Gå til innhold
Arkivverket

[#40047] Prisonfanger 1807-1814


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

For en tid tilbake holdt jeg på lete etter en av mine aner, som trolig var i fangenskap i England ca 1807-1810. Fra Statsarkivet i Kristiansand fikk jeg dette tipset:------------------------------Navneregister til de mikrofilmer Statsarkivet i Kristiansand har av engelske fangeprotokoller 1807-1814, er lagt ut på Internett. Gå inn på Digitalarkivet (http://digtalarkivet.no/), velg Databaseveljar, søk etter database med søkeomgrep 'prisonfanger', og velg basen Prisonfanger 1807-1814. Databasen er søkbar på bl.a. personnavn og skip. Les gjerne dokumentasjonen på forhånd. Lykke til!------------------------------Dette var i januar 2005. Jeg var da inne og testet denne databasen litt da, men senere ble det ikke gjort noe. Nå skulle jeg prøve meg med grundigere søk, men finner ikke basen 'Prisonfanger 1807-1814'. HVOR ER DEN BLITT AV??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Hvordan søker jeg for å få resultat? Jeg leter etter Andreas Petersen Beckman som trolig var ombord på briggen ”Laugen”, evt skrevet ”Lougen”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lest at det alt i alt satt ca. 70 000 krigsfanger fra ca. 1500 skip i de gamle avmastede linjeskipene som utgjorde engelske prison, derav ca. 15 000 nordmenn. Opptil 700 mann var anbrakt i et eneste rom på banjerdekk.Er det noen som har kjennskap til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du ca. alder og hvor han kom fra?Det finnes 3 And.. Peters... : 25 år Holmestrand, 37 år Fredrikstad og 19 år Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser fra din andre debatt at Andreas var dansk. Da står han vel neppe i disse listene som, om jeg ikke tar feil, gjelder norske fanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Har selv hatt flaks, og funnet min tipp tipp oldefar. Gjenstår dog å finne ut mer om skipet det ble gjort mytteri ombord på. Prisepenger etc. Stå på, det er et meget interessant område du beveger deg inn i.LenkeMvh Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Da Andreas var dansk finner du han under www.skippere.dk/prison/prison. Bruk enten Beckman eller Andreas i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.