Gå til innhold
Arkivverket

[#40136] Aas(en) i Øvre eller Nedre Eiker


Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Petrus Valand har i en artikkel i Agder Historielags årsskrift for 1968 en artikkel 'Sorenskriver Rasmus Lauritzen på Toftenes i Halse, hans forfedre, Imefolket og andre problemer i Agder.Anno Dal i Onsøy 1591 pantsetter Berg Halvorsson på Aas i Eiker 1 hud i Dal i Onsøy til Dorethe Juul, salige Henrik Brockenhus til Eline, og i (1619??) pantsetter Berg Halvorsson og Arne Halvorsson (barnefødt på Onsøy) Halvorsrud til deres frende Olaf Halvorsson.Berg Halvorsson i Eiker og den andre Berg født i Onsøy må antas å være identiske, sammenholdt med en del andre dokumter Valand siterer.Problemstillingen er følgende:Arne Halvorssons antatte sønn Bjørn Arnesson Ime (Høye) opptrer 1588 og opptar vitneprov om odelstilgangen til Ime, Jaabekk (i Halse) og Trommestad på Hisøy og må vel da være myndig, 20 år på denne tid, helst eldre, og faren Arne født 1530-40 og dennes far Halvor omkring 1510-20.Det skal også være en hyllingsforsegler 1591 som heter Halvor Aas i Eiker.Det er en del problemer rundt kronologien i denne saken og mitt spørsmål går på to ting:Kan Berg Halvorsson stedsfestes til en av Aas-gårdene i Øvre Eiker eller til en av de to Aasengårdene i Nedre Eiker,ogHyllingsforsegleren Halvor Aas, finnes det opplysninger om ham, eventuelt patrynom (første bokstav i det fra segl?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

En kortfattet framstilling ut fra Valands dokumentasjon i ovennevnte artikkel (se ill.)Ut fra mistanke om at arvegangen til Ime etc går gjennom Arne Halvorssons far/eller mor og ikke hans kone er det jeg ønsker å kartlegge tilknytningen til Aas-Eiker, og da særlig Halvar (Andersson) Aas og hans og eterkommeres gods, samt de opplysninger som måtte finnes om ham i andre dokumenter fra 1500-tallet.Ut fra opplysningen du gir om at det finnes en Hallor Andersson Aas på en av Aas-gårdene i Øvre Eiker er det verdt å fortsette arbeidet i den retningen.Takk for opplysningen.Skulle du ha andre 'delbare' opplysninger kan du kontakte meg på kristian.fjeldsgardkrølletcsmartcall.no

bilete0923.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Halvor Andersen på Ås var gift med Margrete Reidulfsdatter. Jeg kjenner ingen barn av dette ekteskap, kun hennes barn fra to tidligere forhold.Jeg vil og nevne at det er 'mange' Ås gårder på Eiker. Hvem av disse Berg bodde på kjenner jeg ikke til. Jeg kan heller ikke huske og ha sett ham i noen skattelister for Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

JanHar du noen formening om1 Alderen på Halvor Andersson Aas (hvilken gård det nå måtte være)2.Kan patrynomet være en forvanskning av Aadnesson (dvs. Arnesson)?3. Margrete Reidulfsdotter må pga av to tidligere forhold antas å være noe opp i årene, og det er vel en mulighet for at Halvor kan ha vært gift tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jfr. Innlegg 6.1. Halvor Andersens alder kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ham nevnt trolig fra 1570, til 1594. Margrethe er nevnt som han efterleverske i 1594. Jeg vil ikke dermed si at han døde i 1594, da kilden han nevnes ”i live” i er bygningsskatten samme år. Som andre skattelister kan nok disse henge igjen i opptil flere år. Hvis vi sier til 1591 er vi trygge.2. Hans farsnavn har jeg fra flere forskjellige kilder som Anderβøn/ Anderβen. Hvis en skal sette spørsmål ved navnet hans så bør det være fornavnet. Det mest riktige der er muligens Haldor. Halvor og Haldor ble vel brukt noe ominan.3. Første sikre bevis på at Halvor og Margrete var gift har jeg først fra 1584. Jeg ville vel være mer overrasket om en person på denne tiden var gift en gang en flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldgård

Det ser ut som om det er mulighet for Halvard Andersson Aas kan være far til Arne og Berg Halvorssønner og at det er skiftet med dem i forbindelse med nytt ekteskap.Jeg har ikke fått sett på selve dokumentene, bare det sammendrag Petrus Valand har gjort i AHÅ nr. 46, 1968 s. 127 ff.Problemstillingen dukker op i forbindelse med Asdalsakene og hvemsom er rette arvinger etter Hustru SIgrid Torbjørnsdotter, det skal etter hennes utsagn i 1534 være Bjørn Roarssons barn og (NB) rette odelshavere til Halshaug.Det ser ut som jeg får gå den lange veien.Har du noen peiling på Halvor anderssons Aas' gods?Forøvrig takk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Her og nå har jeg ikke oversikt over det jordegodset jeg hvet Halvor og Margrete har hatt befattning med. Av det jeg kan huske, var det kun jordegods på Eiker.Ut i fra hva du skriver her kan jeg ikke se det er mye som tyder på at Halvor Andersen har noe med 'din' slekt og gjøre.Jeg vil anbefale deg og ta en kikk på de primærkildene som du nevner. Jeg husker fra egne arbeider at Berg Halvorsen er nevnt på Ås på Eiker i 1618. Er han virkelig nevnt der i 1591 og 1619? også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Diplomene/opplysningene som Valand siterer er som følger:1) Diplom av 1560 som viser at Bjørn Toresson (ft ca 1500 g bodde visstnok på Dal i Onsøy)på sin kone Ingrid Bryniildsdotters vegne eide 2 øresbol i Halvorsrød i Onsøy.2 (dat?) Åse Brynildsdotter selger til sin søstersønn Alf Bjørnsson 1 pund 8 mark smør i Halvorsrud.3. Vennlig forlik 1591 mellom Alf Bjørnsson og Berg Halvorsson om det gods som tømtes etter etter Bjørn Toresson slik at Alf Bjørnsson fikk 6 mark smør i Halvorsrud, og når Alf får sine utlagte pantepenger igjen skal 'mine søstre' få deres gods igjen. I tilleg skal Berg Halvorsson sammen med broren Arne Halvorsson udi Dal årlig i Dal huder og i Halvorsrud 4 mark.(Det er vel dette brevet som gjør at Valand ser brødrenes far som svoger til Alf Bjørnsson, og for egen del vil jeg tilføye at dersom Halvor (Andersesson) Aas er gift igjen har det vel vært skiftet og derfor opptrer Berg på vegne av seg og broren på egen hånd?)4. (Dat?) Tora Bjørnsdotter ble arvet av Alf Bjørnsson 1 hud i Dal og 2 mark smør i Havorsrud.5 1618 (? se nederst) bekjendtgjør Berg Halvorsson boende på Ås i Eiker at han for noen tid siden har pantsatt til Dorethe Juul, sl. Henrik Brockenhus til Elline 1 hud i Dale i Onsøy i Ytre fjerding som Anders (Ve?PV) nu påbor, så selger jeg det nu til Jens Bjelke til Østrot, Dorethes kjære sønn ogsvoger med Dals tilliggende grunn, og han har betalt mig efter omforligt sum Gjort på Dal anno 1591 (NB kfr. dato ovenfor)6 Berg Halvorsson og Arne Halvorsson barnefødt på Onsøy pantseter til deres frende Olaf Haraldsson 2 pund 6 mark i Halvorsrud 5 fenruar (Valand leser årstallet som 1619)Ut fra dette trekker Valand sluttningen at Halvor (Aas) var gift med en søster til Alf Bjørnsson Dal.Halvor Aas skal også være nevnt i Stubs opptegnelsesbok s. 142 og 181 vedrørenede Haugseter.or Aas var nevnt som hyllingsforsegler i 1591 i Eiker.7.Brev hvor Dorthe Jull mottar stevning av 'Erlig och forstandige Thorger Andersen på sin far 'Erlig och forstandige' Anders Lauridsønn på Ve i Topdal og hans morbror Arne Bjørnsson på Ime i Mandal etcog tilbyr 1 1/2 hud i en av sine gårder i Bamble og i Sannidal som heter ............(?) istedet for 1 hud i Dal.actum Elline 9 juni8. En fullmakt av 7 juni 1608 fra Anders Lauritsson på seg og sin Hustru Torbør Arnesdotter til sønnen Ander Lauritsson på Gjusnes til å handle med fru Daarthe paa Ellin etc.Valands konklusjon synes jeg står seg godt selv om det er åpenlyse problemer med kronologien som han i og for seg er klar over.Der hans analyse ikke er like god er når tid Ime-godset kom inn i slekten.Imegodset var på 8 huder i Ime, 4 huder i Jaabekk og 1? hud eller 1/3 i Østre Haaland, dvs. omkring 13 huderSlik jeg ser det er hans forklaring at det kom inn med Arne Halvorsson fornuftig i utgangspunktet fordi det forklarer at godset ikke blir delt mellom Arne og Berg ev. andre søsken, det som taler imot det er andre eiendomsforhold jeg ikke skal gå inn på her.Spørsmålet er om Berg Halvorsson kan sitte med så mye gods at det kan oppveie de 13 hudene? slik at det kan være arv fra Halvor selv eller hans kone og da muligens en tredje kone. Så langt jeg kan se må Arne og Berg også ha samme mødre pga arven i Dal og Halvorsrud som de er sammen om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.