Gå til innhold
Arkivverket

[#40089] Heidal - Rævshaugen. Sandbu i Bredebygden


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

I 'Garder i Bræbygden' under Sandbu står det at Guttorm og Mari bl.annet fikk sønnen Ole f.1707. Ole Guttormsen f.1707 kom til Revshaugen under Slette i Heidal. Litt lenger ned står det at Ole Østensen drev Sandu litt før han flyttet til Revshaugen. Er denne siste Ole Østensen den samme som Ole Guttormsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk skal du ha, Kai, for at du peker på dette.Det er blitt feil patronym på Ole Østensen som selvfølgelig skal hete Ole Guttormsen. Det blir rettet snarest.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Finnes det opplysninger om hvem Ola Guttormsen f.1707 giftet seg med samt fødselsår for barna Guttorm, Tord og Ola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg mener Guttorm ble døpt i Heidal den 9. juni 1743 som Ole Guttormsens barn. Faddere: Ole Heringstad, Tor Prestgard, Anders ..?.., Rønnaug Haugen og Ingrid Slette.Thor ble døpt 4. juli 1745 som Ole Guttormsen Haugens barn. Faddere: Engebreth Sæteren, Ole Sveen, Ole Arnesen, Guri Jacobsdatter og Anne Nilsdatter.Ole døpt 8. desember 1748 som Ole Guttormsens barn. Faddere: Peder Arnesen, Stener Randen, Østen Guttormsen, Anne N-Faukstad og Marit Bakken.Jeg kan ikke finne vielsen mellom Ole Guttormsen og hans kone i kirkebøkene for Vågå, og har derfor en tanke om at de kan ha giftet seg i Kvam.Det finnes et skifte på Haugen under Slette, datert 15. oktober 1739. Det var Arne Torsen som var død. En avdød halvbror, Tor Syversen Stø, står oppført med sine barn som arvinger: Ragnhild 20 år, Guri 17 år og Kari 15 år.Ettersom Ole Guttormsens sønn nr. 2 er døpt Tor, er det nærliggende å tro at en av disse jentene kan ha vært kona til Ole Guttormsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Årstall er flotte saker. Da er nok Guttorm Olsen f.1743 den samme som er på Johnsgård søre, gm Marit Olsdtr f.1760. De har 5 barn: 1. Ole Guttormsen f.1782, 2.Ole Guttormsen f.1788, 3.Anne Guttormsdtr f.1791, 4. Anne Guttormsdtr f.1793, 5.Hans Guttormsen f.1796 Barn nr. 1,4 og 5 var innom Lysaker i Heidal og er således av min slekt. Hadde aldri trodd jeg skulle finne spor videre bakover. Takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, Hvordan er forbindelsen mellom Guttorms. og husmann i Lysåker Anders Pedersen Slåen f 1791 gm Mari Hansd f 1790 Kagrud-Hagen ? (mine tipptipp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

For meg er linjen slik: Ole Olsen Lunna f.1890 Foreldre:Ole Hansen Lysaker f.1847 gm Ymbjør Olsdtr Løkken f.1850 Besteforeldre: Ole Amundsen Synstlien f.1823 gm Anna Iversdtr Frikstad f.1823 Olderoreldre (Anna`s linje):Iver Olsen Randen f.1793 gm Anne Guttormsdtr f.1791 Tillegg: Hans Andersen Lysaker f.1825 har et barn med Mari Erlandsdtr f.1819 før han gifter seg med Mari Guttormsdtr Jesbrigtsplassen f. Mari Erlandsdtr ble senere gift med Tassmyrhaugen. Historien om dette er godt fortalt i en av Årbøkene for Gudbrandsdalen. Ole Hansen f.1847 vokste opp på Lysaker og har mange halvsøsken på Tassmyrhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.