Gå til innhold
Arkivverket

[#40065] Er det mulig å finne igjen 'et løst quindfolch' og barnet hennes?


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Hei!Grunnen til at jeg lurer på det, er at en av mine aner, Embret Skarnes fra Sør-Odal, fikk barn med et såkalt 'løst quindfolch', og senere forsøkte å få farskapet 'annulert'. Leiermålet fant sted da han var på hjemvei etter å ha deltatt i Hannibalsfeiden(1643-1645).Følgende er skrevet av fra Sør-Odal bygdebok, bind 3, s. 356-357. Først brevet Embret Skarnes lot skrive til stattholderskapet.'Engelbrect Scharfuenæs af Oudalen suppl. at have begaaet leyermaal med et løst quindfolch udi forleden feidetid efter at han var kommet fra belejringen af Trondhjem med velbaarne major Urne, hvis livskjøtte han var, hvorfor fogden fordrer af hannem kongens sikt. Saa efterdi han paa de tider forseelsen var begaaet tjente mot rigets fiender, vil han formode at vederfare den naade som andre under militien udi feidetider vederfares. Beder derfor underdanigst at herr oberst vilde vendis til hannem her for at befordre udi beste maade, saa han for fogdens søgning angaaende leyermaalets sigt udi feidetider forfallen maate blive forskaanet.'Så svaret: 'Engelbreckt Scarfuenæs har i forleden feidetid blitt beskylt af et løst quindfolch for hennis barnefader at være da han var utskrevet i kongelig maj. tjeneste.' (28/2 1663)Resolusjon: Kongelig maj. foged, Morten Nielsen, anbefalis intet at befatte sig med hvis udi krigstider, oc før hans tid af den for soldater har været at befatte sig, efter naadigste maj. haver bevilget at de for leyermaalsbøder oc skrift staaelse skal være fri, hvor efter han har at rette sig.'Jeg lurer altså på om det er mulig å finne flere opplysninger om det 'løse quindfolchet', eller om hun og hennes barn ikke på noen måte kan settes i forbindelse med Embret Skarnes.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis det er mulig å finne ut hvilket prestegjeld dette 'løse quindfolchet' befant seg i, så er vel barnet ført inn i kirkeboka der.Men det er jo en del prestegjeld å velge på veien mellom Trondheim og Skarnes...!Tolker jeg det riktig hvis jeg leser det slik at Embret slapp leiermålsbøter fordi det hadde skjedd i 'feidetid' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå er det jo bevart ubehagelig få kirkebøker fra 1640-tallet... Mellom Trondheim og Skarnes er det ingen, tror jeg.Jeg ville undersøkt lensregnskapene. Det kan være innførsler i sakefallsregnskapet eller vedlegg av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Det var vel slik at utskrevne solater slapp bøter ved første gangs leiermål.Videre er det min erfaring at å spore opp slike 'løse quindfolck' og deres videre skjebne er meget vanskelig, og det blir ikke enklere når det er på 1600-talletHilsen Stein N. Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

