Gå til innhold
Arkivverket

[#40013] Slekt på Kariset, Harstad og Blakstad i Gjemnes


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Min 5xtipp oldemor er Siri Jensdatter Harstad gm Lars Størkersen f.ca.1714 Røvik. Foreldrene til Siri Jensdatter var Jens Christophersen Harstad og Kari Andersdatter Kariset.Hennes besteforeldre var Christopher Knudsen Harstad f.ca 1667 gm gm Ingeborg (Jensdatter Larsseter?)og Anders Larsen Kariset f.ca.1665 gm Berit Nilsdatter (Blakstad?).Hennes Oldeforeldre var Knut Nilsen Harstad gm Helle Christophersdatter Åndal, Lars Andersen Kariset f.ca. 1632 gm Kari Pedersdatter.Er det noen som vet noe om Christopher Knudsen Harstads hustru Ingeborg og Anders Larsen Karisets hustru Beret Nilsdatters familier?Min teori foreløpig er at Ingeborg er en Jensdatter og at hun er datter av Jens Larsen Larseter og at Berit Nilsdatter er datter av Nils Andersen Blakstad gm Mildri Johnsdatterglemte å ta mes stikkord ,prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate hansen

er disse folkene fra trondenes? I så fall råder jeg deg til å ta en kikk i Folk og slekt i trondenes av Bergljot Holte Bjørkenes og Margaret Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til en begynnelse kunne det vært interessant og visst hva du begrunner dine hypoteser med. Oppkalling? Jordegods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Når det gjelder begge disse er det oppkalling i første omgang jeg har basert meg på. Det som er tilfelle er at jeg får innrømme at jeg for ikke alt for lenge siden (noen år) fann ut at jeg hadde gjort en feil når gjelder min tippoldemor Elen Agathe Bævre fra Kristiansunds mor. Det viste seg at at hennes mor var Ane Kristine Dahle fra Nordmøre istedet for Marit Olsdatter Bø fra Lesja. Elen Agathe Ble født før faren Skipper Even Rasmusen Bævre giftet seg med Marit Olsdatter Bø, dermed fikk jeg mange nye aner der på Nordmøre, deriblant de som jeg etterspurte på Kariset og Harstad (hvis jeg har funnet de riktige denne gangen vel å merke). Jeg har derfor ikke fått tid til å forske så mye på denne delen av slekta ennå. Det jeg foreløbig baserer meg på er derfor foreløpig navneoppkallinger, fadderskap og nærhet mellom gårdene samt at Larsseter-folket hadde eierinteresser i Harstad. Det burde derfor gå an å bekrefte/avkrefte denne siste angående Larsseter. Eksempelvis er det i matrikkel 1701 oppgitt at Jens Larseters arvinger eier og bøksler, matrikkel 1706 oppgir at Jens Larseters arvinger eier 1-1-12, mens oppsitterne eier 0-2-12.Det er skifte etter Lars Jensen Larseter 1688 med enke Anne Trondsdatter. Barn: Lars Jensen 26år, Ole Jensen 21år, Halvor Jensen 13år, Anders Jensen 10år, Kari Jensdatter gm Andbjørn Pedersen Sjømæling, Ingeborg Jensdatter 8år (det er henne jeg tror kan være Christopher Knudsen Harstads hustru, som jeg mener å ha sett har navnet Ingeborg (jeg vil tro jeg har det ett sted i notatene mine). Eksempel på fadderskap: Anbjørn Sjømælings sønn John født 1711. Hans mor var visstnok Kari Jensdatter f. Larsseter. Faddere var Christopher (Knudsen) Harstad, Knut Sjømøling, Peder...s qv Mari, N.N Sjømæling, Ane Olsdatter Larssæter, Kari Halvorsdatter. No var det to døttre med navnet Berit/Brit i skifte etter Nils Andersen Blakstad (det var tisammen 13barn) i