Gå til innhold
Arkivverket

[#40009] HADSELNØTTER: ÅNDSTAD i Hadsel, Vesterålen ca 1800-1850


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Jeg har fått hjelp her i forumet før fra Vesterålseksperten Johan Borgos med noen av minde HADSELNØTTER. Prøver derfor igjen:1. HANS STEPHENSEN ÅNDSTAD (ca. 1750-18 ). Gårdbruker og fisker på Åndstad tre i 1801. Gift med BERIT JONSDTR. (ca. 1760-18 ). De hadde 8 barn i 1801.Noen som kjenner deres foreldre, og når døde Hans og Berit ? 2. KRISTOFFER HANSEN ÅNDSTAD (1789-18 ). Gårdbruker og fisker på Åndstad. Hans foreldre nevnt ovenfor. Gift i Hadsel med BERIT IVERSDATTER. (1803-18 ). Jeg har tidligere notert (trolig fra kirkeboka ved giftermål) at Berit var født i Overhalla i Namdalen i Trøndelag. Noen som kjenner hennes foreldre ?Takk for hjelp og innspill.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Hans Steffensen f. 1757, d. 1841. Berit Jonsdtr f. 1756, d. 1834. De gifta seg i 1783.2. Foreldrene til Hans var Steffen Anderssen (1718-1787) og Attel Eriksdtr (død 1782).3. Steffen Anderssen var sønn av Anders Jonsen (1693-1751) og Maren Henriksdtr (død 1744). De gifta seg i 1713.4. Kristoffer Hanssen (1790-1862) var gift tre ganger: 1) m/Anne Kristensdtr (1794-1840), 2) m/Berit Iversdtr (død 1850), og 3) m/Johanne Pernille Eriksdtr (f. 1829).5. Jeg har i øyeblikket ingen flere opplysninger om Berit Iversdtr, men hun var trolig født mellom 1810 og 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til J. Borgos:Jeg bare bøyer meg i støvet og takker på vegne av mine barn og deres evt etterkommere.Det er morsomt for en søring å lese lokalhistore, bygde- og slektsbøker fra Lofoten / Vesterålen + Troms og Finnmark, der mine barn har sine morsrøtter. Mye interessant - både trøndere, vestlendinger, østerdøler, gudbrandsdøler, samer og kvener dukker opp.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.