Gå til innhold
Arkivverket

[#40120] Jøran Povelsdatter, f. august 1808 - et skudd i mørke?


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

På en rosemalt kiste jeg har arvet, står: Jøran Povelsdatter, fød i augusti 1808. Kisten ble nok i sin tid (ca 1925?)kjøpt av min bestefar. Navnet på kisten er meg ukjent og hun kan være født hvor som helst, men trolig i Øst Norge, mine besteforeldre hadde kisten i feriehus i Hedmark (Nord Odal.) Jeg finner ingen passende person i Norge i 1865-tellingen. Er det kanskje noen som kan bidra med nærmere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei.Du skriver hun - Jøran er også navn på mannspersoner. Blir brukt på begge kjønn i dag også.Vedkommende kan være også være død i FT1865!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Aase, innlegg (2) Takk skal du ha, jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne overse de to i 1865-tellingen. Interessant nok er begge i Flesberg, nok til at jeg får ta for meg kirkeboken derfra for august 1808. Joda, hun het Jøran - og hun kan selvsagt være død i 1865. Hvis det ikke er treff i Flesberg, er hun nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Her er også en kandidat i Kristiansand i 1865: LenkeEllers er ikke navnet uvanlig i Odalen på denne tiden, så din tanke om at kista kan stamme derfra er ikke helt fjern. Men da er nok denne dama død før 1865.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Selv overså du FT1865 og jeg overså at det sto Povelsdatter - tenkte bare Jøran!! Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dette foreldreparet som får en datter Jøran Poulsdatter i 1806:LenkeKan hende det ville være luret å legge ut et bilde av kista. Mulig eksperter kan svare på hvor den kommer fra?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Takk for alle innspill så langt. Siden det står malt på forsiden at Jøran er født i august 1808, er jeg temmelig sikker på at det er korrekt. Og det kan ikke være mange kandidater født den måneden og med det navnet i Norge. Så med noen flere ledetråder kan hun nok spores opp. Kisten står på hytta, jeg skal ta noen bilder av den neste gang og legge frem for ekspertisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter Jøran Poulsdatter fra Lesja seg i følge Fam.s.LenkeSkal bli spennende å se bilde av kista. De andre damene med samme navn er oppført f. 1810 i Flesberg Buskerud. ( dette stemmer vel heller ikke. Kirkbøker må nok til her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Det ser ut til at lenken jeg la ut i dag ikke virket helt, så jeg prøver igjen: LenkePerson 7510: Bosatt i Kristiansand i 1865: enke Joranne f. Paals. 56 år født i Øsleby prgj.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg festet meg også ved fødsel til den samme Jøran Poulsdatter som Pål Evesen har nevnt her.Fant henne døpt 1807, i følge Fam.s. ( det nærmeste fødselsår til 1808 jeg har funnet)LenkeMulig det ville være lurt å finne flere opplysninger om denne familien?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Samme foreldrepar har fått nok en datter i Vest Agder i 1810:LenkeOm du vil ta en kikk i kirkebøker her i Holme, Øsleby prgj.Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes scannede kirkebøker over døde fra 1860 og framover i Øsleby. Kan hende det er mulig å finne ut når denne Jøran Poulsdatter døde, og også fødselsdato?LenkeLykke til med søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Carl Müller

Nå har jeg sjekket kirkebøkene for Flesberg og Odalen (Nord og Sør) i august 1808. Dessverre uten hell. Vedlegger et bilde av kisten. Kanskje kan noen stedfeste rosemalingen?

bilete1013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott kiste! Jeg tror jeg ville sendt bildet til dette museet. Den Jøran Poulsdatter som er nærmest i alder her, kommer vel omtrent fra dette distriktet. Her burde de vel ha eksperter på rosemaling, som kan stedfeste kista?LenkeHåper du får svar på eksperter på rosemaling her .God sommer. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det skulle vise seg at kista stammer fra Lesja, ville jeg prøvd å få noen til å sjekke kirkebøker herfra. På Fam. s fant vi en Jøran Paulsdatter f. 1806, ( innlegg nr. 8) Her kan årstall muligens være feil. Hennes foreldre bor i 1801 her:LenkeLykke til med letingen. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Carl Müller

Konservator Gry Charlotte L. Andersen på Lågdalsmuseet i Kongsberg sier i e-post om bildet av kisten: 'Kista er rosemalt av Svein Myra fra Svene (1786-1829). Han er oppført som bergmann i folketelinga i 1801, og døde som 'fattiglem' i 1829. Han har malt en del kister og boller i den nedre delen av Numedal.' Rosemaleren heter i 1801 på plads Myhra under Ramberg Sr.(?), Svenne sogn i Flesberg Swen Janfriderichsen, 15 år og er 'stif søn' av Kari Antonidatter 64 år og Jan-Friderich Ca®stensen, 47 år. Det gjenstår å finne Jøran som døpt, trolig i et av nabo-prestegjeldene til Flesberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.