Gå til innhold
Arkivverket

[#39991] Kvar vart det av Karen Marie Pedersdtr? (Vevelstad, Tjøtta i Nordland)


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Ho vart f. ca.1802 kanskje i Vevelstad? Ho giftar seg 1829 med Torger Mortensen, ho vert mor til fleire, bl.a. Lars Christian i 1841.Mannen Torger døyr i 1850 i Vevelstad, det står ikkje noko om at han var enkemann i krk.boka då han er død.Eg kan ikkje finna henne død mellom 1841 og 1850, heller ikkje seinare, fram til 1867(der scanna krk.bøker stoppar, har leita både i Vevelstad og Tjøtta).Finn ingen giftar mål i Vev.st./Tj. mellom 1850-1867(finn fleire Karen Marie Pedersdtr, men alle er 'pige', og yngre enn ho skulle vore) finn henne heller ikkje for sikkert i 1865.Eg har hatt to tema om delar av same familien, Karen Marie var svigermor til Julie Regine: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=18028&sok=mariann+stokken&startnr=&antall=&spraak=&nr=59&antinnlegg=10#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det er skiftet etter Torger Mortensen på Sæter i Tjøtta 1850 der er Karen Maria Pedersdatter nevnt, så hun levde nå 1850. Barn: Torger 11 år, Lars Christian 9 år, Martinus 2 år, Martha Eliasbeth gift med Lars Jakobsen Sæteren, Ane Pernille 18 år, Else Maria 16 år, Bereth Maria 13 år, Massi Christine 4 år og Elen Maria 1 år.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

HeiKaren Marie Pedersdatter er min 3-tipp oldemor via datteren Martha Elisabeth Torgersdatter. Jeg drev og forsket på Karen Marie for ca 4 år siden, og jeg fant da heller ikke noen dødsdato på henne. Dette er hva jeg har notert ned eller tatt kopi av fra kirkeboken i forbindelse med forskningen.Karen Marie(a) ble døpt søndag Trinitatis (27. mai)1804 i Vevelstad kirke, 8 uker gammel, som datter av Peder Knudsen Kilmarken og Ane Lorentsdatter. I tillegg til Karen Marie har jeg notert at de hadde Else Marie, f 1806 og Jacob Andreas f 1813. Da de to siste barna ble født bodde foreldrene på gården Auslien i Vevelstad. Karen Marie ble konfirmert i 1822, 18 år gammel. Hun bodde da på gården Seteren og som foreldre eller pleieforeldre er opplyst Bendig Jonsen og Magnel Johannesdatter. Hun ble gift med Torger i 1829 i Tjøtta kirke (klarer ikke å tyde dato). Jeg har notert at de hadde til sammen 10 barn, hvorav en, Peder, døde 3 uker gammel.Hennes far Peder Knudsen har jeg notert at døde 14.04.1823. Jeg har ikke klart å identifisere ham nærmere, men han kan være den som i folketellingen 1801 er oppført som Peer Knudsen på gården Uhrsletten i Vævelstad.Anna (Ane) Lorentsdatter ble 16.05.1779 døpt (3 uker gammel) som uekte datter av dreng Lorentz Torgersen på Øsen (Ausen) og pike Anna Martha Olsdatter, samme sted. Ved folketellingen i 1801 finnes ikke Lorentz registrert, mens Anna Martha finnes bosatt på gården Tverrland i Vevelstad sammen med ektemannen Jacob Erichsen og datteren Marith Jacobsdatter, f 1793. Dette var hennes første ekteskap noe som betyr at hun og Lorentz ikke ble gift.Lorentz Torgersen, døpt 24.06.1759 var sønn av Torger Knudsen d.y. og Marith Pedersdatter d 1797. At Lorentz ikke er nevnte ved skifte etter henne tyder på at han var død på det tidspunktet.Som ovennevnte viser har jeg en del løse tråder når det gjelder forfedrene til Karen Marie. Jeg har dessverre for tiden ikke tilgang til kirkebøker fra 1700 tallet og tidlig 1800 tall for Tjøtta, Vevelstad og Alstadhaug, noe som kan verifisere dødsdatoer for noen personer som er nevnt over. Når det gjelder forferdene til Torger Knudsen d.y. har Arnt O. Åsvang i boken ”Vevelstad 2” skrevet en del om disse under gården Ausen.Agnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Iflg. kirkeboka for Alstahaug døde enke Karen Pedersdatter, 53 år, på Strand(a i Vevelstad)i 1857. Dette kan vel være den etterlyste Karen Marie Pedersdatter?Mvh Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Jeg ser også at Ane Lorentsdatter , som var gift med Peder Knudsen, døde på Stranda i Vevelstad i 1858.Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja Martha Torgersdatter og hennes mann Lars Jacobsen bor jo på Strand 1865 så de kunne vel bodd der på 1850-tallet også. Så det er sikkert rette Karen Pedersdatter, Halvar Lundestad har funnet.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Glimrande!! Dette var supert!!Hjarteleg takk til alle! Dette var jo bra for deg også Agnar?? :-)))Agnar Johansen: Eg skal fortelja x-svigerinna mi(som har Karen Marie som si 3xtipp pga. Lars Kristian Toregersen) at ein (fjeeeern) slektning av ho er funnen :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Halvard Lundestad: Eg vart så lukkeleg då eg såg at eg hadde fått svar på så mange spørsmål at eg oversåg at det ikkje var noko dato til dødsåret på Karen Marie, har du den?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Dette var nyttige opplysninger for meg også, så takk til Halvard Lundestad.Mariann, du kan hilse din x-svigerinne med at hun i dag har mange (fjeeerne) slekninger her på Helgeland, spesielt i kommunene Vevelstad og Alstahaug.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.