passende alder.I skiftet etter Lars Andersen Kariset går det frem at hans mor er Berit Nilsdatter (nå gm Størker Torbersen) og at han har tre fullsøstre nemlig: 1)Kari Andersdatter gm Jens Christophersen Harstad 2)Mildri Andersdatter (dette er trolig oppkalling av mormor siden Kari er oppkalling av Farmor 3)Margrethe Andersdatter f.1709. Nils Andersen Blakstads hustrus navn var, som kjent Mildri Johnsdatter og skulle kunne være en god kandidat som Kari Andersdatter Karisets mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Ingrid innlegg 5. Jeg tror det kan ha kommet ut ett bind som omhandler Blakstad og Harstad som jeg så langt ikke har hatt i hende, men de foregående bindene har jeg bladd endel i.I tillegg de tidligere nevnte gårdene er også bl.a. Røvik, Ekra, Stokke, Krekvika, Skei, Møkkelbostad, Rånes, Folland, Nås, Lindset,Søvik, Rimstad, Stømsholm, Vassgård, Skovik( alle på ytre Nordmøre) av interesse for 1600 og 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Kjønnøy

Blir litt forvirra av at det er to trådar. Var det nødvendig?Uansett: Det er seks bind av Gjemnesbøkene til no. Blakstad kjem i bind sju. Du får kontakte biblioteket ditt om å låne bøkene. Forfattar er Nils Tore Leivdal, som du sikkert veit.Nokre av dei andre gardane du nemner, ligg i Eide eller på Averøya. Det er bygdebøker for ein del av desse stadene, men ikkje alle enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja det ble jo nødvendig med to tråder siden jeg glemte stikkord (dvs søkeord) i tema 40012. Redaksjonen kan gjerne fjerne Tema 40012 siden jeg ikke ønsker å fortsette der.Når det gjelder bygdebøker så er jeg jevnlig innom og ser etter nye bygdebøker på Statsarkivet (forresten ikke så ofte no lengre), Gunnerus biblioteket og hovedbiblioteket i Trondheim for flere områder på Nordmøre, Romsdal, Trøndelag, Østerdal og Gudbrandsdalen, som er de områdene jeg har gransket i slekta på de siste 27 åra. Så langt har jeg ikke sett noe til bøkerne angående Kariset og Harstad. Jeg skal sjekke nærmere på Gunnerus Biblioteket, de bruker å være bra oppdatert der. Jeg synes det er spesielt interessant med de slektene, som er på ytre Nordmøre og Romsdalen (Fræna). De siste åra har det allikevel blitt lite slektsgransking og mye har gått i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er litt småplukke fra Gjemnesbøkene til NT Leivdal:Knut Nilsson Harstad (kom opprinnelig fra Bjerkeset) var gift med Helle Kristoffersdotter '...truleg frå Gaupset..' og født ca. 1633. (Bd. 5, s.143.)Under Åndal er det nevnt en bruker Kristoffer for perioden ca. 1642-1664, '...truleg sonen til førre brukaren [Peder]...' Det er ikke nevnt noen datter Helle ifm. koppskatten i 1645, men hun kan være utelatt fordi hun er under 12 år. (Bd. 4, s.429.)Det er ikke nevnt noen hustru for Kristoffer Knutson Harstad (b. 5, s. 144.) Men sønnen Jens Kristofferson og hustru Sigrid Monsdotter har dattera Ingeborg (ca. 1730-1798 gm. Peder Torsteinson Krekvik.) I sitt andre ekteskap var Jens Kristofferson gift med Kari Andersdotter Kariset.Lars Jensson Setter, bruker av Larssetra/Oppistu ca. 1613-ca. 1665 hadde to sønner. Ola Larsson var yngst og giftet seg med enka på Åndal/Trøå.Eldstemann Jens Larsson var bruker av Larssetra (ca. 1665-1688.) Han var gift med Kari