Gå til innhold
Arkivverket

[#40018] Urbanus Gietzman Jonsen (Ølve) f. 1825 d. 1910


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg leter etter en Urbanus Gietzman Jonsen f. c 1825 og d. 1910 på Kvalavåg, Karmøy, RogalandHan var vistnok fra Ølve, Kvinnherad og var gift med Anna Elisabeth Omundsdatter Kvalavåg f. 1829 og død 1905. Er det noen som vet hvor han er født, hvem hans foreldre er og hvor jeg finner hans aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er en Urbanus Gissman i Gjermundshavn i Kvinnherad Lenke ,men alderen stemmer ikke helt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Det har jeg allerede funnet, men det er nok ikke han. Denne Urbanus er kanskje kalt opp etter gjestgiveren Urbanus som opprinnelig kommer fra Danmark, men det står at han kommer fra Ølve i Kvinnherad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er hanIndividual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19Search Results--------------------------------------------------------------------------------Urbanus Gietzmann JONSEN (AFN: 1P4C-8J3) Pedigree Sex: M FamilyEvent(s): Birth: 1825 Lve, Kvinnherad, Hordaland, Norway Death: 1910 Kvalavg, Avaldsnes, Karmy, Rogaland Parents: Father: Jon NILSEN (AFN: 1P4C-8GN) Family Mother: (AFN: 1P4C-8HV)Marriage(s): Spouse: Anna Elisabeth OMUNDSDATTER (AFN: 1P4C-8WC) Family Marriage: 1853 Karmy, Rogaland, NorwayOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg har ikke tilgang til family Search, dessuten vil jeg sjekke kildene, men står det hvilken gård han / faren kommer fra i Ølve, Kvinnherad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Du finner Urbanus sine aner på Halsnøy i Fjelberg (Etter 1964 Kvinnherad kommune) trolig på gården Tofte. Du kan sjekke Bygdebok 5 for Kvinnherad, som du helt sikkert finner hos DIS Haugaland. Farfaren bergmann Nils Pedersen Åsen f.1761 i Ølve døde 1848 på Tofte, Halsnøy. Farmor var Kristi Ingemarsdtr Røyrane f.1765 i Ølve også død på Halsnøy. De hadde bl.a. sønnen Jon f.1800 som etter det jeg kan se er faren til Urbanus. Hilsen Ingvard Skarvatun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg har nå lånt bøkene fra Kvinnherad og under Øvre Tofte bnr. 1, nr. 3 er det en Jon Nilsson Eide som er gift med Inga Andersdatter Øvre Tofte. De har barna Kristi (1829-), Anders og Nils (1831-), Brita (1834-1834), Brita (1836-), Pernille (1838-), Johanne Kristine (1841-), Inger Elisabeth(1843-), Nils (1846-1917), Synnøve (1848-) og Mons (1852-)Kan ikke se at Urbanus står blant barna, men er Urbanus en sønn Jon har fått før han giftet seg med Inga. Er det noen som har tilgang til fødte i Kvinnherad i 1825 som kan sjekke opp hvem som er foreldrene til Urbanus, dersom han finnes født/døpt i Kvinnherad i 1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Beklager at jeg i farten plasserte Urbanus Jonsen rivende galt. Hans foreldre er jo mine egne tippoldeforeldre!! Utilgivelig av meg å glemme dem!Urbanus' foreldre: far: Jon Nilsson Eikeland 1797-8.4.1848 under plasset Martehaugane Eikeland, Hatlestrand gift 31.7.1825 i Kvinnherad m. Anna Katrine Urbanusdotter Gietzman 1800-2.4.1869 fra Gjermundshamn, Hatlestrand. (Kvinnherad bygdebok 2/87 side 268 osv.)Helsing Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ikke bygdeboka for Kvinnherred, men det er vel ikke usannsynlig at Anna Katrine Urbanusdotter Gietzman var barnebarn av Konrad Urbanussen Gietzmann som arbeidet ved Lilledals Kobberverk. Det finnes litt om ham og hans familie i tema 22308 ( Lenke ). Jeg har noen flere opplysninger om hans opphav.Ingvard skrev i innlegg (6) «om bergmann Nils Pedersen Åsen f.1761 i Ølve døde 1848 på Tofte, Halsnøy». Da jeg samler på opplysninger om de ansatte ved Lilledals Kobberverk i Ølve og deres familier, har jeg et par spørsmål om denne Nils Pedersen. Hvor og når var han bergmann, - og er det kjent hvem han var sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Nermo

