Gå til innhold
Arkivverket

[#40028] Flisberget og Kynberget


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Søker etter sammenkomster mellom Kynberget og Flisbergt familiene. De var sikkert i slekt. Mine aner er: Per Matisen Flisberget (1727-) og Olia Olsdatter Kynberget (1761-). Er det noen som vet mere om dette paret?Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nå var det flere bruk og flere 'slekter' i Kynnberget. Den eneste direkte forbindelsen mellom Flisberget og Kynnberget er så vidt jeg kan se ekteskapet mellom Per Mattissønn og Olia Olsdatter, og de var ikke i slekt.En annen forbindelse går via Nestua Risberget i Våler. Per Mattissønns mor, Marte Persdatter, var søster til Gjerturd Persdatter som var gift i 1754 med Nils Olssønn (1726-1805) på Jordet Kynnberget. Nils var ikke i slekt med Olia Olsdatter, som var fra Framgarden Kynnberget. En bror Henrik Perssønn fra Nestua Risberget var gift med søster til Nils, Guri Olsdatter (ca. 1735-1769) fra Jordet Kynnberget.Mens brukerne i Flisberget var av finneslekt, var brukerne i Kynnberget på 1700-tallet av norsk bondeslekt, de fleste fra andre gårder i Elverum. Olia Olsdatters bestefar, Gudmund Knutssønn, var muligens fra Åmot, mens den eldste kjente brukeren i Kynnberget etter nyryddinga på 1600-tallet (og før oppdelinga), Ola Olssønn (59 år i 1664), trolig skrev seg fra Roset i Løten.Jeg tror du vet mer om paret du spør etter enn det du har lagt ut i innlegg 1. De viktigste opplysningene om Per (født 1756, ikke 1727) og familien hans finner du i artikkelen til Trond, som jeg ser du har fått henvisning til tidligere. Ellers står det jo litt i mitt 'Svar på spørsmål 26', stilt av deg, i Tjukke Slekta nr. 3/2003. Det er du vel klar over? For øvrig finner du dem her i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Errang

En annen direkte forbindelse er vel Pers søster Maria (min 2x tippoldemor) gift med Jon Andersen Bækken.I h. t. Trond Lundes artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.