Gå til innhold
Arkivverket

[#40013] Slekt på Kariset, Harstad og Blakstad i Gjemnes


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På slutten av 1600-tallet har det bodd disse brukerne på Blakstad (de nevnes i legderullene langt inn på 1700-tallet, da de for lengst var borte): Knut, Jon Anbjørnsen, Jon Nilsen og Jon Olsen.Knut var formannen til Ole Jensen, som jeg nevnte i forrige innlegg. Ole giftet seg inn på gården med Knuts enke. Han var 2. gang g.m. Anne Jacobsdtr. Rokset.Jon Anbjørnsen har vi vært innom før. Det var nok han som kom fra Gaupset. Det var Bottolf Pedersen som overtok her, etter det jeg kan forstå. Han var g.m. Maren Nilsdtr. Blakstad.Jon Nilsen Blakstad var sønn av Nils Andersen og Mildrid Jonsdtr. på Blakstad og bror til Maren Nilsdtr. Hva vites om Jon Nilsen Blakstads kone og etterslekt?Jon Olsen Blakstad var også gift med en datter (Ales?) til Nils Andersen og Mildrid Jonsdtr. på Blakstad, og han hadde en kjent sønn Nils Jonsen.Så med mindre Jon Nilsen Blakstad også hadde en sønn Nils Jonsen, er det vel så langt mest trolig at Nils Jonsen, far til Kristi Nilsdtr., var sønn av Jon Olsen Blakstad, i hvert fall hvis han var fra Blakstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Til innlegg 75. Både Store-Nils og Lille-Nils var på Blakstad ved skoskatten i 1711.Brukerne på Blagstad i skoskatten var: Buttolf og betalte for 4 stk, Store Niels Jons. 3, Joen Nielsen 5, Lille Niels Jons. 3. Men i Parykkskatten samme år står det 5 brukere på Blachstad med tjenestefolkene i parentes:Joen Nils. (Sigri Andersd. og Marrit Erichsd.),Bottolf (Ingebor Jonsd. og Marrit Pedersd.),Joen Olsøn (Anne Tørrisd.),Niels Ols. (Mari Iversd.),Nils Joens. (Sigri Knudsd.)Skoskatten ble krevd inn på tinglagene, og fogdens grunnlag kom vel fra lensmannen. Parykkskatten ble krevd inn via prestegjeldene, og der er grunnlaget for fogdens liste en oppstilling fra sognepresten. Både sognepresten og fogden har samme folk i sin liste på Blakstad i parykkskatten. Fogden tar ikke med navn på tjenestefolkene, men det har sogneprest Amund Barhow tatt med. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jon Olsen er kanskje han som var der i 1701, men som nå kanskje var kårkall og ikke nevnt i ordinære skattelister?Nils Olsen er mystisk. Det skulle jo være to stk. Nils Jonsen. Det var skifte etter dem i h.h.v. 1742 og 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei, jeg har bare en dårlig skannet kopi av 1701-manntallet. Jeg skannet det av fra mikrokort og har tydeligvis ikke gjort det mørkt nok, men jeg legger det ved, slik at dere får se selv. Blakstad står nederst på første side og fortsetter øverst på neste side. Jeg ser ikke at det står noen Nils hos Joen Olsen, men står det Michel?