Olsd. Heggem/Oppistu av Berge-ætta. De hadde bl.a. døtrene Kari f. 1665 og Ingeborg f. 1680. Det oppgis ikke hvem de ble gift med (bd. 2, s.303.)Men Anbjørn Pederson Sjømæling/Nigarden (f.1661, bruker (ca.1685-ca.1714) oppgis å være gift med Kari Jensdotter Larsseter. To barn nevnt: 1. Hans f. ca. 1699 og 2. Jon f. ca. 1711. (Bd. 2, s.357.)Dette er kanskje ikke til mye hjelp, men det var nå det jeg fant hos Leivdal. Så vet vi det.Torkild, du skriver (7) om et '...skifte etter Lars Jensen Larseter 1688...'Du mener kanskje Jens Larsson? Han var forøvrig 2.g. gift med Anne Trondsd. Dalen/Bortate. De var barnløse.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja, det skal være Jens Larsen.Skifte etter Jens Lauritsen Larsseter 1688. Enke Anne Trondsdatter. Barn: Lars Jensen 16år, Ole Jensen 21år, Halvor Jensen 13år, Anders Jensen 10år, Kari Jensdatter gm Anbjørn Pedersen Sjømæling, Ingeborg Jensdatter 8år. Formyndere: farbror Ole Larsen Åndal, morbror Ole Olsen Heggem. På enkens vegne Tørris Skei. I 1717 ble Elling Nastads barn Marin Døpt. Faddere: Ole Borgesen,Lars Riisnes, Lars Johnsen Sjømæling, Ingeborg (nevnt som Christopher Harstads qv), Sigri Olsdatter Åndal, Karen Andersdatter Grip. Her går det altså frem at Christopher Harstads Hustru heitte Ingeborg. Det var Følgende brukere på Harstad 1695 Oluf. Søfren, Knut Christensen, Knut Nilsen. Jens Seter eier alt 2-1-0spd (det skulle vel ha stått Jens Sæters arvinger?).Det var følgende brukere på Harstad 1709 Ole Endresen 0-1-16, Søfren 0-0-20, Christen Knudsen 0-2-0, Christopher 0-2-12. Eierforholdene: Jens Seters arvinger eier 1-1-12, Opsitteren eier og bruker 0-2-12(sannsynlighvis Christopher) Det var følgende brukere på Harstad 1716 Ole Endresen 0-1-16, Anbjørn 0-0-16, Christen Knudsen 0-2-0, Christopher(Knudsen) 0-2-16 tror det skal være 0-2-12?). Eierforholdene er nå Jens Seters arvinger eier 1-0-16, Anbjørn eier 0-0-20, Oppsitteren eier 0-2-12. Jeg vil tro at brukeren Anbjørn er den tidligere Anbjørn Pedersen Sjømæling, siden han ser ut til å forsvinne fra Sjømæling rundt 1714?Siri Jensdatter Røvik i innlegg (1) er døpt 1735 som Jens Christophersen Harstads datter med faddere: Kristopher Harstad, Størker Kariset, Ingebrigt Harstad, Christi Harstad, Ane Astad, Margrethe Kariset1721 er Lars Jensen Sjømælings datter Maria døpt med følgende faddere: Christopher Knudsen Harstad, Endre Endresen Sjømæling, Knut Olsen Blakstad, Karen Olsdatter Larsseter, Ane...., Marit Olsdatter Harstad. Denne Lars Jensen Sjømæling, er han fra Larsetra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I 1742 er enken Kari Jensdatter Harstad gravlagt 80 årgl (altså f.ca 1662). Det er vel en god mulighet for at dette er Anbjørn Pedersen Sjømæling (senere Harstad?)sin Kone Kari Jensdatter f.Larsseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Anbjørn Pederson gm. Kari Jensd. Larsseter f.1665 var bruker av Sjømæling/Nigard ca. 1685-ca. 1714.På Harstad/Gar'n heter brukeren i årene ca. 1715-1732 Anbjørn. Det står ikke når han ble født, men han døde og arveskifte ble holdt i 1732 (bd. 5, s.53.)Denne Anbjørn Harstad var gift med Kari Johansdotter ca. 1662-1742. De hadde barna 1.Hans Anbjørnson (ca. 1710-1742) og 2.Kari Anbjørnsdotter gm. Ole Olson Skeid på Skeidsmyra.Hans