Gå til innhold
Arkivverket

[#40101] Halvor Eriksen f.1812 i Namsos og hustru Anne Thoresdatter f.1817 i Trondheim


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Jeg finner Halvor Eriksen og hustru på Blikenget i Vemundvik i 1865. Mitt spørsmål er : Er de foreldre til Karolina Halvorsdatter f.1851 i Overhalla? Karoline Halvorsdatter er i 1865 tjenestepike på gården Skjærvik i Fosnes.Jeg har prøvd å finne en Halvor Eriksen i Overhalla , men det ga null resultat. Så muligens har denne Halvor Eriksen flyttet derfra til Namsos, men dette blir bare løse antagelser. Hvis man hadde funnet fødsels- eller dåpsregistrering for Karolina Halvorsdatter hadde man sikkert funnet ut hvem som var foreldreneMvh Jostein R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Sikker kan man ikke være, men det ser ikke slik ut. Jeg har at dette paret hadde tvillinggutter 14-01-1851, Oluf og Carolus, og så hadde de en datter Jakobie 19-12-1853. De kunne selvfølgelig hatt en til i mellomtiden. De hadde tre barn til før tvillingguttene, og 3 til etter Jakobie. Med mindre det er feil og Karolina i virkligheten er Carolus. jeg finner ikke Carolus i 1865 folketellingen, men på Oluf står de a han er født i Namsos prestegj.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Halvor Eriksen ble født på Alhus i Vemundvik, utafor Namsos. Faren, Erik Halvorsen, var på Halbostad på Høylandet og henta seg ei 'kjerring', Margrethe Christoffersdatter. Hun har aner helt tilbake til Bagge Bertnum i Overhalla på 1500-tallet. Eriks far kommer muligens fra Overhalla, Halvor Eriksen Fuglem. Han dro til Alhus der han ble gift med Marit Ingebrigtsdatter Alhus. Dette ble vel kanskje litt rotete, men konklusjonen min er at du må lete i kirkeboka fra Vemundvik evt. Sævik/Namsos for å finne Karolina! Hva tror du Anne?Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Se forøvrig i boka: 'Namdals-slekter', Spillum-Strandslekten 1665 - 1935, av Arne Mørkved. På side 19 der står det oppført tvillinger ja Anne, Olaf og Carolius, f. 14.1.1851. Totalt hadde Halvor og Anna 9 barn ifølge boka.Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk for innspill begge to , uten at det hjelper meg noe videre, Karolina Halvorsdatter var tjenestepike på Skjærvik på Jøa i 1865 , så det er jo sannsynlig å tro at hun ikke tjente så langt hjemmefra. Derfor var denne Halvor Eriksen i Vemundvik en mulig kandidat. Men ut fra det dere har funnet ut så hadde han ingen datter Karolina.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.