Gå til innhold
Arkivverket

[#40088] Gro Hugnesdtr (Hognes)? gm. Ørjan Jakobsen på Vatne i Vats fra Sunnhordland?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne ut mer om disse to. Hennes navn sier meg at hun ikke er fra Rogaland, skal være født 1730 De har en datter Eli født 1766 på Vatne i Vats. Gro døde 1800 -70 år gml. i Skjold og der er flere har jeg oppdaget som har kommet fra Sunnhordland, kan disse to også tatt turen over fylkesgrensen. Har ikke funnet ut hvor de har giftet seg.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Sylvi.Den var jeg virkelig takknemlig for, har hatt mistanke i mange år, men ingen har funnet noe, nå sitter jeg å renskriver et stort manuskript og da må jeg prøve å får tette hullene i denne gode pc tiden. Tusen tusen takk til deg for god hjelp.Gode hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kikka på alle Hugne i Skåneviksogene i dag, men fann ingen med ei dotter som heitte Gro. På to av dei (som var gifte) stod det ikkje nemnd om dei hadde born, andre hadde få born med stor spredning i alder. Me har vel ikkje kyrkjebok for 1730, er ikkje den eldste for Skånevik frå 1747?Synd der ikkje står gardsnamn.På Furdal og plasset Furdalstreet budde Hugne Eriksson (1703-1767) og Hugne Torsson (1698-1773). Dei har nokre få born fødde før og etter 1730, men inga Gro.Hugne Halsteinsson Eintveit (1702-1766) budde både på Kalvik og Årtun, begge Åkre sokn. Han var gift, men ingen born nemnd. Eg ser at ei mor og son frå Kalvik flytte til Skjold, men det var noko seinare (1835).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har kun funnet den ene datteren født i Skjold, siden de gifter seg i 1759, kunne de jo ha fått barn i Skånevik, jeg tror Etnebøkene står på bibl. men er ikke helt sikker, skal bort der i morgen å hente filmrull fra Fjellberg , har du noen tips å gi meg hvor jeg kan lete, de har åpent fra 9-15.jeg pleier alltid sjekke pc før jeg drar ut. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Skånevik er ikkje med i bygdebøkene for Etne. Tidlegare Skånevik kommune finn du i bygdebøkene for skånevik, bind I-IV, kom ut 1981-1990, forfattar Anders Haugland, Ølensvåg. Bak i bind IV finn du eit alfabetisk register, sortert på førenamn. Eg har ikkje den boka med registeret her heime, eg kikka i ho på biblioteket.Er Ørjan Jacobsen frå Skjold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei. Nei jeg har ikke funnet hans opphav , navne hans veksler mellom Ørge Ørje Ørjan, men det Ørge som jeg har sett på datteren Eli Ørgesdtr.Jeg har lett i det som har vært tilgjengelig, men jeg kan ha oversett noe. I 1765 står de nevnt under andre på Vatnegården, men ingen barn er nevnt da, de er ikke gårdeiere, ikke bygsel da.Eli har jeg funnet med oppgitt fødselsår til 1766. Jeg tror begge har av en eller annen grunn er kommet Vats, men hvorfor, kanskje søke arbeid?? Jeg har prøvd å søke på navnene deres men det har ikke lykkes. Vi har et sjelemanntall fra 1758, som jeg vil kikke i i løpe av pinsen om Ørge kan finnes der.Godnatt hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Jeg har funnet alt oppover om Eli, men hennes foreldre og videre bakover i tid det er det som er vondt å finne. Ørge og Gro skulle hatt flere barn fra de giftet seg og til Eli blir født i 1766. Da jeg fant Ørge og Gro, var ikke noen barn nevnt, fordi de flyttet på seg mellom kommuner, sogn og fylker så barna blir mistet på vegen deres.