Anbjørnson Harstad var gift med Marit Nilsdotter og var bruker av garden ca. 1739-1748. De hadde barna 1.Knut f.1731, 2. Jon f.1734 og 3.Kari 1737-1740.Sånn rent overfladisk ser det ut til at opplysningene om Anbjørn Pederson Sjømæling nesten stemmer overens med opplysningene om Anbjørn Harstad. Men bare nesten.Det er riktignok noen år mellom bind 2 og bind 5, men det er nå litt rart at det skal være så pass store ulikheter mht. om det er samme mann vi snakker om. Og NT Leivdal er tydeligvis godt oppdatert på alle mulige andre personkabaler mellom Harstad og Sjømæling (og Krekvika.) En skulle kanskje ha ventet at Anbjørn Sjømælings farsnavn Peder skulle gå igjen på Harstad. Men det gjør det ikke.Etter Anbjørn Pederson ble Sjømæling/Nigard overtatt av en Lars Jonson (ca. 1673-1747.) Om hans opphav skriver NT Leivdal:'Det er uvisst kvar Lars ætta frå, eit større kjeldemateriale enn eg no rår over ville nok ha løyst gåta.'Han var gift med Marit, og blant barna står det ingen som heter Maria, men den neste brukere, Ole, ble født i 1721. (Bd. 2, s. 357.)Dette er det nærmeste jeg kommer Lars Jensen Sjømæling (12).Under Larssetra/Oppistu er det en Lars Jensen, f. 1662. Han skal i et arveoppgjør i 1733 gjort krav på Larssetra/Bortistu, et krav som ble avvist. Leivdal kjenner ikke grunnen til at denne Lars Jensen ikke tok over farsgarden som odelssønn.Det ble altså 'nesten' igjen, dessverre.Men kanskje kan dette være til litt hjelp. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk til Torgeir, hyggelig med hjelp. Jeg har nå lånt bind 1-4 av Gjemnes bygdebøker (bind 5 og 6 var ikke å oppdrive i Trondheim). Har du tilgang til det bindet hvor Harstad er omtalt? Jeg er jo litt interessert i hva det står skrevet om Christopher Knudsen Harstads hustru. Det samme gjelder for Kariset, er det noen informasjon om Berit Nilsdatter gm Anders Larsen Kariset.Enken på Harstad 1742 er ført inn i kirkeboka som Karen Jensdatter Harstad 80 år.Anbjørn Harstad er 1709 eier av 20mrkl av Harstad som tidligere har vært i Jens Larsen Larseters arvinger sitt eie, hva står det om dette i bind 5?Anbjørn Harstad har en datter Kari som kunne være en oppkalling av Kari Olsdatter Larseter.Anbjørn Harstad har en sønn Hans, akkurat som Anbjørn Pedersen Sjømæling, men han er født endel seinere. Dette kan vel forklares med at den første Hans dør ung og det blir nødvendig med ny oppkalling med navnet Hans. Dessuten står det ingenting under Sjømæling om John Anbjørnsen lever opp. Det hadde i dette tilfellet vært interessant å vite om aldersoppgaven kommer ifra innføring i kirkeboka 1710 da ville en jo se om han kalte seg enten Sjømæling eller Harstad. Egentlig er jeg litt nysgjerrig på hvorfor dette 'Hans' navnet i det hele tatt dukker opp.Hvor kan opplysningen om at Karen Jensdatter Sjømæling er f.1665 komme ifra? er hun innført som gravlagt i Kirkebøkerne? om det er 1665 eller 1662 spiller vel ingen rolle på denne tiden.Skulle det vise seg at Anbjørn Harstads farsnavn er Pedersen mener jeg fortsatt det må være en god sjanse for at han er tidligere Anbjørn Sjømæling, eller har jeg oversett noe vesentlig her?Hva står det egentlig om eierforholdene på Harstad tidlig på 1700 tallet i bind 5? Jeg er spesielt interessert i om Christopher Knudsen Harstad kan ha arva part i Harstad via sin kone Ingeborg.Jeg vil ta en titt på skiftet etter Anbjørn 1732 når jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