bilete0924.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sidene de 4 brukene på Blakstad rundt 1700 ser ut til å ha som utgangspunkt etterslekten til Nils Andersen og Ole Bottolfsen i 1664/66, ser jeg ikke bort fra at Ole Jensen Blakstads enke kan ha vært en datter til Ole Bottolfsen (og hun var da først var gift med en Knut). Hun kunne ha vært den Anne Olsdtr. som nevnes på skiftet etter Ole Bottolfsen i 1679. Navnene Anne og Ole er brukt i etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har skrevet av følgende for Blakstad 1701:Bruk 1.John Anbjørnsen 59år. Sønn Anbjørn Johnsen 15år. Tjenestefolk etc. Bottolf Sildset 30år.Bruk 2.John Olsen 66år.Bruk 3.Mikkel(Nils?) Johnsen 22år. Sønn Nils Johnsen 12 (jeg tror denne Nils Johnsen 12år kan være sønn av John Nilsen på bruk 4. Tjenestefolk etc. Hans Askildsen 20 år.Bruk 4.John Mikkelsen (Nilsen?) 59år. Sønner Peder Johnsen 10år, Iver Johnsen 6år. Tjenestefolk Knut Pedersen 18år.Bruk 5. Oluf Jensen 40år. Oluf Knudsen 20år, Torstein Knudsen 10år, Knut Olsen 1år.Jeg har litt tro på at det riktige skal være at John Olsen 66år bruk 2 og Nils Johnsen 22år bruk 3 er far og sønn. Videre at John Nilsen 59år bruk 4 og Nils Johnsen 12år bruk 3 er far og sønnJeg har nok gjort noen skrivefeil her. Jeg lurer derfor på om noen har en avskrift det går an å stole på for 1701 Blakstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Innlegg 82 ble jo heilt feil angående 1701 når en sammenligner med originalen i innlegg 80.Det riktige blir?John Anbjørnsen 59årJohn Olsen 66år ser ut til å bruke sammen med Mikkel Johnsen 22år. det er ikke angitt noen barn, men de kan eventuelt stå som tjenestefolk under andre gårder.John (Nilsen?)59år har følgende barn Anbjørn Johnsen 15år, Nils Johnsen 12år, Peder Johnsen 10år Iver Johnsen 6år.Ole Jensen er ikke blitt med på bildet ,men der kan en vel stole på det jeg har i innlegg 82?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Torkild, Jeg lurer på om du kan belyse et navn for meg ? Størker Larsen Røvik f 2. april1765 på Øre Du kan eventuelt kontakte meg offlist da emailadressen lyder som: haalaas(på)online.no (Han var tippoldefar min og kom vel til Averøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er nok mest enig i tolkningen i 83, ja.Det ser jo ut til at brukeren på bruk 3 kalles 'Michelsen', men siden Nils Andersen Blakstads sønn Jon Nilsen jo bodde på Blakstad i 1703 (jfr. tidligere innlegg), så er jeg fristet til å anta at 'Michelsen' er feilskrift for Nilsen, og at skriveren har blitt distrahert av Mikkelnavnet ovenfor.Vil tro at Mikkel Jonsen på bruk 2 er medbruker med sin far. Evt. eldre sønner kan være ute i tjeneste, som du sier.Dersom Kristi Nilsdtr. Blakstad var f. ca. 1710, vil faren være lovlig ung dersom han er identisk med sønnen Nils Jonsen (f. ca. 1689) på bruk 3. Omtrent når ble søsknene hennes født? Tidligere er vel Nils Jonsens alder oppgitt til f. ca. 1680. Går ut fra at det estimatet stammer fra alder ved begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jon Nilsen Blakstad var nok gift med en datter til Anbjørn Gaupset:Ved skiftet etter Iver Christoffersen Gaupset 22/5 1696 var det hans søsken eller deres barn som arvet. Men: Jon Anbjørnsen Blakstad, Jon Nilsen Blakstad, Ole Nilsen Åndal og Marit Pedersdtr. (Anbjørnsdtr.?) Silset fordret deres resterende