Gå til innhold
Arkivverket

[#40085] Savnet i Amazonas, ekspedisjon, Kristian O Sørli f. 1885


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiKristian Olaf Sørli f. 1885 i Oslo var visstnok med på forskjellige ekspedisjoner. I følge familien ble han meldt savnet i Amazonas. Hvordan kan man finne mer informasjon om han?Hans far Jørgen Sørli var født på Tangen,gift med Karen Josephine Arnstad, Asker. Jørgen Sørli var ansatt i postverket.I 1900-telling finner jeg han i Oslo under Huitfeldtgade 24. Hvilken kirkekrets ligger dette under?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk skal du ha. Da får jeg vente til de kirkebøkene blir skannet inn.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Den eneste Jørgen i passe alder til han som kalles Sørli, jeg finner f. Stange, er denne gutten; LenkeKan se om jeg finner noen forbindelse til Sørli i mine gamle Stangebøker. Kan hende det kunne stå opplysninger om etterkommer også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for innlegg.Du har funnet rette person, på Stange. Sørli var en plass utskilt fra Rusten gård, på Tangen. Hans far Kristian Sørli er min tippoldefar. Jørgen Sørli reiste til Oslo som ung soldat, traff ei jente fra Asker og giftet seg. De har hele sitt liv levd i Oslo. De fikk flere barn, deriblant Kristian Olaf, som visstnok reiste på flere ekspedisjoner. Ifølge familien ble han meldt savnet på en ekspedisjon i Amasonas. Om han ble drept eller bare forsvant vet man ikke. Han var ute i kano, sammen med innfødte, den dagen han ble meldt savnet.Så jeg prøver å finne mer ut om han og hans ekspedisjoner, og når han døde, Vet heller ikke når han reiste ut. Ifølge familien hadde han en farm (sukker eller kaffe) i Brasil. Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner da ekteskap mellom Kristen Jensen og Ingeborg Gundersdatter , altså besteforeldre til han som forsvant: LenkeHar heller ikke greid å finne noe om denne familien i de gamle Stangebøkene.Har du sett i emigrantarkivene etter Kristian O. Sørlis utreise til Amazonas? Har du flere opplysninger om han. det var en spennende historie, som jeg håper du finner ut mer om.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Merkelig, her kom først samme lenke som den første emigranten, en gang til. Prøver nå å få fram den rette mann. Her passer fødselsår, bra.LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Slik går det når man er for rask.Beklager. Tenkte å foreslå at du henvender deg til Laila i Dis Slektsforum, hun er ekspert på emigranter og har dessuten tilknytning til Stange.Skal se om jeg får lagt inn lenke dit.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og tusen takk til deg Gunn. Jeg tror jeg må være en elendig søker, for jeg har ikke klart å finne han i emigrantregisteret ennå han står oppført med etternavnet Sørli. Så takk for den opplysningen, som hjelper meg mye i letingen videre.Jeg har vært i kontakt med museene i Oslo, som har en grei oversikt over ekspedisjoner. De har ikke kunnet hjelpe meg, fordi det var mange på den tiden som dro ut på private ekspedisjoner. De private ekspedisjonene ble ikke sponset av 'staten' el. museene, og ble således ikke registrert.Flott med linken til Laila. Jeg skal ta kontakt med henne, for om mulig å komme videre. (Jeg er medlem i DIS Norge.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden Kristian O. Sørli er oppført som bergingeniør i emigrantpapirene, kan det være mulig å finne ut litt om han gjennom høyskoleutdanningen?Jeg legger inn en lenke her så får du se om dette kan være en kilde til informasjon?http://www.toyen.uio.no/palmus/historie/index.htmlKan det være at det finnes biografier over elever som ble utdannet begverksingeniører på den tiden. Vet at det finnes jubileumsbøker for Olso Tekniske skole og Horten tekniske skole. Sikkert også for ingeniører utdannet i Trondheim .Kan hende den historien kan være kjent der han fikk sin utdannelse?Vet du når han ble uteksaminert, og hvor han tok utdannelsen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og igjen en stor takk til deg, Gunn. Jeg har nå vært i kontakt med Universitetet i Oslo. (Som det sto i din lenke, så lå all utdannelse av bergingeniører fra 1821 til 1913 under Universitetet i Christiania. UIO kunne ikke hjelpe meg, men henviste meg til Nasjonalbiblioteket. Der fant de Kristian O. Sørli, i arkivet, og skulle sende det de hadde,til meg i posten. Blir spennende å se hva det er.Så takk til deg, som har hjulpet meg et langt skritt videre.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hva med aviser som kilde for slike ting? Ja, jeg vet at her blir det forskjeller mellom hovedstaden og en liten sørlandsby. Men jeg har selv flere ganger funnet notiser og annonser som illustrerer slekta. Men det blir kanskje for omfattende å lese gjennom hovedstadsaviser i sannsynlige perioder....Jeg har også - fra statsarkivet, fått kopi av skiftedokumenter som gjelder min oldefar som døde på Ceylon i 1900. Har du sjekket dette?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for godt råd. Det skal jeg følge, men problemet mitt er at jeg ikke vet når Kristian O. Sørli døde. Når jeg event. finner ut av det, så ville jeg tro at jeg fant noe enten i aviser eller i skiftedokumenter. Nyttig å vite at skiftedokumenter kan finnes her i Norge, selv om dødsfallet skjedde i et annet land. For så vidt jeg vet, var han ikke gift og hadde heller ikke noen barn.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad skifte - så var min oldefar sjømann og tilfeldigvis på Ceylon da han døde. Hvordan dette forholder seg mer eller mindre permanente opphold vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen. Idag fikk jeg kopier fra biografien til Kristian O Sørli. Han døde 19 aug. 1929, ved et ulykkestilfelle på en jakttur i det indre av Brasilien, så da kan jeg gå igjennom avisene i Oslo rundt den tiden.Det står også at han deltok i 1910 i major Isachsens Spitsbergenekspedisjon, som ble bekostet av fyrsten av Monaco. Senere deltok han i to forskjellige ekspedisjoner til samme sted. Han reiste også til Grønland i studieøyemed, samt et par år senere medfulgte en hvalfanger til Sydishavet. I de siste 15 år opholdt han seg i Brasilien, hvor han til sin død i 1929 var interessert i plantasje- og skogdrift.Hva man kan finne ut, med gode råd fra gode hjelpere.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.