Gå til innhold
Arkivverket

[#40025] HADSELNØTTER 2: ANNE HELENE OLSDTR. (ca. 1794-18 ) fra Hokland ? i Hadsel


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Hei igjen Vesterål- eksperter:Nå føler jeg meg nærmest som en pest og en plage med mine HADSELNØTTER - men dere får ha meg unskyldt: En nøtt jeg har lett lenge etter erAnne Helene Olsdtr. som bodde på Teigan i Hadsel 1865:PEDER ANDREAS RASMUSSEN TAEN / TEIGAN (1810-18 ). Han var født og oppvokst på Taen. Gårdbruker og fisker på Teigan i Hadsel fra 1830-årene. Gift med ANNE HELENE OLSDTR. (ca. 1794-18 ) fra Hokland ? i Hadsel Peder og Anne bodde som føderådsfolk på Teigan i 1865.KJENNER NOEN TIL HENNES OPPHAV ?? Jeg har forsøkt med i FT 1801 - men vanskelig å avgjøre hvilken ANNe / ANNE H. det kan være. Takknemlig for innspill.mvh Knut Inge Apesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Anne Helene var gift to ganger, første gang med Arent Pedersen på Hokland (tre barn) og andre gangen med Peder Andreas Rasmussen på Taen. Hun var trolig født ca. 1800, men neppe i Hadsel. Hun døde i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Takk igjen Borgos.Ft 1875: Peder A. og Anne Helene bodde som føderådsfolk hos hennes datter og svigersønn – Ovidia Arentsdtr og Martinus Hansen på Teigan. Her står at Anne H. var født i Hadsel - men det kan sikkert være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Bendiksen

Hei Knut Inge Apesland. Ovidie Karoline Arntsdatter er min tippoldemor. Hvordan er du i slekt med henne? Mvh Terje Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Terje Bendiksen innlegg 4:Jeg er ikke i slekt med Ovidie - men mine barn er på morssiden etterkommere av Peder Andreas og Anne Helene på Teigan - gjennom deres sønn Rasmus Pedersen Teigan fca. 1840, gift med Anne Bergitte Kristoffersdtr. Ånstad fca. 1842 (Rasmus blir da 'halvbror' til Ovidie).Rasmus og Anne Bergitte å Teigan hadde mange døtre og en sønn - eldste barn var Karoline Bergitte f. 1865 g.m. Martin Andreas Sørensen f. 1863, de var bosatt i Breivik i Hadsel, og døde i 1950-årene. Disse to - Martin og Karoline blir tipp-olderforeldre til mine barn.Grunnen til at jeg forsøker å nøste opp i våre HADSELNØTTER er å finne ut mer om bakgrunnen i Hadsel / Vesterålen.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.