Gå til innhold
Arkivverket

[#40055] Oppslag Bygdebok Kvam (Århus)


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noe som har bygdebok for Kvam tilgjengelig og som kan gjøre et oppslag for meg?Heine bor på Århus i 1701, 45 år. En sønn, Michel, på 10 år.Jeg er interessert i alle tilgjengelige opplysninger om denne familien; hustru, barn, foreldre, flyttet evt til??Med vennlig hilsen Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner disse barna i FS/VRI:Michel HEINSEN Christening: 07 May 1691 Place: Kvam, Hordaland, NorwayFather: Heine AARUSMother: Guro --------------------------------------------------Anne HEINESDR Christening: 20 Feb 1701 Place: Kvam, Hordaland, NorwayFather: Heines AARHUUS--------------------------------------------------Johannes HEINESON Christening: 04 Feb 1703 Place: Kvam, Hordaland, NorwayFather: Heine JOHANSONMother: Guro MICHELSDR--------------------------------------------------Heine Århus i 1701, bosatt i Østensøe som vel er Øystese Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Grete,forsåvidt så hadde jeg sett dataene på FS også, men der er ofte så mye feil så jeg nevnte det ikke innledningsvis.Det jeg studerer på er om denne familien kan ha flyttet lenger uti fjorden mellom 1701 og 1706, nærmere bestemt til en gård, Leite i Kvinnherad. Leite er noen steder nevnt under Myklebust og noen steder under Rø(y)sland, så jeg er vel ikke lenger helt sikker på hvor den ligger, men jeg mener det er ved Omvikdalen.Det er nevnt en Heine på Leitet i 1706. Jeg kan ikke finne hvor han kommer fra.Så står det et annet sted at denne Heine i Østensø var sønn av en Isak, men det kan jo være enda en annen Heine.Min Heine er nevnt Endresen på Leite, iflg Kvinnherad bygdebok, men det var dette med Michel-navnet som gjorde meg nysgjerrig. Han skal ha hatt ihvertfall disse barna:Guraa gm Osmund Nilsen 1716, Michel gm Susanna Larsdtr i 1733, Christopher gm Marta Haraldsdtr i 1726, Halver Heinesen gm Anna Nilsdtr i 1725 og Endre Heinesen gm Anna Andersdtr i 1732.Vi får se om noen ahr ætteboken, og kan slå opp der.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Elin H. Skibenes

Frå bydesoga:Heine på Århus heitte Heine Johanness. Furhovde, (Varaldsøy) 1654-1729, g. m. Guro Mikkelsdtr. Århus, 1656-1741.Born:a. Mikkel, f. 1690-, i 1714 var han gift og brukte jord i Sunnhordland.b. Johanna, 1694-1770, g.1720 m. Johannes Nils. Mo. Budde Århus.c. Johannes, 1697-1701d. ei dotter, f? d1700.e. Anna, f. 1701 d.s.å.f. Johannes, f.1703, d.s.å.Heine er kalla rådsmann på Århus. Jorddrott var Hans Rasmussen i Strandebarm. Heine hadde rådvelde over det halve, eller styrde i lag med etternemde. (På garden). I 1716 vart Heine betrudd den lite takksame oppgåva å likna ut dagskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Elin, da kan jeg også glemme han i tilknytning til Leite i Kvinnherad.Utrolig at ikke 'min' Heine er nevnt noen steder...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.