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Arnfrid . Mann til Eli var Erik Rasmussen født 1748 i Skjold, han døde 1795, da sønnen hans Mads var 4 år. Fremdeles Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen i farten.På Hokel i Skjoldboka står.Ørge Gunnarson født 1735 frå Tveit døde 1799. 1.gm.enke Sissela Gudmundsdtr. frå Hokel født 1733 Vatland, døde 1774. 2.gm Gunla Larsdtr. fra Straumen u.Ikdal, født 1737 døde 1813. Barn i 1.ekte Størker født 1763 til Grinde, 2.Gunnar født 1767, her måtte da Eli hørt hjemme, enten 1 år eldre, eller tvill. til Gunnar. Barna i 2.gifte med Gunla er født 1783 og det er Lars den eneste som er nevnt.Jeg har bøkene derfra, kan ha oversett noe, men jeg regnet med at debattens overskrift måtte være hennes foreldre, hvor er barna døpt?? Vet jo nå hvor de gifter seg, så det er ikke så mange muligheter rundt forbi der på vei ned til Skjold, det er hvilken veg de tok, hvor gikk ferdavegen på den tiden. Send meg mailadr. din så får du enda en god fra meg.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen. Om en skulle begynne å lete i andre retninger så finnes på Grinde i Tysvær: Ørge Størkersen født 1797, gift 1822 med Ranveig Andersdtr. frå Sand i Tysvær. Blandt barna deres finnes en Eli født 1824 døde 1830, en ny Eli født 1835 til Austrheim i Skåre.Da kommer en tilbake til Størker Ørgesen født på Hokel 1763,nevnt 1762 på Grinde. Foreldrene til Eli`s mann (Erik Rasmussen) er Rasmus Srørkersen Sjurseike i Vats. Går i ring. Min mailadr. solkerry@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg har fleire Ørjan blant mine aner og deira søsken. Om Ørjan Johanneson Markhus (ca.1736-1823)(Åkre sokn, Skånevik)og kona Guri står det at dei budde på Frette, men flytta heim at til Markhus (ikkje til Skjold!). Så det må ha stått Skjold i ei eller anna bok eller eit papir som bygdebokforfattaren har lese. Så han kan ha vore blanda med ein annan Ørjan som drog til Skjold.Eg kjem nok til å lesa gjennom alle bygdebøkene for Skånevik enno ein gong i sommarferien, så eg skal seia frå om eg finn ein Ørjan som passar.Tippoldefar min og ein bror av bestefar var døypte Ørjan, men i tale vart kun Ørjo brukt. I somme tilfelle ser eg at bygdebokforfattaren skriv Ørjan/Ørjo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Først vil jeg bare minne om at vi også har Skjold i Etne, slik at vi ikke lar oss forvirre av det.Det var to Guri/Guro Tørrisdotter på Frette, den ene var født i Holmedal ca 1747, og var gift med enkemannen Nils Rasmussen i 1765. Denne Guri døde på Frette i 1786, men hun fikk tre barn med Nils; Rasmus i 1766, Siri i 1767 og Tørris i 1784.Den andre var den Marie trolig nevner; Losjerende; Ørjan/Ørjo Johannesen f ca 1736 på Markhus (7 a i Skånevik-soga) Gift i 1763 i Skånevik med Guro Tørrisdtr f ca 1738 på Sævareid. De bodde på Frette fra 1766, flyttet til Markhus (nr 8) i Skånevik. Barn: Kristi f 1764, Tørris f 1767, Tor (1768-1768) og Guri f 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en Hogne Erikson på Lussnes, f ca 1700, som flyttet til Skånevik (med spørsmålstegn etter). Han var sønn av Erik Halldorsen og Gunilla Mikkjelsdatter. Hognes bror Tjerand, ble boende på Lusnes og hadde en sønn Hogne f ca 1732, men han var barnløs. Fra dette bruket de hadde på Lussnes ble det i 1711 skilt ut et bruk, der holdt Hogne Rasmussen til. Ukjent kone, fire barn f 1717-1727; Kari, Mikkjel, Madela og Rasmus. Vi vet ikke hvor de ble av eller om der var flere barn.Gro var ikke brukt i Etne på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.