Gå til innhold
Arkivverket

[#40117] familien blehr i bergen og skien


Gjest tove prusse
 Del

Recommended Posts

Gjest tove prusse

Mine aner i familien Blehr starter ved Peder Ludvigsen Blehr født 9 januar 1687 i Bergen,præst ved Skanderup kirke 1719-1743 (Danmark). Hans far hed Ludvig Albertsen Blehr,hans mor hed Pernille Jacobsdatter. Kan nogen hjælpe mig videre?Venlig hilsen Tove Prusse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Hva er koblingen til Skien her? Det fremgår nemlig ikke av teksten i spørsmålet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tove prusse

Hej Are Det glemte jeg,undskyld. Ludvig Albertsen Blehr født 6 april 1643 i Bergen,død i Skien (så vidt jeg ved)14 april 1716 som 73 årig. Venlig hilsen Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tove prusse

Hej Berit,tak for lenken som jeg har studeret godt og der er jo mange nye navne der lige skal på plads.Mon Otto Albert Blehr er barnebarn til Ludvig Albertsen Blehr? Mvh Tove Prusse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Tove.I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind 6, s. 60-69 er det en artikkel om familien Blehr.Jeg har dessverre ikke tidsskriftet her, men har notert at Ludvig Albertsen Blehrs foreldre var Albert Albertsen Blehr og Mette Christensdatter fra Ystad i Skåne.Ludvig Albertsen Blehr og Pernille Jacobsdatter giftet seg 13.11.1678 i Skien i Telemark.Pernille var født 23.11.1660 i Skien i Telemark som datter av postmester i Skien Jacob Halvorsen (skifte 23. mars 1681) og Karen Pedersdatter Green, død 24. september 1705 i Skien.Om deres barn har jeg notert at alle var født i Skien, men hvis du har en kilde som sier at Peder Ludvigsen Blehr var født i Bergen, så vet ikke jeg hvilket fødested som er det rette. Jeg kan ikke huske om barnas fødested stod i artikkelen, eller om jeg har gått utifra at de var født i Skien.Deres barn:1. Begr. i Skien 31. juli? 1679 'Hr. Lodvig Albretsøn Blehrs dødføde Søn'.2. Jacob Ludvigsen Blehr, f. 27.08.1680, Skien i Telemark; d. 15.12.1709, Gråten, Solum i Telemark, g. m. Jørel Pedersdatter,(hadde etterkommere)3. Peder Ludvigsen Blehr, f. 07.01.1682, Skien i Telemark; d. 26.03.1682, Skien i Telemark.4. Mette Ludvigsdatter Blehr, f. 05.01.1684, Skien i Telemark; d. 29.07.1722, Skien i Telemark, gift med Knud Pedersen Tisted i Gråten, (hadde etterkommere).5. Albert Ludvigsen Blehr, f. 05.11.1685, Skien i Telemark; d. 18.01.1732, Skien i Telemark; g. m. Karen Green 18.11.1716, Skien i Telemark.6. Peder Ludvigsen Blehr, f. 09.01.1687, Skien i Telemark; d. 22.07.1740, Skien i Telemark (familie er ikke nevnt)7. Karen Ludvigsdatter Blehr, f. 01.03.1688, Skien i Telemark; d. 16.04.1688, Skien i Telemark.8. Karen Ludvigsdatter Blehr, f. 30.06.1689, Skien i Telemark; d. 03.04.1712, Skien i Telemark.9. Margrete Ludvigsdatter Blehr, f. 27.10.1691, Skien i Telemark; g. Hans Smith, 26.11.1716, Skien i Telemark.10. Anna Ludvigsdatter Blehr, f. 21.10.1693, Skien i Telemark; d. 14.12.1747, Skien i Telemark; g. Bent Iversen Tisted, 26.01.1719, Skien i Telemark; d. 1759, Skien i Telemark.11. Pernille Ludvigsdatter Blehr, f. 19.08.1696, Skien i Telemark; d. 19.04.1742, Solum i Telemark; g. 27.11.1727 i Skien i Telemark m. Jacob Hansen Post, f. 1698, Saude i Telemark; d. 12.1767, Porsgrunn i Telemark.12. Iver Ludvigsen Blehr, f. 03.05.1699, Skien i Telemark.13. Maren Ludvigsdatter Blehr, f. 19.03.1701, Skien i Telemark; d. før 02.06.1725, Skien i Telemark.Artikkelen som jeg refererer til, ble skrevet før 1940, så det kan jo ha kommet til nye opplysninger siden den gang. Hva sier Are om det, tro?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tove prusse

Hej Laila Det var dejligt med alle børnenes navne,der er flere som jeg ikke vidste noget om.Pernille vidste jeg heller ikke så meget om.Tak for det.Peder Ludvigsen Blehr er sikkert født i Skien 9 jan 1687 og ikke som jeg har troet i Bergen 1686. Han var gift med Elisabeth Pedersdatter Helberg,deres datter Anna Margrethe Pedersdatter Blehr blev gift med sognepræsten Hans Anton Berthelsen Holm.Deres datter Hedvig Kirstine Holm blev gift med Berthel Wind og deres datter igen Elsebeth Berthelsdatter Wind blev gift med Ludvig Prusse.Derfra stammer mit navn.Jeg har ikke hørt mere fra Are,håber han lader høre fra sig.Der er måske flere der kan bidrage med nyt?Venlig hilsenTove Prusse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Litt mer om Karen Pedersdatter Green. Hun var søster til min ane, Barbara Pedersdatter Green, og de var døtre til den rike trelasthandleren i Larvik, Peder Tøgersen Green og hans usedvanlig driftige hustru, Helvig Miichelsdatter.Peder Tøgersen var fra gården Green i Sigdal og ant. født rett før 1600. Han døde ca. 1660-64. Helvig Michelsdatter døde visstnok i Risør i Aust- Agder i 1696.Peders far var Torgeir Matiasen Green i Sigdal, født ca 1550 og død før 1621. Torgeirsen ble altså til Tøgersen, det var vel litt 'finere'!Peder hadde en bror som het Matias f. ca 1595, og han overtok gården, så han var vel den eldste. Det er jo mulig at moren var en Pedersdatter siden sønn nr. 2 het Peder, men dette er bare spekulasjoner.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tove prusse

Tak til Laila for de nye oplysningerne.Efterhånden får jeg et helt godt billede af familien langt tilbage,det er godt at vide noget om familien bag navnene. Venlig hilsen Tove Prusse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.