Gå til innhold
Arkivverket

[#40140] Brukande bokstav ?


Gjest Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Eg arbeider med digitalisering av ei maskinskriven avskrift av ei kyrkjebok. I denne avskrifta er bokstaven ß nytta, sjølv om materialet er på norsk. Skal / bør denne bokstaven erstattast av ss ? Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kyrre standarden tillater så vidt jeg kan se bruk av skarp-s da tegnet finnes i tegnsettet ISO 8859/1.Hvis skarp-s finnes i ord som det er naturlig å søke på (f.eks personnavn, stedsnavn) er min personlige mening at man bør erstatte den med ss ((evt s ?)), uansett hvor navnet er plassert. Ut fra dette ville jeg vel si at en enkel og grei regel er da å gjøre det i hele avskriften, så slipper man detaljerte regler om hva man skal gjøre hvor.At erstattningen er gjort bør anmerkes i dokumentasjonen for basen.De som vil ha greie på hva som står i originalen kan sjekke den på internett om et år eller to.Å beholde den skarpe s-en har vel mest prinsipiell teoretisk interesse og vil bare skape problemer.Vi får høre hva Kyrre folket sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Strømme

Til Magne Polden:Jeg vil anbefale at du erstatter med ss, og det av de grunnene som Geir Thorud nevner. For selv om tegnet teoretisk sett er tillatt (nevnte tegnsett) så vil det skape søkeproblemer da de fleste brukere neppe vil forvente at denne bokstaven er ført i en norsk kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg har tenkt same tanken, men samtidig vert det å dra ei grense mellom å vera bokstavtru og å gjera stoffet greitt søkbart. Når ein får slike farsnavn som Monß: eller Hanß: - so er søkbarheten i praksis vekke. For øvrig, denne bokstaven kjem fram ved hjelp av alt+0223.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.