arv etter deres sal. moder Gunhild Jonsdtr. Trolig fordret både Jon Nilsen Blakstad og Ole Nilsen Åndal på vegne av sine koner.Og hvis Jon 'Michelsen' heller skal være Nilsen i 1701, så har jo han en sønn Anbjørn som støtter denne antagelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Nilsen Åndal var nok gift med Anne Anbjørnsdtr., enken etter Peder Tørrisen Åndal (skifte 1789).Anbjørnsdatteren som Jon Nilsen Blakstad var gift med, kjenner jeg p.t. ikke navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Helge (84).Jeg har ikke tilgang til kirkebøkerne nå, men sånn i farten så vil jeg anta at Størker Larsen er en bror av min fire ggr tippoldemor Karen Larsdatter Røvik. I såfall er foreldrene: Lars Størkersen Røvik og Siri Jensdatter f.Harstad.Besteforeldrene (og oldeforeldre)sannsynligvis: Størker Ellingsen Røvik (sønn av Elling Andersen Skei og Marit Størkersdatter Møkkelbostad), Dorthe Trondsdatter Røvik (datter av Trond Knudsen Røvik?), Jens Christophersen Harstad (sønn av Christopher Knudsen Harstad og Ingeborg (Jensdatter? Larseter?) som jeg etterlyser i dette debatt temaet), Kari Andersdatter Kariset (datter av Anders Larsen Kariset og Berit Nilsdatter Blakstad. Det at hun er fra Blakstad er vel nå bevist se innlegg 23 ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Endre og Finn: Jeg får ikke helt tak i utfallet av oppklaringen i innleggene (42) og (48.) Lisbet Andersdatter Aasbø var altså gift med Nils Einarsen Nordvik. Torkild skriver (34) at en av arvingene etter Kirsti Olsd. Nålsund var datteren 'Lisbeth Andersdatter Nordvik.'Men hvem var Lisbet Andersd. Nålsund gift med?Endre (40): Vet du hvem som var mor til Nils Einarson i Oppistua på Nordvik?Ellers takk til alle bidragsytere for en fantastisk mengde informasjon. Litt av en utfordring. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har prøvd å sette opp et 'eliminasjonsskjema' i forhold til de oldeforeldreparene vi har funnet frem til for slektsforbindelsen mellom Kristi Nilsdtr. Blakstad og Hille Knutsdtr. Ekren, først med de 4 parene som er nevnt tidligere, dersom vi forutsetter at Nils Jonsen Blakstad var sønn til Jon Olsen Blakstad og NN (Alis?) Nilsdtr. Blakstad. Dernest med et femte par, dersom vi forutsetter at Nils Jonsen Blakstad var sønn av Jon Nilsen Blakstad og NN Anbjørnsdatter Gaupset. En tredje mulighet er at Jon Nilsen ikke er fra Blakstad - jeg vet ikke hvor aktuell den problemstillingen er?Eliminasjonen går ut på å finne ut hvilke av barna til de nevnte oldeforeldreparene vi kjenner til som fortsatt har en uklar status mht. etterkommere som kunne ha havnet på Ekren.Nivå 1 er oldeforeldreparene, nivå 2 er deres barn og nivå 3 er navnene vi kjenner på Ekren, nemlig Knut Larsen og Ane Olsdtr. Siden ingen av oldefedrene heter Knut, går den antatte slektsforbindelsen neppe gjennom Lars Knutsen Ekren. Det som dermed gjenstår er kvinner på nivå 2 som enten har ukjent ektefelle eller barn, eller gift med en Ole, samt menn ved navn Ole.A) 1) Auden Trondsen Boksaspa og Anne Olsdtr. 2) Alheid Audensdtr. Vet man hvor det ble av henne?B) 1) Ole Olsen Grønset og Anne Arnesdtr. 2) Ole Olsen. Må ha arvet en part i Grønset og sittet med den en stund. Kan kanskje forfølges ut fra dette?C) 1) Ole Bottolfsen Blakstad og Marit Christoffersdtr. 2)a. Ingeborg Olsdtr. 2) b. Marit Olsdtr. 