Gå til innhold
Arkivverket

[#40011] Iver Petter Larsen Bech, f. ca. 1751


Gjest Beate hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate hansen

Avskr. fra Bjarkøy Bygdebok, s. 222, nr. 945 Iver Petter Larsen Bech, ant. fra Bergen, f. ca. 1751, d. 1796. Gift 1767 med Anna Michelsdatter, Skjellesvik, ant. fra nr 935, f. ca. 1741, d. 1805. (Se forøvrig under nr 950).BARN:1. Lars Mikal, f. 1769, d. 17762. Ingeborg, f. og d. 17723. Ellen Kristine, f. 1775, g. under 904 4. Lars Michael, f. 1778, g. under 9465. Martinus, f. 1781, g. under 718 (bestefar til min tippoldemor, Karoline Dortea Pedersdatter, f. 31.7.1861)6. Martha. f. 17847. Morten Iversen Bech, f. 1786, g. under 901Er det noen som vet noe om denne familien? Var Iver fra Bergen, og var han født i 1751? Har prøvd å søke etter han på nettet uten hell. Og hans frue, Anna, er det samme Anna Michelsdatter som står under 935? Eller er hun datter til Michel Olsen, f. ca. 1716, d. 1780? nr. 950?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Iver Petter Larsen Bech er en av mine aner, og han er feilaktig blitt ført opp med 1751 som fødselsår av flere. Han er født i 1742 i Bergen. Dåpen hans den 6/9-1742 i Nykriken i Bergen finnes her i Digitalarkivet. Du vil finne hans foreldre på min hjemmeside. 1751 er året da hans far Lars Knudsen Bech døde. Lars ble født i København og arbeidet som bordvrager i Bergen. Jeg har noe mer om disse enn det som går frem på mine hjemmesider.http://westrheim.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Når det gjelder Anna så er det vel ikke helt dokumentert hvem Michel som er faren. Du ser jo selv forfatteren sin fundering rundt dette i famile nr. 950 i bygdeboken. Anna kalte i hverfall sitt andre barn, som var en jente, for Ingeborg. Michel ble jo gift for andre gang med en Ingeborg etter sin første kones død i 1766. Ble barnet oppkalt etter sin stebestemor eller var Anna fra ett tidliger ekteskap til Ingeborg slik at det var hennes bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Atle Jan Westrheim

Beate: Som du kan se på min hjemmeside er Lars Michael Iversen Bech den av barna som er min gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Atle Jan Westrheim

Lenkene er korrekte. Jeg har funnet fem barn med første kone, samt seks barn med andre kone, hvor flere døde kort tid etter fødselen. Lars sin første kone finner du død her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Åse E. Hansen

Håper disse opplysningene kan hjelpe. Ekstraskatt 1762:SCHELLESVIIG: SKJELLESVIK Hans Joensen og kone Berit Michelsdtr tilsammen 2Lars Arentsen og kone Syneve Michelsdtr Anden hustilhørende folk: Karen Olsdtr tilsammen 3Michel Olsen og kone Ingeborg Ellevsdtr B: Marit Michelsdtr B: Ane Michelsdtr Tjen: Joen Hansen tilsammen 5FOLKETELLING 1770:SKJELLESVIK (Schiellisviig): Nr. 950 Michael Olsen, 60 år og kone Ingeborg Ellevsdtr, 53 år. Barn: 1. Morten Michelsen, 20 år 2. Marithe Michelsdtr, 24 år Tjen: Jon Hansen, 28 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.