Gå til innhold
Arkivverket

[#40018] Urbanus Gietzman Jonsen (Ølve) f. 1825 d. 1910


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Uff, beklager: Tusen takk !! (Det er fort gjort å glemme å være høflig, dessverre ...). Igjen: Beklager, og takk for hjelpen ! Hilsen Per pirk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

:-) Alt i orden.....jeg ble litt stresset isted, og sikkert litt hårsår p.g.a alle feilene jeg gjorde. Ikke meningen å være ekkel.Skal love å være mer pirkete neste gang;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Siden det var jeg som startet denne diskusjonen, er det vel best at jeg legger ut et anetre for anene til Urbanus Gietzman Jonsen f. c 1825 og d. 1910 på Kvalavåg, Karmøy, Rogaland.Se vedlagte fil for hva jeg har funnet frem til, dersom noen trenger henvisningen til kildene kan de få dette ved å sende meg en mail

bilete2817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Det ser helt rett ut det. Noen små forskjeller har vi. Ifølge militære ruller for Sunnhordland var Urban (ikke Urbanus) Ottesen Gietzman født i 1692 og ikke 1690. (det står Urban både i vielsen, begravelsen, i oppebørselbok for Rosendalsgodset 1722-1727 og i Egil Øvrebø's bok 'I kongens teneste', der han står som cap. des armes i 1719, Sollieds kartotek, der det står at han ble forfremmet 1726, og der det er vist til 'Vestlandske Personalia', som igjen henter sine opplysninger om fødested etc fra de militære rullene. Der er altså fødselsår opplyst til 1692 og navn Urban.I begravelsen hans i 1741 står han som 51,5 år.Så fødselsåret er kanskje noe usikkert. Navnet er ihvertfall Urban (selv om han står som Urbanus i matrikkelutkastet for Sunnhordland i 1723:-)Jeg har ham i min base som Urban Ottesen Gietzmanvennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Mange unøyaktigheter i denne debatten. Urban Jonsen Eikeland er født 17. mai 1826 på Hatlestrand, døpt 21. mai 1826 i Rosendal. Han tok utflytting fra Kvinnherad 13.3.1852 til Avaldsnes. Han døde 27. august 1910 på Kvalavåg, Karmøy. Hans navn er i ministerialboka s.62 skrevet URBAN (ikke Urbanus) og Gietzman-navnet ble han ikke gitt ved dåpen.Hans forfader Urbanus Ottesen Gietzmann fra Nibe sogn i Danmark er født omkring september 1689 iflg. kirkeboken ved død 16.3.1741 51 1/2 år gammel. (Ikke 1692 som nevnes her). Mvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

I Delgobe står han oppført som Urbanus ottesen G.Capitain (etter hva jeg kan tyde av alt rabbelet, mon tro om han ikke var litt manisk?;-)Ikke lett å vite hva man skal kalle ham. Ettersom nesten alle anene mine bakover het Urbanus i alle ledd har jeg valgt å kalle ham Urban som det står mange steder. Lettere å skille dem på den måten-vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(28:) Her er det vel ganske mange uverifiserte og omdiskutert ledd ? Er det 'kvaliteten' som er angitt med fargekodene ? Hva betyr fargene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Siden det er jeg som har lagt ut anetreet så er fargene noe som sier hvordan de ulike personene er i slekt med meg og om de skal sjekkes ut nærmere. Rød farge betyr at de personene er mine direkte aner. Blå betyr at de kildene jeg har brukt ikke har funnet vedkommendes ane. Urbanus er ikke en av mine aner direkte, men en av anene til min tremenning som jeg har laget slektstre til. TMG har muligheten for å tegne opp slektstre på mange måter, og en er å bruke markering basert på flaggverdier som en kan registrer inn. Mine kilder er hentet fra bygdebøker, og det er jo en kjent sak at kilde kvaliteten på Kvinnherad bøkene ikke er av de beste, derfor vil det kunne forekomme feil, som feildatoer etc. Så rettelser mottas med takk. Diskusjoner rundt navn og navnelikheter som Per, Peder eller Lars, laurits, Lasse etc. er den samme som Urban, Urbanus etc.Det er ikke alltid presten skrev i kirkeboka det barnet skulle hete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Jeg tenkte primært på enkelte av leddene på 1500-tallet, spesielt Orm / Linga, osv., der jeg har sett en del ulike varianter .... Men det er vel ingen grunn til å ta opp disse linjene her i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Meste parten av Orm Linga dataene mine er hentet fra VFS av Odd Handegård som jeg mener har gjort en meget god jobb med å belyse de ulike sidene av disse gamle slektene.Så lenge det ikke er fastsatt noen 'nasjonal' norm på hva som er riktig å oppfatte disse gamle slektsleddene kan en risikere feilkilder når kildene er minimale og 'gamle'. Jeg prøver hele tiden å dokumentere mine kilder til hvor jeg finner de ulike 'svarene' slik at det er enklere å få fjernet gamle feilkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Arne Kjell,du skriver i siste stening i (37); 'Jeg prøver hele tiden å dokumentere mine kilder til hvor jeg finner de ulike 'svarene' slik at det er enklere å få fjernet gamle feilkilder.'Like fullt har du ikke fjernet opplysningen på [url="http://home.online.no/%7Earneko/Eide-p/p5.htm#i2808>Lenke om at Bakkevig antar at Erik er sønn av Mads Jonsson og Adelus Torstensdatter, som jeg gjorde deg oppmerksom på i september. Debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Beklager, men denne debatten hadde jeg helt glemt ut, og jeg skal så snart jeg får tid gå gjennom saken og sjekke det opp mot mine data.Dersom det er en enighet om at Erik Bua ikke er sønn til Mads Jonsson så må jeg selvsagt rette dette og få oppdatert mine sider.Fint at det er debatter på WEBEN, men jeg savner et nasjonalt WEB sted som kunne inneholdt klare løsninger på disse gamle slektene og deres avkom, hva som er rett og ikke rett.Tusen takk Arnfinn for at du gjorde meg oppmerksom på denne feilen. Ingen er perfekt.PS! Er det andre ting du ser som du mener er feil så send meg en mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt enig Arne Kjell, jeg har etterlyst en nasjonal dugnad for å få laget et slikt nasjonalt nettsted. Dette er jo et stadig tilbakevendende tema; - nettsider med udokumenterte opplysninger.Eller helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.