2) c. Anne Olsdtr. Hun var kanskje først gift med Knut Blakstad og siden med Ole Jensen Blakstad?D) 1) Nils Andersen Blakstad og Mildrid Jonsdtr. 2)a. Ole Nilsen Åndal. Står det noe i Gjemnesboka om han hadde barn? 2) b. Gunbjørg Nilsdtr. g.m. Ole Aslaksen Silset. Står det noe i Gjemnesboka om de hadde barn?E) 1) Anbjørn Gaupset og Gunhild Jonsdtr. 2) Anne Anbjørnsdtr. trolig gift 2) med Ole Nilsen fra Blakstad. Barn?Jeg sa tidligere at Nils Andersen Blakstad og Mildrid Jonsdatter ikke var interessante i forhold til det eventuelle Ekren-slektskapet, men siden salget av jordegodset i Heggem foregikk så tidlig som i 1703, ville det bare hatt betydning dersom det hadde vært Lars Knutsen Ekrens ektefelle det hadde angått. De kan fortsatt ha en betydning i forhold til Ane Olsdtr. Ekrens ukjente foreldre.Så hvis noen har tilgang til Gjemnesbøkene og kan slå opp, så kan vi kanskje få eliminert noen flere? (Åndal og Silset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tilføyelse til (89):I tema #34202 (33) kalles datteren til Kirsti Olsdatter 'Lisbet Andersdtr. Ertvåg.'Var det der hun havnet, og ikke i Nordvika?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Svein Arnolf (90):Under Åndal/Derheim skriver NT Leivdal at Ole Nilsson (ingenting om hvor han kom fra) var bruker fra 1690-1715. Han hadde i sitt første ekteskap (hustru ukjent) barna 1.Ole f. ca. 1678, 2.Jon f. ca. 1681 og 3. Mildri f. 1688.Mildri ble gift med Nils Ellingson Orset som tok over garden. Sønnen Anbjørn Nilsson tok over etter dem. Bd. 4, s.500.)I ekteskapet med Åndalsenka Anne Anbjørnsdatter hadde Ole Nilsson barna 4.Peder f. ca. 1693 og 5.Nils f. ca. 1698.Under Silset/Andersgarden: Ole Aslakson (ætta fra Astad?) og Gundborg Nilsdaotter hadde barna 1.Aslak f. ca. 1701, 2.Nils f. 1703 (overtok garden), 3.Ole f. ca. 1708, 4.Marit f. ca. 1709 og 5. Gjertrud f. ca. 1714. (Bd. 3, s. 140-141.)Håper dette er til noe hjelp. Nå må jeg stikke. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var til stor hjelp, Torgeir!Da tror jeg vi kan trekke to konklusjoner:1) Forbindelsen går ikke gjennom Nils Andersen Blakstad og Mildrid Jonsdtr.2) Det ser også ut til at vi kan konkludere med at Nils Jonsen Blakstad i hvert fall ikke var sønn av Jon Nilsen Blakstad og NN Anbjørnsdtr. fra Gaupset. Jon Nilsen Blakstads foreldre var jo Nils og Mildrid Blakstad, og Anbjørn Gaupsets barn er nå alle krysset ut. Rent bortsett fra at jeg ikke kjenner fornavnet på Jon Blakstads kone, tror jeg ikke det var flere enn 5 barn etter Anbjørn Gaupset og Gunhild Jonsdtr.Da mener jeg at Nils Jonsens opphav trolig er ett av to: Sønn av Jon Olsen Blakstad og NN (Ales?) Nilsdatter, eller han kom utenfra Blakstad.Er det undersøkt hvor mange forekomster det var av Nils Jonsen i passende alder i Gjemnes-området i 1701, og hvor de befant seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Det står Joen Michelsen, 59 år, som bruker av en part på Blakstad i 1701. Til noe annet er bevist går jeg ut fra ar farsnavnet hans var Mikkel. Sønnen Peder ble gift i Torvika, for så som enkemann å gifte seg i 1744 med enka Hille Toresdtr. som da bodde i Mekvika her i Eide. Se om Hille og hennes første mann, Sivert Pedersen, i Eideboka b. 3., s. 268. Hille var fra Linset.Det er forøvrig et skifte etter Anbjørn Jonsen på Høgset i 1734 hvor følgende var arvinger, alle fullbrødre: 