En liten rettelse: Anbjørn oppsitter på Harstad står som eier av 20mrkl i 1716 ikke i 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I bind 5 som omhandler bl.a. Harstad, skriver NT Leivdal under kapitlet om 'Eigarane av Harstad...' at '...Jens i Oppistua på Larssetra fekk hand om Harstad, og i 1690-åra var arvingane etter han eigar...' (Bd. 5, s. 23.)Dette er alså den før omtalte Jens Larsson Larsseter. I nevnte artikkelen i bd. 5 viser NTL til kapitlet om Larssetra i bd. 2, s. 303. Her står det ikke noe om Harstad, men ifm. med arveskiftet '...som vitnar om stor velstand...', skriver NTL videre på s. 304 at '...Jens hadde til gode heile 385 Rd. som han hadde lånt ut og JORDEGODS (min uth.) i tillegg til at han sat som gjeldfri mann på Larssetra..'Alt eller deler av dette jordegodset må være det NTL viser til under Harstad.Jens Larssons nest eldste sønn Ola overtok garden. Han og hans søsken delte arven etter faren. Ingeborg Olsdotter, ei av Olas døtre, ble gift med Nils Olson Harstad/Rabben (bnr. 1.) '...far hennar eigde dette bruket på Harstad...' (bd. 5, s.35.)I 1726, seks år før Ingeborg ble gift med Nils Olson, inngikk brødrene hennes en kontrakt der det går fram at Ingeborg og Nils skulle arve Rabben. Kontrakten er gjengitt under Larssetra, bd. 2, s. 305. (Det bindet har du jo selv.)Det er dessuten godt mulig at det er Jens Larssons datter Ingeborg som ble gift med Kristoffer Knutson Harstad/Oppistu. Kristoffers far, Knut Nilsson, delte den opprinnelige Oppistuå mellom Kristoffer og broren Nils Knutson som fikk det bruket som blir kalt Nålgarden (Nordigarden?)Uansett står det ikke noe om at Kristoffer Knutson fikk noen jordparter med kona, men så var det vel en annen Harstadgard som Larsseterfolket eide (Rabben.)Bindet om Kariset (bd. 6) har jeg ikke fått ennå.Ellers har jeg ingen anelse om hvor de forskjellige årstallene kommer fra. Jeg tipper at NTL har funnet dem i kirkeboka, men de færreste bygdebokforfattere bruker spalteplass på dette.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I utgangspunktet 1696 eide Jens Larsen Larssetra (det må være arvingene hans) heile Larssetra 2spand og 1pund.1709 har vi fortsatt Jens Larsen Larseters arvinger som eiere, men no av bare 1spand 1pund og 16 marklag. Det bruket som tilsvarer Christopher Knudsens i skyld (2pund og 12 marklag) er blitt selveier.I 1716 eier også Jens Larsen Larseters arvinger i Harstad, men no er det redusert ytterligere til 1sp 16mrkl. Anbjørn har kommet til som ny bruker og står med en gang som eier av 20mrkl.Det er jo gode muligheter for at både Christopher og Anbjørns hustruer er blant arvingene nevnt matrikkelen 1695. Det var derfor jeg hadde håpt at gårdhandlene, som jeg mener jeg husker å ha sett noe av i tingbøkerne i begynnelsen av 1700 tallet var med i bind 5. Det som jeg selv har sett i tingbøkerne bekrefter ikke noe av dette rundt en eventuell forbindelse mellom Christopher Knudsen Harstad og Larssetra, men jeg har da også bare gått gjennom bruddstykker av tingbøkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Gjemnesboka bind 6 gir ikke utfyllende opplysninger om Berit Nilsdatter. På side 527 er angitt for de første brukerne av Kariset:Brukar 1. Peder var brukar i 1630. Han er nemnt som Peder Kariset under Galleiskatten 1630.Brukar 2. Anders d. 1665 var brukar frå ca. 1640 til ca. 1663. I 1645 svara Anders koppskatt som øydegardsmann for seg, kona og Ole. Han var gift, og kjeldene våre fortel om 3 søner: 1. Lars, f. 1634. Sjå brukar 2. 