Gå til innhold
Arkivverket

[#40034] Ole Andreas Aslaksen Eike, Egersund?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Ole Andreas Aslaksen Eike, født ca. 1773 i Egersund, han blir gift 16.08.1804 i Høyland med Marta Jensdtr. Salte Ytre., han døde på Kvål i Høyland 30.03.1855. Han blir kalt grenader og bonde.Jeg har store problemer med å finne hans opphav, er der noen som har kjennskap til denne karen som kan gi meg et lite dytt videre.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Ja her stemmer alt, men der har jeg ikke søkt, Åseral ligger vel til Vest-Agder det?? Så skrives det Egersund og Eike på ham?? Hilse Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det er et stykke fra hverandre, men du ser at han bor hos sin bror. Det er jo ikke utenkelig at man flyttet litt den gangen også.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Lars Ove. Neida det er ikke noe i veien med linken du la inn. Det er hele familien hans som bor der ikke bare bror. Jeg må finne ut om der er noen bygdebøker slik jeg følge opp dette og så får jeg få fatt i kirkebøker. Jo de flyttet nok før også og mange ganger riktig langt, slik vi nesten ikke kan forstå. De måtte jo storsett gå, eller hesteskyss. Han må jo ha vært innom Eike, siden kan kaller seg det, og at de skriver i Høyland at han er født rundt Egersund. Tusen takk for hjelpen så langt da. Hilsen Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Jeg har lett i kirkeboken for Egersund, kan ikke finne Ole Andreas døpt der i årene 1769-1776. Egersund i Rogaland kan jo være Ekersund i Vanse området i Vest-Agder.Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til (7): Ekersund i Vanse-området har jeg aldri hørt om. Hvor har du funnet det navnet ?I de scannede kirkebøkene her på digitalarkivet finnes også kirkebok for Høyland og Soma 1841-56. Der står følgende angående begravelsen 6. april 1855: 'Fattiglem Ole Aslaksen, 82, Qvaal f. Store Ege i Egersund.'Store Ege finnes her i 1801: LenkePå denne gården finnes bl.a. en Lars Atlacsen f. 1781 (20 år gammel) og hans mor Gitloug Olsdtr. Disse kunne passe som henholdsvis bror og mor av Ole Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei. Hei til innlegg nr.8 Den du har funnet er nok den mest aktuelle, det er den samme jeg har funnet, men problemet er at jeg har ikke klart å finne ut noe mer om han og hans familie, foreldre, fødested og eventuelle søsken.Så om der er noen som har noe mer til meg av opplysninger. Nå er jo en aktuell mor nevnt Gitlaug Olsdtr. gm Aslak. Kan Store Ege ligge i Helleland ? Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Sol,På Fam. Search finner jeg: Ole Andreas Aslaksen f. 1778 Store Eike, Egersund, Rogaland, d. 30.03.1855 og hustru Marthe Jensen f. 1773 Ytre Salte, Klepp, Rogaland, d. 09.02.1845. De ble gift 16.08.1804 Høyland, Rogaland. 6 barn er reg.: Berthe Mallene Olsen dpt. 02.02.1806 Høyland d. 25.12.1821, Aslak Olsen dpt. 24.09.1809 Soma, Rogaland, Jens Olsen dpt. 21.06.1812 Høyland, Ingeborg Judita Olsen dpt. 30.07.1815 Høyland d. 14.02.1861, Martha Olina Olsen dpt. 27.04.1818 Kval, Høyland d. 23.07.1829, Hans Esaias Olsen dpt. 13.11.1821 Kval, Høyland. Dette er hva jeg har funnet for øyeblikket. Lykke til. Hilsen Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjenAamund Salvesons Jubileums - og Bygdebok for Eigersund Herad, side 192 (Store)-Eike. Jeg finner (tar med alle som har navn med Atlak i ) under 'Elles i hundreåret' s. 194...:Endre Atlakson g. m. Helga Andersdtr., barn: Anna f. 1779, Anna f. 1781.Atlak Leidulvson d. 1789 55 år gammel1801: 6) Gitlaug Olsdtr. enkje 58 år, legdslem. Son hennar Lars Atlagson 20 år, dagarbeidar.1865 5): Lars Atlakson, jordarbeider 47 år, g. m. Ane Anbjørnsdtr. 34 år. Barn: Anders 7, Anton 5, Martina 9, Stina 2 år.1865 6) Jonas Atlakson Stølen f. i Sokndal, smed med jord, 49, g. m. Ane Håkonsdtr. f. i Sokndal, 46 år, Barn: Hans 4, Ola 2, Helena 11, Maria 7 og Amalia 9 år.Dette i all hast, for jeg venter 'bredbåndspatruljen'. Hilsen Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Sylvi.Jeg har alt om Ole Andreas og Konen hans, problemet er Ole Andreas sine foreldre, hvem er de?? Du har jo også den sannsynlige moren, Kan det da være at Atlak (Aslak) Leidulvson kan være Ole Andreas sin far??Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Under Litle - Eike i samme boken s. 192 står skrevet: Atlag Leidulvson, g. m. Gitlaug Olsdtr. Son Atlak f. 1786.På Family Search finner jeg videre:Atlach Leielsen og Gitlou Olsdtr. g. 08.12.1776 Helleland.Atlak Leielsen f. 15.03.1755 Lund, sønn av Leiel Asbjørnsen og Torborg Hoskuldsen.Jeg vet ikke om dette er riktig spor, men du kan jo se om du får noe ut av det.Hilsen Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Den jeg leter etter oppgis å være født ca. 1773, han gifter seg 1804, døde 1855 da oppgitt 82 år. Atlak født 1786 må vel være i yngste laget, han vil da være 17 år i 1804. Hvor er han i 1801 telling??Jeg har lett etter ham flere ganger der.Ikke i Høyland og ikke i Egersund.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Sammendrag av mine søk:Atlak f. 1787 er sønn til Atlag Leidulvson og Gitlaug Olsdtr. (Litle Eike og Store Eike)--- mulig bror til Ole Andreas Aslaksen ? Iflg. Fam. S. er Ole Andreas f. 1778 (ikke 1773)Store Eike, Egersund. (Jeg er klar over opplysn. om at han døde 1855 82 år = f. 1773, og jeg vet ikke hva som er korrekt)Fam. S.: Atlag/Atlach Leidulvsen/Leielsen f. 15.03.1755 Lund g. 08.12.1776 Helleland m. Gitlou/Gitlaug Olsdtr. - Mulige foreldre til Ole Andreas ?Mulige foreldre til Atlag/Atlach Leidulvsen/Leielsen: Leiel Asbjørnsen og Torborg Hoskuldsen ?Det jeg har funnet, er en blanding av opplysn. fra boken som er nevnt og det som er reg. på Fam. S.Vi vet at det kan være mange feil på Fam. S., men noen ganger finner man en tråd å følge videre.Håper hermed at noen andre kommer på banen for å hjelpe deg.Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Sylvi.Som du ser så en der en som nevner samme barna som jeg har på Kvål. Der er ikke noen som er oppkalt etter hans foreldre, og det synes jeg også er litt rart det var jo vanlig på den tiden.Min datter nevnte en gang at hun hadde funnet en med samme navn i 1801 inne i Suldal eller Røldal som dreng, og sammen med ham var ei Ingeborg Aslaksdtr, gjerne en søster. De har jeg ikke reflektert mer over, for jeg finner ikke ut noe om dem heller. Det er en del gamle hull som skulle vært tettet, det har gått altfor mange år så jeg må trekke dem fram, det er jo så mange gode utpå som driver på så jeg håpte andre også hadde vært borti denne karen, han etterlot seg jo 6 barn som jeg har funnet i kirkebok. Fadrene til barna gir heller ingen oppl om hans bakgrunn.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Den Atlak, hvis enke bodde på store Ege i 1801, var nok identisk med Atlak Leielsen Heskestad fra Heskestad sogn i nåværende Lund kommune. I bygdebok for Heskestad er han omtalt på følgende måte:Atlak Leielson Heskestad - døpt 15/2-1755, gift I med Ingeborg Larsdtr., nevnt i 1769. Annen gang gift i Helleland 1776 m. Gitlaug Olsdtr. Grøning, døpt 25/8-1748, født på Åmot. Atlak fikk skjøte 5/7 1781 av sine søsken og farens kreditorer (skifte 27/9-1775), av Asbjørn Leielson Drange 2/3 bm. for 2 rd. Tollak Hoskuldson Evje, verge for Ingeborg Leielsdtr. solte 1/3 bm. for 1 rd. Kjell Pederson Hetland på egne og søskens vegne 21 2/3 mark for 60 rd. Atlak har selv arvet 2/3 bm. for 2 rd. og eier nå 1 bpd. for 72 rd. Samme dag skjøtet han 18 bm. i Heskestad til Knut Torgerson og forsvant fra Heskestad. Barn født på Heskestad: a) Lars, døpt 13/7-1777, død samme år. b) Ola, døpt 20/9-1778. c) Lars, født 1781.Notatene i bygdeboken angående Atlak Leielsens første kone er nok feil. Den Ingeborg Larsdatter som nevnes i 1769 var nok enke etter nabo og navnebror Atlak Asbjørnsen Heskestad.Atlak Leielsen forsvant ifølge bygdeboka fra Heskestad omkring 1781 og det er vel da familien har flyttet til store Ege i Eigersund. Han døde ifølge innlegg (12) på Ege i 1789. Atlak Leielsens sønn Ola, f. 1778 kan etter mitt syn meget godt være identisk med din Ole Andreas Atlaksen. Ved begravelsen i 1855 kalles han jo for Ole Aslaksen. Når har du funnet ham nevnt med fornavnet Ole Andreas ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Det var nok i Høylandboken og kirkebok derfra da jeg fant ekteskapet deres og på gården Kvål i Høyland, og nevnt som grenader. Skal på bibl. i morgen skal sjekke en gang til i Høylandboka hva der står.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Vil bare trekke fram dette her igjen, gikk igår gjennom kirkebok for Egersund, finner ingen tilknytning der, ikke i døpte, ikke gifte. Skal nå ta for meg Helleland og Heskestad.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Jan Trelsgård Åna-Sira.I ditt innlegg nr.19, ref. du til stedet Grøning, og født på Åmot. Dette gjelder Gitlaug Olsdtr. I Heskestadboken under Heskestad står der Grøning 37b, jeg tydet det som det var i Heskestad. Nå har jeg sett både Helleland og Heskestad om jeg søker på gårder får jeg opp 0. Kan du hjelpe meg, hvor ligger de 2 stedene, gårdene? Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.