1. Nils Jonsen på Blakstad, 2. Peder Jonsen i Torvika og 3. Iver Jonsen på Blakstad.For å få stadfesta om han het Jon Mikkelsen eller Jon Nilsen må nok andre kilder brukes, så som tienderegister, matrikler, skatter, justisprotokoller etc.Til innlegg 92: Ole Nilsen på Åndal må være sønn til Nils Andersen på Blakstad, se mitt innlegg nr. 23. NTL har ikke tatt med at han var 46 år ved mt. 1701, noe som gir hans fødselår til ca. 1655.Viser til mitt innlegg nr. 37.I kirkeboka for Kristiansund1731 –37, s. 91 for året 1734: ”Die 23 ejusdem (april) døde Lars Jensen Sæter.” Alder eller hvor han bodde i Kristiansund er ikke innført i kirkeboka. Ei heller finnes det skifte etter ham i skifteprotokollen for Nordmøre. For Kristiansund starter den først i 1742.I tingboka 1736-40 for Nordmøre s. 94, på det alminnelige sommertinget i Torvika den 21. juli 1738: ”Endelig blev oplest et af Jens Jacob Larssen Fosund underskrefne Skrift af dato 4. febr. 1738 hvormed hand lader lyse sin odels Ret og Pengemangel til 2 øres leie udi gaarden Larssetter som Jens Olsen og Ole Setter beboer.”I panteboka for Nordmøre 1751-65, s. 284, finnes følgende innført (nesten ordrett): ”Velædle og velviise Hr. Sorenschrifver. Da ieg som Eniste søn og arving efter min afdøde fader Jens Jacob Larsen forhen boende i Christiansund er virkelig oedelsberettiget til øres leje i gaarden Larssæter der for nærværende tiid beboes og bruges af Torbor Halvorsen Saa siden bemelte min afdøde Fader udi aaret 17638 (står dette, men menes 1738) den 21 Julij for Gimnes Tinglaug loed Lysse sin odels Rett og Pengema(n)gel til ovenskrevne 1 øres Leje Saa i Kraft af same igien Tager ieg herved som eniste sande arving benevnte odels Ræt og i følge Lovens 5te bogs 2 Capt: lyser bemelte min Odels Ræt og pengema(n)gel til benevnte 1 øres leije i gaarden LarsSætter derudi Gimness Tinglaug og Nordmørs fogderie er beliggende. Hvilcken denne min Lovlige Lyssening ieg ydmygst beder motte vorde lydelig inden Rætten som holdes for Gimnes Tinglaugs almue oplæst samt der eftter udi Protocollen Indført og mig igien tilbage leveret hvormed ieg med største --- forbliver velædle og velviise Hr. Sorenschrifveren deres ærbødigste Tiener. Christiansund den 18 Junj 1763 Ole JensenLars Jensen Seter var født ca. 1662 og døde i 1734. Ifølge ham sjøl på skiftet i 1733 etter Ola Hallvarsen på Larssetra, skal han ha hatt en sønn Jacob Larssetter som var død og som hadde odelsrett til denne garden Larsetra. Hans barnebarn Jens Jakob Larsen var f. ca. 1713, død 23. febr. 1743 i Kristiansund, 40 år og 2 mnd. gl. Hvorfor denne sønnesønnen bruker Larsen som farsnavn og ikke Jakobsen er vanskelig å forstå.På skiftet etter Mildri Olsdtr. den 5. mai 1746 er man samla i Jens Jacobsens hus på Innlandet. Dette er eneste gangen Jacobsen blir bruka.Denne Jakob må minst være 20 år når Lars Jakob Jensen blir født rundt 1713. det skulle tilsi at han var f. ca. 1690-93. Da var faren, Lars Jensen, rundt 30 år, så slik skulle det egentlig passe godt at Lars Jensen hadde en sønn født rundt 1690. Dette skulle også bety at vi skulle finne Jens Larsen og sønnen Jakob i manntallet 1701. Er det noen som har mulighet til å lete etter disse i det aktuelle området. Jeg har sett etter dem litt, men ikke funnet dem.Så prøver jeg å legge ut et skanna bilde av matrikkelen fra 1667 hvor Røvika er med.