2. Jon, f. 1640. 3. Nils,Brukar 2. Lars Andersson f. ca. 1634 var brukar ca. 1663 -1710. Han var gift og hadde i det minste ein son:1. Anders Larsen f. ca. 1665 d. 1710. g. med Berit Nilsdotter. Dei hadde barna: 1. Lars f. ca. 1697. d. 1735. Ugift. 2. Nils f. 1700. d. før 1735. Ugift. 3. Kari d. etter 1760. g. 1734 med enkemann Jens Kristofferson Harstad. Bondefolk i Oppistuå på Harstad, sjå bind 5. s. 145. 4. Mildri d. 1784. g. 1737 med Arne Arneson Høgset. Sjå brukar 4. 1735 vert det opplyst at ho tente hjå soknepresten Hans Grøn på Kvernes. 5. Margrete. Ho budde heime på Kariset i 1835. g. 1736 med Gunner Jonsen Halset. Gift 2. g. som enke 1758 med enkemann Elling Styrkerson Røvik. 6. Jon. Død før 1735.Berit Nilsdtr. G. 2.g. ca. 1711 m. Størker Torbergson Bakke f. 1685 d. 1744. Ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Lars Andersen Kariset var etter all sannsynlighet gm Kari Pedersdatter. Dette fremgår av lensregnskapene. Så langt har jeg ikke funnet dette igjen i notatene mine, men jeg lurer på om det var at de fikk barn fortidlig. At det var Kari passer også godt med at eldste datter til sønnen Anders Larsen hadde navnet Kari.Jeg kan jo ta med skiftet på Blakstad etter Nils Andersen 1674. Enke var Mildri Johnsdatter. Barn: Berit Nilsdatter død men har sønnen Ole Bergesen, John Nilsen, Kristen Nilsen, Jakob Nilsen, Ole Nilsen, Anders Nilsen, Ales Nilsdatter, Brit Nilsdatter, Mali Nilsdatter, Maren Nilsdatter, Gunbjørg Nilsdatter, Anne Nilsdatter, Anne Nilsdatter, Berit Nilsdatter. Nærværende var Peder Heggem, John Anbjørnsen som er svoger til Nils Blakstad.Det var odelsgods i Heggem som Peder besitter.Brutto formue 238dlr, Netto formue 208dlr.Jeg har altså disse to døtrene Brit og Berit som mulige kandidater som hustru til Anders Larsen Kariset f.ca.1665.Kanskje noen vet noe mere om Nils Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I siste innlegget ble det en datter med navnet Anne for mye. Det skal bare være 1stk Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I siste innlegget ble det en datter med navnet Anne for mye. Det skal bare være 1stk Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Håper dette kan være til litt hjelp og bekreftelse:Justisprotokollen for Nordmøre den 9/7-1703, s. 230b:Følgende har solgt til sin 'Svogr. Peder Hægem deris arvelig tilfaldne Jordegodz udj bemelte gaard Heggem.' Neml:Olle Niels. Aandall 4 mrkl.,Anders Berchestrand 4 mrkl.,Jachob Freie 4 mrkl.,Christen Morck 4 mrkl.,Joen Niels. Blachstad 4 mrkl.,Lars Røf 2 mrkl.,Bottolf Blachstad 2 mrkl.,Joen Ols. jbm (Blakstad) 2 mrkl.,Anders Karisett 2 mrkl.,Olle Asslacks. Silsett 2 mrkl.,Anders Goupset 2 mrkl.,Olle Bergers. Nyndergaard (menes Indergaard) 2 mrkl.'der foruden Peder Hægem arvet med sin qvinde 2 mrkl: er til sammen 1/2 spand med bøxell' Det var ingen dato på dette dokumentet, men trolig er det gjort dette året.Dette beviser