Gå til innhold
Arkivverket

[#40006] Karen Halvorsdatter, Store Hvams-eie(?)


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

Karen Halvorsdatter fikk dattera Maren (min tippoldemor) f. 06.11.43 med Brede Larsen fra Setra under Store-Hvam. Hvem var denne Karen?Ved dåpen 19.11.43 Lenke står det 'pige' Karen Halvorsdatter som tyder på at hun kanskje ikke var fra Hvam, men var i tjeneste der. Det står videre at det var hennes annet leiemål.Opplysningene om Karen, Brede og Maren finner jeg også i Nes Bygdebok, bind 5, side 635.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei VidarNom født 'Nesbu' prøver jeg meg igjen. Har tatt meg god tid denne gangen, men har ikke svaret på ditt spørsmål, bare et forslag.Jeg har funnet en Karen født i Vinger (ser du er fra traktene), ugift sypike i nes på 43 år i FT 1865 (du har kanskje sett henne selv?)LenkeMen jeg tar meg den friheten å være nr 2 i denne debatten. Kanskje Odd Brede, som er lokalkjent der, kan gi deg svaretMvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Lars Ove!Slett ikke utenkelig at du her er på sporet av noe. Vil absolutt forfølge dette. Er ikke akkurat lokalkjent i dette området selv om også jeg er utflyttet Nesbu (Årnes). Ut fra bygdeboka kan det virke som det ikke er så stor avstand mellom Strøm og Hvam.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Vidar.Jeg er fra Fenstad, litt mer avstand, men allikevel. Og min bestemor var fra Aaserud på Årnes.Jeg ser at Karen i 1865 fortsatt var ugift, og over 40 år. Klart at ugifte på 43 år med 2 leiermål bak seg, kanskje hadde problemer med å bli gift?Men uansett, dette blir gjetning. Men kanskje en fin og givende debatt.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det er ikke lett å finne igjen denne Karen, men det tyder ihvertfall på at de har holdt seg i Nes da Maren ble konfirmert for den har jeg funnet.Imidlertid så står det bare Fødested der også og ikke oppgitt når hun er født.Tror kanskje 'Jeg' ville prøvd å finne Karen Halvorsdatters første barn - du kan klare å finne henne på den måten. Har søkt i de samme kildene som jeg ga deg Link til for Nes Kirkebøker, men negativt resultat. Om det er den Karen Lars Ove har funnet og hun er født i Vinger kan hun også ha fått sitt første barn der.Regner med at du kjenner Finn Sollien - han burde kunne gi deg noe å gå på om denne Karen er født i Vinger - han er Eksperten på det område.Nes Mini III 1 1859 - 1882 Kort 5/11 konf.nr.12, s. 131 (Denne bok er merket med Udenes Sokn)Konf.dag: 9/10 1859Maren Bredesd. ikke oppgitt født/dåpsdato/år, fødested: Hvambs-Eie. Brede Larsen (OBS!) Kari Halvorsdatter... Karakter: Temmelig god/Meget god Flid og Opførsel. Vaksinert/Attest: 20/8 55 G.M.Larsd.Hjalp sikkert ikke stort dette, men....Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian!Jeg skal forfølge Lars Ove sitt 'spor' og ta kontakt med Finn Sollien. Jeg har hatt stor nytte av hans kunnskaper og hans database tidligere også.Ser at det står Kari ved konfirmasjonen, men vet ikke om jeg skal legge så stor vekt på dette avviket.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det høres fornuftig ut - Finn er både hjelpsom og Meget dyktig han!!Nei det var derfor jeg satte OBS! foran - det er sånne typiske skrivefeil/Hørefeil!! til skribenten - allikevel er det vel få som har det navnet som Marens far har!! Derfor er den vel ganske sikker!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har ei Karen Halvorsd. f. 28/3 1823 i Spetalen i Vinger, døpt 18/5 i Vinger kirke. Foreldre var skomaker Halvor Kristensen Rogstad fra Elverum og Eli Olsd. Spetalen. Halvor døde 6/2 1826 37 år gml. Har ikke funnet konfirm. på Karen, kan hun ha blitt konfirm. i Nes ? Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Finn.Står det om dem i Vinger Bygdebok? Evt. side?Karen Halvorsdatter(om hun er fra Vinger) skal ha fått et barn tidligere da det er hennes 2dre Leiermaal vi har funnet!! Kan ikke finne det i Nes på søkbare kirkebøker!!Om hun har flyttet til Nes og blitt konfirmert her skal jeg prøve å sjekke!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Det står om Eli og Halvor i Vinger Bygdebok bind II, side 187 under Spetalen (Juven). I følge boka ble de gift i 1823.Foreldrene til Eli var Ole Arnesen (1753 -1800) fra Spetalen og Rønnaug Bergersdatter. Boka sier ingenting om hennes fødested.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiFar til Ole døde i flg innlegg 10 i 1800. Her er Rønnou som enke med flere barn, også Eli Olsdatter på Spetalen i Vinger FT 1801: LenkeLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei.Ingen Karen Halvorsdatter konfirmert i Nes mellom 1837 og 1840. Tror kanskje den som har tilgang til døde i Vinger bør sjekke de listene mellom fødsel 1823 og normal alder for konf.?Hun kan selvfølgelig ha bodd et annet sted også - ikke nødvendigvis i Nes - det andre barnet er vel kanskje det som skal til her!!??Jeg har prøvd å finne det første barnet hennes, men foreløbig uten resultat!!Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei igjen. Karen Halvorsdatter ikke innført i k. bøkene for Vinger som død eller gravlagt. Hennes mor Eli Olsd. Spetalen fikk med Hans Eriksen fra Sander i Sør-Odal dattera Marte f. 9/10 1831 og død 28/2 1832. På hjemmesiden til Geir Sagen finner jeg denne vielsen i Strøm kirke, Sør-Odal: 31/1 1833 Ungk. Hans Eriksen Sander og enken Eli Olsd. Spetalen. Sannsyligheten er stor for at Karen Halvorsd. fulgte med sin mor til Sør-Odal når hun giftet seg dit. Eli Olsd. enke 71 år f. i Vinger bodde ved FT i Sør-Odal 1865 i Gjersøymyra som legdslem.Da blir det et nytt sted å søke etter Karens konfirmasjon og eventuelt hennes første barnefødsel. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Finn.Ja, det var det jeg skrev til Vidar - Når Vingereksperten kommer inn i saken da blir det stort sett orden på det meste!!Jeg skal se litt mere etter det første barnet i Nes også,men ettersom det ikke 'Gjorde' utslag i de søkbare kirkebøkene så er nok sjansen for at hun har fått det i Nes LITEN.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Jeg vil absolutt ikke slippe 'Vinger-sporet', men vil gjerne drøfte alternativer parallelt siden utgangspunktet ikke gir noen entydige spor.Jeg sjekket døde i Nes i perioden fra Marens fødsel og fram til og med 1849 - [url="http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes%20KB%201840%20-%201849/Begravede1840_1849.pdf>Lenke. Der finner jeg ei Karen Martea Halvorsdatter død 19.12.1846 (36 år) på Tveiteie (kan det være en husmannsplass under Tveiten?). Denne Karen Martea har 'passende' alder.Jeg finner imidlertid ingen Karen eller Karen Martea med far Halvor konfirmert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vidar Pedersen

Jeg vil bare bemerke at denne diskusjonen henger nøye sammen med tema 49867, der jeg forsøker å finne Karens evt. bevegelser fra Vinger via Sør_Odal til Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg finner ei Karen Maria Halvorsdatter konfirmert i Fenstad kirke 7.10.1838. Hun blir oppgitt å være født i Nes, og hadde adressen Rolstad-eie da hun ble konfirmert (se nederst på sida): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=165&uid=20772&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1>LenkeHer er enda ei Karen Halvorsdatter konfirmert 4.10.1840. Hun var på Bjørke-eie (se nest øverste konfirmant):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.