Gå til innhold
Arkivverket

[#40092] Oplysninger i Norsk slektshistorisk Tidsskrift nr. 1


Gjest Laila Nørgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Nørgaard

HejI omtalte tisskrift er der en artikkel:Tengnagel-Jørgensen, B. 'Fortegnelse over Nordmænd der har taget Borgerskab i København 1683–1800. Uddrag af Københavns Borgerskabsprotokoller [Del 1].' NST 1 (1928): 322-335. - på side 328 skulle Ole Dampe og Jacob Dampe være nævnt. Er der en venlig sjæl, som har mulighed for at scanne den side og evt. indledningen af artiklen ind til mig. Jeg har forsøgt at låne den, men den er ikke til offentlig udlån!V.h. Laila Nørgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geir kamsvaag berntsen

ingen artikkel, kun info om at nevnte personer fra christiania - ole frantzen dampe og jacob fr. dampe, begge skreddere - fikk borgerskap hhv 21/5-1787 og 22/6 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Nørgaard

Tusind tak for hjælpen - så fik jeg da ledetråd til hvor i Norge jeg skal søge de to brødre!venlig hilsen Laila Nørgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geir kamsvaag berntsen

tror nok jeg vet hvem de er-hvor og når døpt, men mangler den avgjørende dokumentasjon som jeg trolig finner - slektsnavnet mangler ved dåp i hhv 1755 og 1766.men kan bare skrive med én hånd, så det må vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Nørgaard

Det ville være rigtig dejligt, om du kan finde deres dåb. Jeg har en fornemmelse af, at de har en søster, Mette Dampe som ved FT. 1801 boede i Christiania, Øster Quarter, Toldbodgaden grd.35, hun er da 49 år. Har fundet en notits, om at gården blev kaldet Jomfru Dampes gård!Jeg har tid til at vente til du finder ud af noget - bare dejligt du kan hjælpe!Venlig hilsen Laila Nørgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Nørgaard

Vil det sige, at hun er datter af Ole Hansen Dampe og Dorothea Jacobsdatter Kaae. De havde en datter Anne Marthea f. 1750 gift i 1779 med Andreas Munch Borchenius. Hvorfor hedder Mette så: Munch ? Hun døde, så vidt jeg ved ugift!V.h. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geir kamsvaag berntsen

nei. peder dampe (også kjøpmann i christiania som ole dampe) og mette catharina blix. munch-navnet fra mettes mor anna catharina munch.frantz dampe var nok ingen kjøpmann, men røyert. kommer tilbake når jeg ikke bare er 95% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Laila Nørgaard

Hej Ville lige høre, om det ikke har været muligt at finde noget om Frantz Dampe, eller om du bare ikke har haft tid. Det har jo været en pragtfuld sommer, forhåbentlig også i Norge. Vh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.