ganske greit at ei av døtrene til Nils og Mildri på Blakstad var gift med Anders Kariset. Dessuten plasserer dette salget også mange av de andre barna.Fra skiftet i 1674 på Blakstad:Her står det også at boet hadde eid 14 mrkl. til i Heggem som de nå hadde solgt til Mogens (Mons).Dessuten står det at enka nå var gift med Jon Blakstad.Så fra justisprotokollen den 18. juni 1708, s. 100b:framkom for retten Halver Jensen og Andbiøren Peders. på sin kvinne Karen Jensdtr.s vegne som forklarte og tilsto at deris kjære bror Olluf Jens. etter sine salige foreldre er arveligen tilfalt i den gård Harstad i Battenfjorden i Øre sogn 1 øre 16 mrkl. 'Her foruden beviser med et shøde af dato 6te Febr. 1690: at Olle Jensen har sig til for handlet af Anders Knudsen Duaas 1 øre udj Dyrlje.'Dessuten har Halver Jensen arvet 2 øre i Harstad etter sine foreldre.s. 102 samme dag: Karen Jensdtr. som er gift med Anbjørn Peders. har arvet 20 mrkl. etter sine foreldre. (sidene 101 og 101b mangler i denne protokollen. Det er feil på nummereringa av sidene, man har hoppa over disse to sidene.)I innlegg 14 står følgende: 'Under Larssetra/Oppistu er det en Lars Jensen, f. 1662. Han skal i et arveoppgjør i 1733 gjort krav på Larssetra/Bortistu, et krav som ble avvist. Leivdal kjenner ikke grunnen til at denne Lars Jensen ikke tok over farsgarden som odelssønn.'Jeg tror jeg har svaret på dette, og vil komme tilbake til dette seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk til Jonny. Dette var jo helt strålende (for ikke å ta for hardt i). Dette må jo få ganske store ringvirkninger på å få nøstet opp i en del andre slekter også. Må ha litt tid til å fordøye dette. Ellers ser jeg jo at det må være rimelig sikkert at Anbjørn Harstad som eier 20 marklag i Harstad 1716, må være tidligere Anbjørn Pedersen Sjømæling, som jo arver 20 marklag i samme gard gjennom kona Kari Jensdatter (som sansynlighvis blir begravet som enken på Harstad 80 år gammel 1742). Det endelige beviset for dette mener jeg må være at det viser seg at hans farsnavn er Pedersen.Det skal bli spennende å se hva du kommer med angående Lars Jensen Larsseter.Bare for å ha tatt det med så er alderen på sønnene i 1666 som følgende: John Nilsen 12 år, Arne Nilsen 11 år (tydeligvis død ung uten arvinger), Christen Nilsen 10, Jakob Nilsen 8, Oluf Nilsen 7, Anders Nilsen 4.Nils Andersen Blakstad selv er oppgitt å være 51 år.Hvilken Lars Røv kan det være som har giftet seg inn i slekta på Blakstad? Det er jo Røv i Surnadalen, som gjerne bruker å bli skrevet på en lignende måte (hvis det da ikke er Rø eller Rød det er ment her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det må vel være Rød eller Røe som er ment. Det var på denne tid en Lars Olsen f. ca. 1654 på Røe i Øre, Gjemnes. Han var fra Åndal. Gift 1) ca. 1690 med enken Mali Nilsdtr. på Røe, enke etter Nils Pedersen. De hadde sønnen Nils Larsen.Det var skifte etter Mali 25/5 1692, fol. 151. Morbroren Jon Nilsen Blakstad ble formynder for Nils. Av første ekteskap hadde hun datteren Marit f. ca. 1687. Marits fars farbror Mons Gundersen Røe ble formynder for henne.Lars Olsen Røe giftet seg senere med Berit Christoffersdtr. (ca. 1667-1744). Jeg vet ikke mer om hvor hun var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.