Gå til innhold
Arkivverket

[#40095] Hvem var Edvard Storck Mejer og Margrethe Alethe Berg (g.1760 i Hobøl)?


Gjest Iver Mosvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

EDVARD STORCK MEJER inngikk 23 juli 1760 ekteskap med Madam MARGRETHE ALETHE BERG .i Hobøl. Trolovelsen er ført 13 juni 1760 med Lars Riiser og Torchild Bierve som kausjonister. (Skannet kirkebok er lagt ut !)Hvilket opphav hadde dette paret ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, denne Mejer kan gjerne være av dansk (eller utenlandsk) opprinnelse. Alethe, derimot er jeg fristet til å tro er ei Berg-jente fra Hobøl, selv om hun er oppskrevet som ei Madame.Det som har utløst denne etterlysningen, var en annen etterlysning vedr. en Philip Meyer i nabobygda Spydeberg som blir far 3 år før ovenn. ekteskapsinngåelse ( Lenke ).Det er rimelig å spekulere i at denne uidentifiserte Philip (og hans eventuelle bror, Hans) kan ha en forbindelse til Edvard i Hobøl.I forbindelse med arbeid på min egen anetavle (Agder) har jeg hatt en del problemer med STORCK/STORCH, Slektsnavnet Storck/Storch er 2-3 ganger koblet opp mot person-navnet Edvard/Evert,- og derfor ser jeg en mulig forbindelsesmulighet her. En hypotese (ikke helt blind spekulasjon) er at vår etterlyste Edvard kan være barne-barn til tolleren Edvard Samuelsen (Storck) og Birgitte (Mathiasd. eller Mogensd.) i Flekkefjord.Men hvordan Meyer-/Mejer-navnet er kommet inn her har jeg foreløpig kun løse spekulasjoner å forholde meg til. Jeg kan ennå ikke se noen forbindelseslinje til noen av de 4-5 kjente Meyer/Mejer-familiene som kunne vært aktuelle. Men Mejer-navnet i denne sammenheng kan jo like gjerne være uten en slik forbindelse.(Eller som Lars Ove antyder, - en dansk innvandrer.)-Skulle vært artig dersom noen med lokal Hobøl-kunnskap kunne bidra med noe. Jeg har nemlig ikke tittet på noen bygdebøker eller lignende.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sg Johan Albert Mejer ble begravet i Hobøl 19/5 1752- 68 år gammel. (Ref Rita Hole i tema 39849 Lenke )Kan dette være Edvards far ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fant dette i Høbøl: Døde: 61) 1742 Cap.arm.Fosses søn, Henrich Mejer 1 år og 2 dager gl. Han bør være nevnt i Ovenstad. Kanskje en ledetråd ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for tipset, Rita.I tillegg til Ovenstad vet jeg at det er en NST-artikkel (Bind 16, side 339) skrevet av Kjeld Bugge, der en en Edvard Storch og en Albert Meyer nevnes på samme side.Arikkelens tittel er: 'Slekten Gammel i Stavanger i det 17. århundre kvitter seg med søstrene Anna og Abigael Hansdøtre.' NST 16 (1958): 328-351.-Har ikke umiddelbar anledning nå i sommervarmen å sjekke disse to tingene (Ovenstad og NST 16), så dersom andre kan, vil jeg sette pris på det.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Det fremgår av denne debatten i innlegg 7 punkt 5 : Lenke at Edvard Storch Meyer må være sønn av Albert Meyer og Katarina Samuelsdatter Storck.Da har vi denne anekjeden: Evert Samuelsen Strock. – Samuel Edvardsen Storck. – Katarina Samuelsdatter Storch. - Edvard Storch Meyer (Albertsen).Med dette ble spekulasjonene i innlegg 3 og 4 positivt besvart (men Edvard var oldebarn, og ikke barnebarn av Evert Samuelsen).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.