Gå til innhold
Arkivverket

[#40131] Lars Andersen Tjentland fra Aardal i Rogaland


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Jeg har lenge lett etter hvor min ane Lars Andersen, født 1860, kom fra i Norge og hvem som var hans foreldre. Jeg har nå funnet ut at han emigrerte via Stavanger til USA i 1882.LenkeHan kom altså fra Tjentland i Aardal, men jeg klarer allikevel ikke å finne hans foreldre der. Lars giftet seg i 1888 med norske Berta M. (f. 1863) og de døpte barna sine 1) Andrew (etter farfaren Anders?), 2) Edward (etter morens far?), 3) Annie M. (etter fars/mors mor?). Resten av barna het David E., Ole, Bertha, Lydia B. og Dorothy.Kan noen hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hallo, tror jeg har funnet Lars, født 12. nov., døpt 18. nov. i Aardal, Hjelmeland. Far Anders Osmundsen, mor Dorthe Salomonsdtr. Tjentland.LenkeMen hva er farens yrke, og hva er navnene på de to første fadderne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og, det ser ut som sønnen, 'min' Lars, på 11 år i 1871, er med foreldrene ved emigrasjonen. Han må da ha vært hjemme igjen og reist tilbake i 1882.Beklager mye fram og tilbake men slik er det av og til ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Kirkeboka sier at brudgommens far er Osmund Osmundsen Mæle og og i bygdeboka for Årdal får vi vite at mor er pike Malena Samsonsdatter Ytrevoll.Bygdeboka sier også at denne Anders gifter seg i 1843 med Helga Bårdsdatter Vassbakkane . Og kirkeboka kaller Anders Osmundsen for ungkar når han gifter seg med pige Dorthe Olsdatter Hagen i 1858.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Tove. Det betyr vel da at denne Anders Osmundsen ikke er 'min' Anders Osmundsen som den 12. nov. 1860 får sønnen Lars Andersen med sin kone Dorthe Salomonsdtr. Tjentland ?(Selv om jeg synes det står 'Tjentland' som bosted i kirkeboka på bruden Dorthe Olsdtr. Hagen den 25. okt. 1858) ?Er det mulig å finne når Anders Osmundsen og Dorthe Salomonsdtr. Tjentland giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

En teori er at Dorthe Olsdatter / Salomonsdatter er utsatt for trykk feil -skrivefeil i fra prestens side , jeg lurer på om ikke hun kommer fra et annet prestegjeld , ser presten skiver ---sogn på hennes fødested .Reisdal er ikke et gårdsnavn jeg finner i Årdal boka . Den eneste jeg finner i Årdalsboka med navnet Salomon er Salomon Salomonsen f 1802 og død 1880 , men han har ingen døtre ved navn Dorthe. Den lille familien ( din )bodde nok på Tjentland da Anders ble født. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Det må være to Anders Osmundsen , den ene gifter seg i 1858 og faddere til Lars i 1860 er Serina Lerstøl, Aasa Stølen, Tore Tjentland, Mons Tvedt , Niels Ullestad.den andre Anders Osmundsen får barn med Helga i desember 1859 . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Gården i Årdal som blir kalt Reisdal, kan jo være Riskedal. Jeg har ikke Årdalboken.Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei igjen, Ja jeg tror det må være to forskjellige Anders Osmundsen som er ute og går her. 