Gå til innhold
Arkivverket

[#40090] Lars Eliassen født 1795, er nevnt Hervik i Tysvær, Hvor kommer han fra.?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Han blir gift i Nedstrand med Gjertrud Larsdtr. Klungtveit ca. 1820, han står nevnt kommer fra Hervik i Tysvær. Han døde på Skjæveland i Høyland 14.4 1845. Det jeg har funnet, er at han har sin mor hos seg Serina Paulsdtr som skal være fra Avaldsnes, og faren skal da være en Elias.Jeg har ikke funnet noen som kan være hans foreldre i Tysvær, så han kan muligens vært der i tjeneste da han blir gift med Gjertrud hun er døpt 24.05.1792 i Tysvær. Jeg tror han kommer fra et sted i Sunnhordland,det er flere i samme grenene som gjør det, det kan også være en mulighet i Avaldsnes, men jeg finner ikke noe.Kan noen hjelpe?Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

. Han bygsla bruket, sådde 2 1/2 tønne og avla 20 tønner korn, fødde 2 hestar, 5 kyr, 3 ung- naut, 12 sauer og hadde brensel og sommar- beite. «Gaarden ligger 1 Miil fra Søen og gi ør al Transport ftem og tilbage over eendeel ferskeMvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Ja det har jeg, men hvor kommer han fra, det ser ikke ut for at han er fra Tysvær, han blir jo gift med datteren på gården Gjertrud, men etter en tid flytter hele familien til Høyland. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ang. Gjertrud Larsdtr. Klungtveit så var hun datter av Lars Pedersen Li (1755 - 1826) og Kari Apelone Toresdtr. 1774 - 1849) på Klungtveit iflg. Nedstrandsboka, bind 1. Men hennes dåpsdato var 24. mai 1795. Gjertrud bodde senere på Vassbotn i Hervik (sammen med mannen Lars Eliasen), og på Skjeveland i Høyland, stadig ifølge Nedstrandsboka.Jeg har desverre ikke bygdebok for Skjeveland i Høyland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei. Jeg har funnet Gjertruds opphav og alt som står i Høyland, men finner ikke Lars Pedersens opphav, hvem er hans foeldre. Lars Pedersen Li født 1755, ingen på Li som har sønn Lars, hverken Ytre eller indre Li. Har vel vært i tjeneste der da han blir gift.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg tullet litt forrige innlegg det er Lars Eliassenjeg mener, Lars Pedersen har jeg alt om, Beklager. Det går litt fort i svingene her akkurat nå. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Fam. S. igjen:Lars Eliassen g. 22.03.1818 Nedstrand m. Gjertrud Larsdr. Hans alder 28, hennes alder 24. Kanskje datoen letter søket ditt.Har du hele barneflokken deres ?Det ser ut til at første barnet, Karen Serine Larsen, ble født 25.12.1818, døpt 01.01.1819 Tysvær.Neste barn Siri/Serina Christine Larsen f. 25.02.1821 Hervik, TysværJeg nevner bare disse to, hvorav den første på en måte bekrefter at foreldrene giftet seg før 1820. Ved den andre er nevnt Hervik som fødested. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Innlegget mitt (nr.2) var selvfølgelig helt meningsløst. Det var kun slutten som kom med. Sender det på nytt med utdrag fra Skåreboka I, side 109, nr. 13: Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete0915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Far til Elias, Nils Olsson var f. 1732 på Stokkedal i Vats og gift med Eli Johannesdtr. fra Vaka i Ølen.(Se Kjellesvik i Ølen) De hadde tre barn: Eli f.1757, Åsa f.1758 og Elias f.1760. Tysvær IV, side 477, nr. 7 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Far til Nils Olsson var Ola Nilsson f.ca 1699 på Aurdal i Vats,Rogaland, d.1777 på Nesheim i Avaldsnes. Han var gift 1 gang med Åsa pedersdtr. f.ca 1688, d.1765. Hun var datter til Peder Blikra i Vats. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Johan Arthur.Du snakker om å tette huller i manuset mitt, tusen tusen takk, dette var så storartet alt faller på plass her, jeg bøyer meg og takker.En glad Sol Kerry,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du sender en mail til jo.art@online.no kan jeg sende deg flere opplysninger. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.