Gå til innhold
Arkivverket

[#40049] Nille Karldotter frå Hyllestad ?


Gjest Johannes Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haugen

Nille Karldotter f.1840 Hyllestad? g. 13.6.1870 med Søren Olsson Sande d. 1.1.1916 Sande i Gaular. Kven var foreldra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På dødsfallet til Nille Karlsdatter i 1916 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr14301889&gardpostnr=410&personpostnr=545&merk=545#ovre>Lenke står det fødested Sætevik, Bøfjord, Hyllestad. Fødestedet er også oppgitt til Hyllestad ved giftermålet i 1870 Lenke. Ved giftermålet står det at Søren Olsen bor i Bergen, og i Bergen i 1865 finner jeg ei tjenestejente ved navn Nille Karlsdatter som er født i Sogn i 1840 Lenke. Kanskje dette er din Nille?I 1900-tellingen finner jeg Søren Olsen Sande og Nille Karlsdatter bosatt på Sandegjerdet i Indre Holmedal Her står det at Nille er født 1839 i Indre Holmedal, men det stemmer ant. ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haugen

Takk for svar frå Grethe.Ja, dette er nok den Nille som eg er på jakt etter. Eg sit med dei same opplysningane. Men kven var foreldra, og kvar skal eg leita for å finna ut dette? Har også saumfare bygdeboka for Hyllestad utan å finna nokon der heller. Håpar at ein eller annan kjenner til dette opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch IGI gir disse alternativene.Nille Carlsdtr. født i Gulen 23.07.1839, foreldre Carl Nielsen og Pernille Halvorsdtr.Nille Carlsdtr. født i Lavik 12.06.1840, foreldre Carl Jensen og Johanna Arnesdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Fylkesarkivets databaser viser at Nille født i 1839 ble født på Krakhellen i Eivindvik. Det kan se ut som om moren Pernille døde i på samme tid. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Johannes Haugen

Takk Rune for hjelpa. Her var nok løysninga. Ser at Nille er født i Lavik prestegjeld, så kansje låg Sætevika under dette i 1840.Johs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Man kan jo begynne å lure på hva som er rett eller galt. Carl står altså oppført med Jensen som etternavn ved første barnedåp, men Sjursen ved de tre neste. En Carl Jensen dør på Sætevik i juni 1841.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogngrav&gardpostnr=62911&merk=62911#ovre>LenkeHer er ekteskapet i 1827 mellom Carl Jensen og Johanne Arnesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.