'Min' Anders emigrerer i 1871 til USA med kone Dorthe Salomonsdtr. Tjentland og sønnen Lars som da er 11 år. Disse tre finner vi igjen ved dåpen av Lars i Aardal den 12. nov. 1860 (takk for tyding av fadderne).De som gifter seg 25. okt. 1858 i Aardal må vel da være et annet par, med mindre bruden kort tid etterpå skifter navn fra Olsdtr. Hagen til Salomonsdtr. Tjentland. (?)Er det mulig å finne ut når 'min' Anders og Sorthe Salomonsdtr. giftet seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Jeg har prøvd å se på opplysninhgene om bruden og hennes far , kan det stå ; Ole Reiersdal , og Aaseral sogn , jeg vet at mange kom fra Setesdal og de traktene til Årdal og mange bodde en tid på Tveit før de flytta videre . Kirkeboka for Åseral bør sjekkes for a se om det er født en Dorthe der ca 1836. Og en tilsvarende sjekk i kirkeboka for Årdal for tidsrommet 1823 -24 etter guttebarn som heter Anders og der far heter Osmund Osmundsen Mæle . det er i det minste to kandidater for farskapet , far og sønn .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk igjen, Aaseral sogn, jeg vet det er oppe i Sirdalen men hvilke kirker er det som da er aktuelle ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Utsett Sirdal og Åseral for et øyeblikk , tror jeg har løst problemet med Dorthe .I skanna kirkebok for Hjelmeland , konfirmerte år 1851 finner jeg en Dorte Olsdatter f 22 januar 1837 , (Tysdalhagen i 1851 ), født uten for ekteskap , far ; Ole Reiersdal og mor pike Eli Nilsdatter Vormedal? . Eli gifter seg siden med enkemann Salomon Oddsen . Bygdebok for Hjelmeland II opplyser at Eli fikk en datter i 1844 før ekteskapet med Salomon , men Dorthe er ikke nevnt i bygdeboka .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kjempebra jobba Tove, dette ser ut til å løse hele problemet med 'brudens identitet' !!Jeg følger 'biologiske' prinsipper i mine slektstavler, og da er det viktig å ha rette foreldre !! Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Eli Nilsdatter er nok datter til Nils Rasmussen Hia, Årdal f 1761 og Dorte Toresdatter Lerstøl, Hjelmeland f 1781 .De ble gift 1807 i følge bygdeboka .( Eli er ikke nevnt som deres datter i bygdeboka ) Rasmus Jonson Hia f 1720 -1809 og Siri Jakobsdatter f 1731-1809 . Dorte` s foreldre Tore Jonson f 1735 -1835 og Åsa Jakobsdatter ca 1756 -1818 . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Det ser ut til at Anders Osmundsen døde tidlig på 1860-tallet, for i 1865 var Dorthe (Daarthe) Olsdtr. gift med Peder Tollaksen og bodde på 'Lugestykket'. Der er også 'stebarnet' Lars Andress. Lugestykket var visstnok en husmannsplass under Tjentland. Du finner dem her: LenkeDe to personene fra Årdal som bærer navnet Anders Osmundsen, er begge tilsynelatende uekte barn av Osmund Osmundsen Mæle. Se også innlegg 9 og 12. Den ene, gift 21/6 1843 med Helga Pedersdtr. Vallemsbakkane, oppgis å være født på Ytrevold, 19 1/2 år. I 1865 bor de på Neset (Vallemsneset), og hans alder oppgis da til 44 år. Den andre, gift 25/10 1858 med Dorthe Olsdtr. Hagen, oppgis å være født på Tvedt, 35 år. De er altså omtrent like gamle. Enten har Osmund Osmundsen Mæle vært flittig før han ble gift, eller så har presten skrevet feil farsnavn på en av dem.Dorthe Oldstr. Hagen oppgis også ved vielsen å være født på Tvedt, 22 år. (Tvedt er skrevet over et annet navn; --g-land?) Men ved konfirmasjonen i 1851 oppgis hennes fødested å være 'ved Vallemsvandet'. Mora kalles Eli Nielsdtr. Vandet. Kanskje en husmannsplass under Valeim? Hennes fødsel bør kunne finnes i kirkeboka for Årdal eller Hjelmeland.I bygdeboka for Årdal under garden Tjentland nevner forfatteren husmannsfamiliene, deriblant Anders Osmundsen og Dorte Salomonsdtr. Han nevner ingen årstall, kun navnene samt sønnen Lars f. 1860, og at han reiste til Amerika i 1871. (Han var vel i yngste laget?) Videre nevnes Peder Tollaksen (1837-1896) g. 1865 med enka Dortea Olsdtr. f. 1837 Vormedalen?, d. 1913 på Tjentland. Det oppgis 5 barn, men Lars er ikke nevnt.Ut fra opplysningene i folketellingen 1865 mener jeg at Dorthe Olsdtr. og Dorthe Salomonsdtr. er samme person. At sønnen Lars skulle ha utvandret i 1871 må være feil siden han også finnes utvandret i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Meget spennende Gunleif, dette er jo rene detektiv-arbeidet ..... 