OBS, la ikke merke til at det var så langt tilbake i tid...Lurer på hva som var begrunnelsen for at de utskrevne soldatene slapp leiermålsbøter. Lang avstand hjem til nabojenta som han var uoffisiellt trolovet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Slik jeg forstår resolusjonen, slapp Embret fra det hele uten bøter eller annen straffereaksjon.Birger Kirkeby (bygdebokforfatteren) sier ikke noe om hvor Embret støtte på det uheldige(vil jeg kalle det) kvinnfolket; bare at han 'fikk mange ubehageligheter både med prest og ting'.En ting jeg lurer på er; må du ikke ha vært en relativt ressurssterk kvinne, dersom du på 1600-tallet kunne lage såpass med 'ubehageligheter' for en person som Embret Skarnes? Han var jo ikke akkurat hvem som helst vil jeg tro; førstefødte sønn på en såpass stor gard som Skarnes osv. Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ifølge historisk leksikon var det først ved kongelig benådningsbrev av 1671 at utskrevne soldater slapp bøter ved første gangs leiermål, men det kan virke som om ordninga kan ha vært praktisert i krigstid tidligere, jfr dette konkrete tilfellet fra Hannibalsfeiden 1643-45.Jeg er redd Stein N. Wisted har rett i at det vil bli særdeles vanskelig å identifisere kvinnen og barnet, kanskje til og med umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ikke sikkert det er kvinnen selv som aktivt har laget ubehagelighetene. På denne tida skulle begge parter i saken bøte. Kvinnen var åpenbart skyldig, siden hun fødte barnet, men for at bøter skulle kreves inn fra den mannlige parten, trengte man som regel opplysning fra kvinnen om hvem som var barnefaren. Det er vel dette som ligger bak formuleringa om at Embret hadde 'blitt beskylt af et løst quindfolch for hennis barnefader at være'. Derfra og videre var det nok fut og prest som drev prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg syns nok det var litt merkelig ja; at hun selv skulle kunne gjøre så mye med saken.Men hvorfor er hun ikke navngitt? Ville det ikke være naturlig å registrere navnet og fødselsår når hun fikk bøter? Var det virkelig vanlig å kun registrer den kvinnelige parten som 'et løst quindfolch'?Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Å jada. Jeg har til og med lest om, men ikke sett selv, at brudens navn er utelatt ved giftermål i noen (eldre) kirkebøker! Så at en barnemors navn mange ganger er utelatt i forbindelse med utenomekteskapelige fødsler, forundrer meg ikke det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er frustrerende mange kvinner som kun er benevnt 'hans quinde', 'enchen' osv i kildene. I den eldste kirkeboka i Norge, den fra Andebu i Vestfold (1623-1733), kan man for eksempel finne dåpsinnførsler som 'Møelands Tøsens børn', som altså var et barn født utenfor ekteskap av ei, i prestens øyne, 'tøs' fra gården Møyland (Akkurat i dette tilfellet avslører tingboka navnet på både moren og faren til barnet.).Men som nevnt i mitt innlegg 3: Du kan ha flaks og finne navnet i lensregnskapenes sakefallsregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg har jo støtt på kvinner kun nevnt som 'hans quinde' osv., men jeg trodde det var mindre utbredt.Er lensregnskapenes sakefallsregister tilgjengelig på nett? Kan du si litt mer om hva slags opplysninger man kan finne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nei, ikke meg bekjent. Riksarkivet har alle lensregnskapene lett tilgjengelige på mikrokort. Jeg vil tro Statsarkivet Hamar har mikrokort for sine områder.Sakefallsregisteret er rett og slett futens bøteregister over innkomne bøter for et regnskapsår. Det var mye som var straffbart, så det er mye festlig å finne. Her er en liten smakebit fra mine notater, som er fra Arnadal skipreide i Tønsberg len, regnskapsåret 1612/1613:'Søffren Borgen', fordi han ga 'Anders Ragnillrød' et slag med en lysestake, måtte han bøte ½ daler.'Nerj Huall', fordi han ga 'Olluff Roßletued' to neveslag, måtte han bøte en daler.'Thore Borge', fordi han ikke etterkom krav om skyssferd, måtte han bøte en daler.'Peder Christopherßøn paa Thoffte', fordi han besov en kvinne ved navn 'Aaße Brandtzdatter', måtte han bøte 6 ½ daler og en ort.'Halluor Holtt', fordi han slo 'Arnne Langebreches quinde' med ei rive, måtte han bøte 6 ½ daler og en ort.'Olluff Borge, Thore Borge, Brynell Borge og Christoffer Hesbye', fordi de ikke ville gjøre skyssferd som var tilsagt å gjøre, måtte de bøte fire daler.'Dyttmer Houbergh, Helge Bache, Halluor Dall og Olluff Borge', fordi de ikke ville gjøre skyssferd, måtte de bøte fire daler.Varierte forseelser, ei kvinne er navngitt, mens ei annen bare er benevnt som Arne Langebrekkes kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Lensregnskapenes sakefallsregistre er ikke tilgjengelig på nett. De er mikrofilmet, og ligger gjerne i et eget legg under fogderegnskap. Her er det først gjerne en oversikt over førstebygsel av gårder, dernes tredjeårstake, og så sikt og sakefall. I disse listene er ofte fullt for- og farsnavn oppgitt på både mann og kvinne - problemet er bare at bostedet ofte ikke er nevnt, slikt at det likevel kan være vanskelig å identifisere personene senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Ja, her var det mye vi slipper unna med i dag! Kunne vært moro å lest mer i dette registre uansett om jeg fant de jeg leter etter eller ikke.Men hvordan stiller det seg når Embret slapp unna bot? Vil hans navn være skrevet i forbindelse med 'quindfolchets' bot? For hun slapp vel som nevnt tidligere; ikke unna.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nei, om du skulle være så heldig å finne en del navngitte kvinner blant de bøtelagte, er det dessverre ikke gitt at det samtidig er opplyst hvem de hadde begått leiermålet med. Når du i tillegg ikke vet sikkert hvor hun var fra, blir det som å lete i en høystakk etter ei nål som kanskje ikke er der... Jeg tror ikke du skal ha store forhåpninger om å lykkes, dessverre, men sakefallslistene er en morsom kilde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Ja, det som du sier ikke lett, og i verste fall umulig å finne henne igjen. Jeg hadde som sagt et lite håp i og med at hun ble bøtlagt, men det er jo ikke mye å gå på i det store og hele. Men nå vet jeg i alle fall om et register jeg ikke visste om tidligere.Tusen takk for alle svar!Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.