Gå til innhold
Arkivverket

[#40082] Henrik August Ruud, f. 25.12.1879 i Kristiania


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg søker etter foreldrene, søsken m.v. Henrik ble ansatt som lokomotivpudser ved jernbanen i Skien den 25, jan. 1900 og ble lokomotivfører den 1.7.1914. Dette er sjekket ut med Jernbanemuseet. Han ble gift med Minda Kristine født Andersen i ca. 1903 og bostedet var Sandvigen i 1904 og 1905. I 1909 var bostedet Kongensgate.Personer ved navnet Ruud som har vært faddere i barndåper var følgende: Emilie og Klaus Ruud i 1909. Jernbanearbeider Johan Ruud var fadder i min oldemors dåp i Kristiania i 1877(Potensiell far til Henrik). Min oldemor var på en eller annen måte i slekt med Henrik. Jeg har en anelse om at mor til Henrik het Hansen som pikenavn. Min oldemors navn var Alvilde Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei !Far til Henrik August Ruud het Johan Ruud (f. 16.06.1858 d. 20.12.1905)og var født på gården Nordre Ruud i Vestfold. Han var bror av min oldefar Carl Ruud. Moren til Henrik August Ruud het Emilie Mathilde Hansen (f. 11.08.1855 d.27.12.1948). Hun var født i Sandefjord og døde i Gjerpen Skien i Telemark. Hennes foreldre var Anne Katrine Kristiansdatter og Henrik August Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei !Far til Henrik August Ruud het Johan Ruud (f. 16.06.1858 d. 20.12.1905)og var født på gården Nordre Ruud i Vestfold. Han var bror av min oldefar Carl Ruud. Moren til Henrik August Ruud het Emilie Mathilde Hansen (f. 11.08.1855 d.27.12.1948). Hun var født i Sandefjord og døde i Gjerpen Skien i Telemark. Hennes foreldre var Anne Katrine Kristiansdatter og Henrik August Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg venter spent på mer informasjon og tar imot alt jeg kan få om disse personene jeg vil også svare på spørsmål så langt jeg kan svare. Min mail adresse er hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Jens Petter!Jeg føler at nå skjer det noe i mitt søkende. Det er nesten for godt til å være sant. Jeg kjente til at det var bånd mellom Ruud familien i Gjerpen og vår Hansen familie/slekt i Kristiania/Oslo. Min mormor og også min mor og tante hadde nær kontakt med familien i Ruud, da min mor(født i 1917) var i barne- og tenårene. De var på besøk i Gjerpen/Skien hos sin slekt. Jeg tror også jeg har noen få bilder tatt av Henrik Ruud og hans frue med døtrene Ragnhild og Aslaug ifra slutten av 1920 tallet.Emilie Mathilde Hansen var ganske sikkert søster til min tipp oldefar, styrmand Peter Christian Hansen, født i 1848. Peter ble gift i Kristiania i mars 1878, men jeg har ikke funnet i hvilken kirke vielsen fant sted. Hans hustru het Lovise Marie Larsen og hun var født i Borge i Østfold i 1849 Min oldemor Alvilde Hansen, ble døpt i Vestre Aker den 8. september i 1878 og bostedet var i Balkeby. Faddere var: Sjømand Andreas Hansen, Balkeby, arbeider Johan Larsen, Møllergaten, jernbanearbeider Johan Ruud, Emilie Mathilde Hansen, Oslo og Anna Hansen i Balkeby.Dette var et gjennombrudd for meg og mange takk for det. Jeg venter spent på mer informasjon og tar imot alt jeg kan få om disse personene jeg vil også svare på spørsmål så langt jeg kan svare. Min mail adresse er hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei !Flott at du har nytte av opplysningene. Min familie er på Ruud-siden. Der har jeg mye informasjon. Hvis dette er interessant for deg kan jeg supplere deg med mer informasjon om Ruud-slekten. Når det gjelder Emilie Mathilde Hansen har jeg ikke mer enn navnene på foreldrene. Min e-mail adresse er jpburud@broadpark.no. Kunne vær artig å se bildene du har. har du digitalisert dem ? Jeg har bilder av Johan Ruud og Emilie Mathilde Hansen. jeg har også noen bilder av Henrik August Ruud med familie. Jeg kan sende dette digitalt hvis du er interessert.Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Jeg reiser bort imorgen tidlig og kommer hjem til mandag så da skal jeg se hva jeg kan få til. Jeg tittet litt på Folketellingen ifra 1875 og 1900 og det viser seg at Hendrick August Hansen var melkehandler i Kristiania i 1875 med bosted i Strandgate 23(Ved frognerstranda?) Fødselsår ikke oppgitt, men han ble født i København. Jeg har noe nevnt om Danmark for mange år siden. Hustru oppført som Ane Marie Hansen uten fødsel og født i Moss. Emilie var eneste barn boende hjemme. I F.t. for 1900 bodde Johan Rud og Emilie Rud på Sjønhoug i Eidsvold og han var lokomotivfører på hovedbanen. Ingen barn boende hjemme. Ragnhild Ruud var guvernatne hos Løvenskiold i Gjerpen har jeg hørt. En del prat om nålevende personer må vi ta over E-post til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.