Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan O.K. Johnsen

[#40057] Dødsfallet til fhv. sogneprest i Øksendal, Johan Kolmann Petersen.

Recommended Posts

Gjest Jan O.K. Johnsen

Fra Morgenbladet, fredag 20. aug. 1897: ”Min kjære mand forhv. sokneprest til Øksendalen J. K. Petersen døde stille idag 79 aar gml. Kristiania 18de august 1897. Paa egne og børns vegne, Anne Petersen, f. Erstad. Begravelsen foregaar fra nordre gravlund tirsdagen den 24de august kl. 2.” I samme avis står følgende i rubrikken for anmeldte dødsfall: ”Fhv. sogneprest Johan Kohlman Petersen 79 aar.”Han hadde på dette tidspunktet bopel i Øksendal på Nordmøre. Jeg skulle gjerne hatt flere opplysninger omkring dødsfallet, som hvor han døde og dødsårsak. Hva han gjorde i Kristiania er usikkert, men han hadde en sønn og ei datter der, Lars (toller) og Elisabet (student ved ”Den kvindelige Industriskole i Kristiania). Jeg har rettet en henvendelse til Statsarkivet i Oslo men ble ikke klokere. Utdrag fra svaret: ”Vi har ikke funnet Petersen innført under døde i Vår Frelsers (Oslo domkirke) menighet 18.8.1897. Vi har også sett på kirkebøkene i Jakob, Johannes, Petrus og Vestre Aker menigheter med samme resultat.”Kan noen ha noe å bidra med i denne saken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Nordre Gravlund ligger ved siden av Ullevål sykehus. Sagene kirke ligger like ved siden av. Kanskje en mulighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.