadde funnet frem noe til deg og mente å legge det på det andre innleggetfra i går, men legger det her i stedet ettersom du har opprettet et eget tema for Ole Eriksen.Nes Mini I 6 1833 - 1845 Kort 8/14, begr.nr.24, s.230.Død 8de Marts, begr. 18de Marts 1838. Ole Eriksen Grøndalen, 60 Aar, Gaardmand.Etter denne alder skulle han være født 1778 - ikke 1782 som Nes Bygdebok sier.Etter fødselsår i Bygdeboka kan det være denne: LenkeForøvrig den eneste jeg kunne finne i Blakier - Uhrskog sogn. Bare gjetning egentlig.Hun ble jo gift en gang til så jeg skal finne den vielsen og se hva som står der.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Vielsen ga ikke mye, men her er den ihvertfall. Den er jo i den linken jeg ga deg også, men der står det Mari.Nes Mini I 6 1833 - 1845 Kort 7/14 Vielse nr.18, s.199.21/6 1841.Enkemand Nils Halvorsen Grøndahlen fra Sanæs fra Blacer, 53 aar, far: Halvor Ols. Enke Kari Arnesd. Grøndahlen, 53 aar, Far:Arne. Forlovere: Borge/Børge Anders og Amund Hans. Grøndahlen. Lysning: 1 Novemb.1840 8 Novem, 15 Novemb. Lysningsforlanger: Brudgommen. Begge haft Naturlige (Kopper altså) Anm.: Attest for Skifte efter Brudgommens 1ste Kone og Skiftebrev for Brudens 1ste Mand.Kari Arnesdatters andre mann´s begravelse.Nes Mini I 7 1846 - 1858 Kort 10/15 Begr.nr.78, s. 300.Død 4 Sept., begr. 11 Sept. Udenes Kirke 1849 Nils Halvorsen, Føderaadsmand, 59 aar, bosted: Grøndalen.Etter vielsen skulle hun være født ca.1788.Da bør det være henne her i 1801 ihvertfall: LenkeKun to med det navn og alder i Akershus - den ene i Fedt og den andre i Nes. Den jeg har laget lenke til passer jo med stedsnavn/gårdsnavn fra Nes Bygdebok også.Har sett etter dåp på Anne Olsdatter f.1815 og broren Erik som er født i 1821, men de er nok ikke født i Nes. Han kjøpte jo/eller kom jo til den plassen førstes i 1829 også.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

s.460 i Blaker og Aurskog bygdebok under Sandnes: Erik Olsen Hellene av Kjølstad 1752-24/8 1820 g m Anne Olsdatter 1763-12/4 1832 Barn: 1. Mari Eriksdatter 1780-1799, 2. Ole Eriksen (neste bruker), 3. Kristine Eriksdatter g m Jakob Halvorsen, 4. Dorte Eriksdatter 1785-1801, 5. Lisbet Eriksdatter 1787-21/12 1850 g 1805 m Ole Amundsen Tømte.Ole Eriksen Sandnes 1782 g 1802 Kari Arnesdatter Kjustad, Fet (De flyttet til Grøndalen i Nes) Barn: 1. Andreas Olsen1805 g 1824 Inger Marie Olsdatter Huseby (neste bruker). 2. Ellen Marie Olsd. 1808-9/2 1821, 3. Inger Olsd. 30/9 1810, 4. Kristian Olsen 5/8 1813 d. s. år, 5. Anne Olsd. 5/3 1815, 6. Kristian Olsen 11/7 1818 d. s. år, 7. Erik Olsen 20/8 1821-29/1 1903 g m Anne Andersd. Udnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Litt lenger ned i avsnittet som omhandler Ole Eriksen og Kari Arnesdatter står det at Kari var fra Kjustad i Fet så du har nok funnet rett person i lenken.Jeg har utvidet min anerapport betydelig det siste døgnet takket være din innsats.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Takk til deg også Karen. Dette er virkelig et nyttig hjelpemiddel for den som ikke sitter med de nødvendige kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Ja ikke sant, har fått mye god hjelp her jeg også!Det står i bygdeboka b.2 at Ole Eriksen flyttet til nabogården, det vil si at Sandnes i Blaker og Grøndalen i Nes var nabogårder. Ellers står det at Sandnes gnr. 69 bnr. 1 ble i 1799 solgt ved auksjon til Erik Olsen Hellene og at Ole tok over gården i 1811.s.344 Hellene u kjølstad Gnr 65 bnr. 6. Erik Olsen kjøpte plassen i 1785 og solgte den i 1805 til svogeren Ole Amundsen Tømte. Ingen opplysninger om hvor han kom fra.Mvh Karen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det hørtes flott ut.Etter de opplysninger Karen kom med ser jeg jo at det ble rett FT1801 på Ole Eriksen også - ikke verst....Jeg har noen Kirkebøker for Fet også, men de starter først i 1815.En av mine tippoldefedre er født i Fet og 2*tippoldemor bodde i Skedsmo - har nok en del slektninger her nede i'Akershus' selv - langt ute et sted, men har ikke funnet noen 'Levende' enda - har i grunnen ikke prøvd heller. Det ble en liten avsporing det da!!!!Tenkte jeg skulle se om jeg finner dem innflyttet til Nes, men det spørs da om de meldte flytting når de flyttet så kort vei!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Legger inn en lenke her med en kartinngang som jeg synes er fin: http://www.hvor.no/Om du skriver Grøndalen (Uten H) - trykker søk - velger de 3 treff for Akershus - velger Nes så får du opp Bygg/bruk - Grøndalen er på den grønne 'Pinnen'.Om du gjør det samme for Sandnes - får opp 2 treff i Akershus - velg Sørum Bygg/Bruk - Der har du Sandnes. Da ser du hvor nære de ligger.Denne type kartinngang finnes også for Sverige inkl. Satelittbilder. Skal til Stockholm i August og har gått veien fra hotellet til Slektsforskerutstillingen pr.kart!!!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian.Dette var et nyttig redskap. Jeg har leita etter brukbare kart over områdene vi har berørt i dette innlegget (og andre relaterte innlegg) uten å finne noe brukbart. Dette var oppløftende. Det finnes en kartfunksjon for Øvre Romerike - Lenke - men det er mye vanskligere å manøvrere i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.