Gå til innhold
Arkivverket

[#40096] Anton Marius Storborg f: 1874 Frol - Levanger


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som har kjennskap til Anton Marius Storborg f: 1874 i Frol, Levanger? Søker hans opphav. Han ble gift i Hammerfest, men finner ikke noe i kirkeboka om dette. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei KJELLDette er et område det er lite å finne fra på nett.I telling 1875 ,bruktes ikke det gårdsnavnet.Først i 1900 tellinga.Frol var heller ikke mye brukt da. Skogn eller levanger ble brukt mest.Dette gjør det litt innvikle.Fant en som kunne passe med navn og alder.Telling 1875 Skogn. på Marken plads. Magnus Johansen husm.m/jord f.1829.Frosten. Anna Johannesdtr. kone f.1819 Alstadhaug. Anna Magnusdtr, deres datter f.1853.Og hennes sønn ANTON MARIUS PETTERSEN f.1875.Fant ikke kirkebøker på nett fra dette tidsrommet.Så får ikke sjekka nærmere.Frol er Levangers landdistrikt.Det blir vel dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Nina. Takk for hjelpen. Har oppdaget at Frol området er en 'vanskelig' plass å innhente opplysninger fra. Ser ikke bort fra at ditt forslag kan være et godt spor. Han ble gift og fikk barn i Hammerfest, men jeg har ikke funnet noe i kirkebøker om dette. Får la dette hvile til etter pinsehelgen, nu må vi nyte godværet. Ha ei god helg.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Kjell. Et lite tips. Bruk en søkemotor og skriv Levanger historielag. Trykk på kontakt oss.Der skriver du navn og mailadr.pluss hva saken gjelder.Har fått god hjelp av de før for dette området. Om du søker Skogn histore,vil det komme opp bygdebøker fra skogn med Frol.. De kan være til god hjelp.Ha ei god pinsehelg Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Kirkebok for Levanger: født 24.06, døpt 19.07.1874 Anton Marius Far Olaus Martin Olsen Klevenvald(Olsen litt usikkert)f.1842 Mor Seriane Sivertsensdatter f. 1839Plassnavnet Klevenvald har jeg ikke lokalisert men er i Frol/Levanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hvor fant du det Arild? Mener du det er han? Så nå at det lå skanna kirkebøker for Hammerfest ute på nett her på digitalarkivet. Jeg så på døpte etter 1906.Kikka bare litt for å finne et mulig farsnavn på Anton.Fant to av hans barn døpt i 1907 og 1909.Sikkert flere der.Men iallefall står han som Anton Marius Martinsen Storborg i kirkeboka.f. 1874.Jeg så i telling 1875 Nordtrøndelag. Men fant ingen Anton Martinsen.MEN det ble jo vanlig på denne tida å ta farens etternavn.Så kansje heter faren Martinsen?Eller han du fant heter Olaus Martin. Kansje brukte han bare Martin.Og hans sønn da Martinsen. Men sjekk den skanna kirkeboka du også. Mener det står Martinsen Storborg som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei heiUps ser at jeg blanda sammen Arild og Kjell her,Sorry.Jeg er ikke kar om å finne denne familien i tellinger 1875 og 1900.Anna enn Anton da i 1900 Hammerfest. Men du Arild er kansje inne på noe.Jeg fant flere søsken av din Martin Marius 1874 inne på family search. Anna Oline dpt.19/7 1868. og Marie Cesilie dpt. 13/11 1870. Alle LevangerForeldre:Olaus Martin OLsen og Seriane Sivertsdatter.Jeg vet ikke om det er Marie f.1870 Levanger jeg finner under tynset.Og kansje Anna f.1868 gift i Skogn for telling 1900.I Namsos er en Martin Olsen sagmester f.1842 Levanger Telt i 1900.Men kona kaller seg Severine.De var ikke lett folka i denne familien å finne sikre spor etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er Anton Marius hos LDS: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100264252571&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI tillegg til Anna Oline og Marie Cesilie (som Nina viser til ovenfor), så står foreldrene til Anton også oppført med barna Martin SeverinLenke og Bernt Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dette må vel være samme Olaus Olsen: LenkeSøsteren Anna Martha har Storborgvald i navnet.Fødested på Olaus står oppgitt som 'ABT 1840 in Osteraasen,Frosta'. Skulle tro at det menes Østerås i Frol, bare et steinkast fra Storborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Til 2: Storborg navnet ble nok brukt i 1875 også, det er en flere hundre år gammel gård. Iflg O.Rygh helt tilbake til 1488.Men 1875-tellingen for Levanger Landsogn er ikke på nett. Gården ligger på Mule, 5 km nord for Levanger sentrum. Området låg tidligere under Skogn, men ble utskilt til Levanger Landsogn (Frol) i 1856.Til 5) Klevenvald er vel muligens en plass under Gnr 5, Kleven? Den ligger bare noen få hundre meter øst for Storborg. (Skrives Kleiva idag)Mon tro om Østeraasen, Storborgvald og Klevenvald er samme plassen? Mye tyder på at ihvertfall Østeraasen og Storborgvald er samme stedet.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Om denne familien kan du lesa i Skogn Historie. Folk og Heimar. Band VI. Frol I side 190 og 191. Du kan vel låne denne gjennom biblioteket. Mvh. Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Jan PeterEr du sikker at 1875 tellinga ikke ligger på nett. Mener at den er inne på RHD for det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, du har rett i at Levanger Landsogn ligger inne på RHD sin server, men såvidt jeg kan se er det bare 5 hustander som ligger der (Heien, Munkeby østre, Linsveet østre, Langaassve og Østborgsvald). Totalt kun 29 personer...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for svar Jan Peter.Høres ut som du er mere kjent enn meg i området.Kansje derfor jeg ikke kunne finne familien der i 1875.Har leita meg skakk))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjenn Jan PeterKjell er jo borte og feirer pinsa.Men mener du da at vi har kommet fram til rett Anton Marius Storborg med familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja!Det er ikke noe tvil om at det er denne: Anton Marius, døpt 19 JUL 1874 i Levanger, med foreldre Olaus Martin Olsen Storborgvald & Seriane Sivertsdatter. Olaus bor på Østeraasen i Frol i FT-1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk til alle dere som har kommet med nyttige bidrag. Er nettopp kommet hjem etter pinsehelga, så jeg skal finlese og kommer tilbake senere. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei. Har nå lest igjennom innleggene og sjekket etter beste evne de opplysningene dere kom med. Foreldrene til Anton Marius er nok Olaus Martin Olsen og Seriane Sivertsdatter. Har med dette fått noe og jobbe videre med. Takk til Nina, Arild, Jan Peter og Thomas for god hjelp. Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.