bilete0925.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det ser ikke ut til at navnet under Johan Mechelborg er 'Suen', helst fordi siste bokstav mer ser ut som en 'e' enn som en 'n'. Kan det stå 'Sinne'? (altså som i Sina). Man skulle likevel ha likt å se hvordan skriveren har skrevet navnet Suen/Svend der dette navnet sikkert forekommer, til en sammenligning. Det som kommer etter ser mest ut som 'Torsstatter'. Det kan jo bety 'Torsdatter', eller kan det være 'Torssætter' det er ment å skulle være?I innlegg 76 nevnte jeg de brukerne som nevnes på Blakstad i skattelistene sent på 1600-tallet, og som oftest nevnes med farsnavn i legderullene (som også ligger i fogderegnskapene) til langt ut på 1700-tallet, da de for lengst var borte: Knut, Jon Anbjørnsen, Jon Nilsen og Jon Olsen. Knut var falt fra ennå før 1700 og erstattet med Ole Jensen, mens de andre var der også noe senere. Jeg skal ikke sverge på at det ikke kan ha vært en Jon Mikkelsen også på Blakstad en liten periode, men som nevnt i innlegg 86, var bl.a. både (brødrene) Ole Nilsen Åndal og Jon Nilsen Blakstad på skiftet etter Iver Christoffersen Gaupset 22/5 1696 og fordret arv etter deres sal. moder Gunhild Jonsdtr. Dette må de ha gjort på vegne av sine koner. Gunhild hadde vært gift med Anbjørn Gaupset. Likeledes nevnes Jon Nilsen Blakstad og Ole Nilsen Åndal blant de som solgte gods i Heggem til sin svoger i 1703 (innlegg 23). Når da en Jon 'Michelsen' bor på Blakstad midt mellom disse tidspunktene, og dertil har en sønn som heter Anbjørn, mener jeg fortsatt at 'Michelsen' mest trolig er feilskrift for 'Nilsen', og at skriveren har latt seg distrahere av navnet Michel på linjen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Innlegg 94: Er ikke første bokstaven i etternavnet egentlig en dårlig skrevet 'E'? slik at det for eksempel kan bli Einersdatter. Ser ikke ved første øyekast slik ut, men allikevel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Einersdatter kan det neppe bli, for 2. og 3. bokstav må være 'o' og 'r'. Første bokstav ligner den 't' som er brukt i 'Tronssen' to linjer over, selv om skriveren også har brukt en annen type 't' andre steder på siden. Stor bokstav 'E' som er brukt her, ser helt annerledes ut, se f.eks. nederst 'Ellers ingen wilkaar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

For meg ser det ut som om det står Sire (Siri) Jorstdatter (Justdatter), om det da ikkje skal vere ein slags kortform for Torst(ens)datter? Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

For meg ser det ut til at det står Torsdatter. Første bokstaven ligner svært på T'en i Tronsen. Kopien er litt dårlig, men det ser ut til at bokstaven går oppover igjen fra bunnen, akkurat slik som T'en i Tronsen. Bokstav 4 leser jeg som en s. Er det ikke samme bokstav som i Tronsen og også i andre navn på samme side? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja den så annerledes ut. Da ser det mest ut som Torresdatter.Hva vet en om andre brukere på Blakstad på 1600 tallet? Hvordan er slektsforholdene rundt ekteparet Nils Andersen og Mildri Johnsdatter? Hvem kan være deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.