Gå til innhold
Arkivverket

[#40072] Oppslag Bygdebok: Ullensvang, Heine på Helleland


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Heine Arnesen på Helleland er nevnt i 1701LenkeEr der noen som kan gi meg informasjon om denne mannen; evt barn, hustru, foreldre, flyttet han noe sted?Jeg er ute etter hvem Heine på Leite i Kvinnherad, nevnt 1706, er og hvor han kommer fra.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Heine Arneson (1671 - 1728) på bruk nr. 8 på Helleland, var 4. barnet av 4 til Arne Asbjørnson Tveisme, Kvinnherad, br. nr.1, (f. 1620) og Gyrid Torgilsdtr. Aga. Boka seier 'ug. handelskar, budde på Jåstad, der han åtte ein liten part i garden til broren (Asbjørn, f. 1664). Eirik Lofthus meiner i 1712 at Heine har lurt han på ein hestehandel. I 1725 vil futen vita kvifor han ikkje lenger svarar skatt som handelskar. Det vart då opplyst at han hadde overteke jord.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved oppslag på Aga i Ullensvang ser vi at Gyrid Torgilsdtr. var 4. barnet av 4 til Torgils Johannesson (ca. 1585 - 1657) og Kari Torbjørnsdtr. Øvre Børve.Torgils var son til Johannes Torgilsson Galte (f. ca. 1560) og N.N. (Persdtr.?) ifølge boka. I mine notater har jeg henne som Kristin Pedersdtr., f. ca. 1560, og gift med Johannes i 1597. (Jeg har deres barn Torgils og Gyrid blant mine aner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Kurt,navn og fødsels- og dødsår er vel det nærmeste jeg har vært (Endre og Arne er jo ikke så ulikt, og min Heine var trolig født mellom 1660 og 1670 og han døde trolig etter 1723), men slik jeg forstår det forble Heine Arnesson utgift og bodde på Jåstad så lenge han levde.Ja, jeg har også Torgils på Aga i min anerekke...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.