'Min' Anders Osmundsen ser ut til å ha vært i live i 1871 da vi finner ham og Dorthe sammen med sønnen Lars på 11 år som emigranter fra Stavanger til USA.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=STAV&gardpostnr=29202&merk=29202#ovre>LenkeKansje de kom fort hjem igjen for i 1882 finner vi Lars på tur igjen, denne gang alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Emigrantprotokollen for Stavanger for perioden 1825-1970 må tas med en god klype salt, ihvertfall når det gjelder 1800-tallet. Den er nemlig 'rekonstruert' basert på bl.a. passregistre, kirkebøkenes utflyttingsregistre, avisartikler, opplysninger fra slektninger til utvandrere, bygdebøker m.m. De mest pålitelige er selvsagt pass- og utflyttingsregistrene, men de er desverre ufullstendige. Digitaliseringen av protokollen har ikke høynet påliteligheten.Når det gjelder Lars Andersen Tjentland er han ikke registrert i kirkeboken som utflyttet i 1871, men derimot den 23. mars 1882. Han ble forøvrig konfirmert 3. oktober 1875, og da oppgis foreldrene å være husmann Anders Osmundsen og Dorthea 'Samuelsdtr.' Jeg går ut fra at bygdebokforfatterens bemerkning om at Lars reiste til Amerika i 1871 er en feilskriving (han nevner ikke at foreldrene reiste), og at dette har ved rekonstruksjonen blitt tolket som om også foreldrene reiste.Dette blir noe vidløftig, men når det gjelder de to blad Anders Osmundsen kunne jeg ikke styre min nysjerrighet. Og Tove Eek traff innertier i innlegg 12. Ifølge kirkeboka ble den ene født 17. nov. 1823, og faren ble 'angivet at være en Østmand fra Sættersdal ved navn Ole', og moren var Ragnelde Larsdtr. Tveidt. Men så kommer en anmerkning: 'Senere har daværende Gaardbruger og gift Mand Osmund Osmundsen Mæle den ældre vedtaget at være Barnefader.' Det var denne Anders som giftet seg med Dorthe Olsdtr.Den andre Anders ble født 4. feb. 1824, og foreldrene var ungkar Osmund Osmundsen Mæle (sønn til foregående) og Malene Samsonsdtr. Ytrevoll. Han ble gift med Helga Pedersdtr. og denne familien skal (mellom 1865 og 1875?) ha emigrert til Amerika.Dorthe ble født 7. des. 1836, foreldrene var 'en fremmed Østmand der kalte sig Ole Reisdal af Aaseralds Sogn og Pigen Eli Nielsdtr. Wallemsvandet.' Det anmerkes at hun ble født på Tvedt. (Dorthe nevnes født i bygdeboka for Årdal) Dorthe og hennes første mann Anders Osmundsen ble boende på Tjentland. Han døde mellom 1860-1865, men han er ikke registrert i kirkeboka for Årdal. Den 13. nov. 1865 ble hun gift for 2. gang med ungkar Peder Tollaksen Utmyren u. Tvedt. Da er hennes far oppgitt å være Ole Tjentland. I folketellingen 1865 finner vi dem på Tjentland (Lugestykket), inkludert Dortes sønn Lars fra første ekteskap, oppgitt alder 6 år.Så Dorthe Olsdtr./Salomonsdtr./Samuelsdtr. er uten tvil en og samme person, og hun ble boende på Tjentland til sin død. Hun finnes også der i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Enken Dortea Olsdatter dør 1913 i følge bygdeboka for Årdal .5 barn i ekteskapet med Peder Tollaksen .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hjertelig takk begge to for kjempefin avklaring av dette 'mysterium'.Lars Andersen giftet seg i 1888 i Illinois med en 'Bertha M.' fra Norge, født i juni i 1863 eller -64, emigrert i 1885 eller -86.Jeg lager en egen tråd på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.