Gå til innhold
Arkivverket

[#39989] Norsk statsborgerskap i 1927


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Min danske farfar fikk innvilget norsk statsborgerskap i 1927. 'På lasset' fulgte da hans fremdeles ugifte barn.Kan noen fortelle meg om hvordan han måtte gå fram? Jeg går ut ifra at han måtte gi noen personlige opplysninger. Kan jeg være så heldig at disse søknadene finnes oppbevart?Takk for hjelp!Med vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

I 1927 gjaldt 'Lov om norsk statsborgerrett' av 8. august 1924.Den sier i paragraf 5: Norsk statsborgerrett kan ved bevilling av Kongen, eller den han bemyndiger (Justisdepartementet), meddeles en utlending, som 1. har fylt 21 år, 2. har fast bolig i riket og har bodd her i de siste 5 år, 3. har ført en hederlig vandel og 4. er i stand til å forsørge sig selv og sin familie. ...Blir ansøkningen innvilget, får ansøkeren foreløbig en erklæring om, at der vil bli tilstått ham norsk statsborgerrett gjennem utferdigelse av statsborgerbrev, hvis han innen et år for underdommeren på ting eller i annet rettsmøte tilsir Norges konstitusjon troskap. ...Paragraf 6: Når norsk statsborgerrett tilstås en mann efter § 5, bør bevillingen utstrekkes til hans hustru og ugifte ektebarn under 18 år, såfremt der ikke finnes grunn til å gjøre undtagelse. Før ansøkningen avgjøres, bør hustruen få adgang til å uttale sig herom. Troskapsløfte må i tilfelle avlegges også av hustruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Yngve!Takk for svar! Interessant informasjon og viten!Vet du om det finnes papirer som han evnt måtte fylle ut, feks på satsarkivet?God sommerMed vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Søknad måtte nok rettes til Justisdepartementet, og de eldre delene av arkivet derfra er i Riksarkivet.'Underdommeren' var sorenskriver eller byfogd, og papirer i forbindelse med edsavleggelsen vil være å finne i arkivene fra disse, som ligger i statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen Yngve!Da blir det en tur til Sognsvann i ferien!Takk for at du har tatt deg tid til å svare meg!Med vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.