I FT 1801 (Lenke) finner vi antakelig den omtalte Konrad Urbanussen Gietzmann (som 'Conrad Gitsmann', husmann med jord, 68 år, bosatt på Huse i Ølve), men hans sønn Urbanus, 28 år (mao f. c1772) er da ugift, og Anna Katrine Urbanusdotter Gietzman skal altså være født i 1800. Hvis dette stemmer, er hun altså datter av en annen Urbanus Gietzmann. Men hvilken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Conrad Urbanussen Gietzman i Ølve er sønn av Urban Ottesen Gietzman, dansk offiser f i Nibe, Jylland 1792- Var gjestgiver i Gjermundshavn til sin død i 1741 moren het Dorothea Christiansdatter LambergSkal finne riktig far til Anna Kathrine, et øyeblikk:-)Dette er mine aner, må lete litt i basen ..vennlig hilsenSiw Sværholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du må mene 1692-1741 (ikke 1792).Urbanus og Dorothea skal ha hatt 12 barn. Hva het disse, utover Dorthea, Christiana, Otte (?), Conrad, Urbanus og Sissel (?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Anna Kathrine, eller Anne Catrine er datter av Otte Urbanussønn Gietzman og Elen Erichsdatter EcheSe FT 1801 for Kvinnherad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

...beklager, mener selvsagt 1692barna het: Gjertrud Johanne Urbanusdtr. GIETZMAN Margrete Maria Urbanusdtr. GIETZMAN Anne Katrine Urbanusdtr. GIETZMAN Maren Urbanusdtr. GIETZMAN Dorothea Urbanusdtr. GIETZMAN Christiana Urbanusdtr. GIETZMAN +Otte Urbanussen GIETZMAN Christian Urbanussen GIETZMAN Conrad Urbanussen GIETZMAN Sissel Urbanusdtr. GIETZMAN Karen Urbanusdtr. GIETZMAN Urbanus Urbanussen GIETZMAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Hmm...med fare for å gjenta meg selv, skjedde noe med serveren her. Her er vielsen til Urban Ottesen Gietzman og Dorthea Christiansdatter Lambergforresten....hvordan lenker jeg? ;-) Trodde jeg hadde lært meg det etterhvert, men nå gikk det ikke. Den står ihvertfall som:Brudgom førenamn Brudgom farsnamn Brudgom gard Brudgom stand Brud stand Brud førenamn Brud farsnamn Brud gard Trulova dato Vigd dag År Kyrkje 135 Urban Ottesen Giesman Capt. de Armis Madselle Dorthe Christiansdatter Lamberg Dom. Qvinqvag. Dom. 4. p. Trin. 1721 Ølve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det denne 'sistnevnte' ''+Otte Urbanussen GIETZMAN'' (født rundt 1731 !) som er far til Anna Katrine Urbanusdotter Gietzman f. 1800, eller en annen, i så fall hvilken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her er jo patronymikonet feil. Faren skulle være en Urbanus. Har du skrevet feil i innlegg 15 ? Eller er det innlegg 10 som er feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Beklager igjen...det gikk litt fort i svingene.Otte er farfaren. Det er Ottes sønn Urbanus som er gift med Elen Erichsdatter og som er foreldre til Anne Catrine. Hvis du ser på FT for Kvinnherad 1801 så bor de sammen, og også med onkelen Conrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

..og det ble igjen feil:-)Det var riktig kone på Otte første gangen...hadde vært enklere hvis jeg kunne lenke oplysningene istedenfor å bla frem og tilbake og skrive. Ihvertfall så sent på kveld.Skal prøve å lese meg til det....men ta en titt på den nevnte FT så ser du det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(20:) OK. Men Otte og Elen Erichsdatters sønn Urbanus som er gift med Ingeborg Cathrine (foreldre til Anne Catrine) bor IKKE sammen med onkelen Conrad i 1801 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg prøvde bare å hjelpe deg.....Et lite takk hadde ikke vært å forakte. jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.