Gå til innhold
Arkivverket

[#39988] Ølvishaug kirke i Skogn = Alstadhaug ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet om Ølvishaug kirke er det samme som Alvishaug som igjen er det samme som Alstadhaug kirke i Skogn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ja, jeg mener det skal være det. Det noe besynderlige 'Alstadhaug' skal ha kommet med danskene. Alvishaug er av noen regnet som det 'opprinnelige'. Uttalen skal ha vært noe i retning av 'Ælsaug' (med tjukk l) enda da Oluf Rygh samlet sine gårdsnavn. Kan dessverre ikke vise til den digitale utgaven av 'Norske Gaardnavne', da det ser ut til å være en 'feil på tjenermaskin' hos dem i disse dager.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tor Rustad

Beklager at jeg 'bryter inn her'. Berit; kan du sende din adresse til meg på (kryptert)de to første bokstavene i Tor bindestrek de to første i Rustad@online.no. Amerikaneren fra 39736 'Andrew' Larsen Rustad. Norge/Danmark vil gjerne takke deg privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.