Gå til innhold
Arkivverket

[#40145] Munkeliv Kloster som Kvinnenavn?


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Hei. Botolv Olsen Espesete f.1615 i Vik i SOF. ble gift i 1655. Kona er oppgitt som Munkeliv Kloster.Finner ingenting om foreldrene hennes. Kan dette være det rette navnet eller hadde muligens kona eller familien hennes noe med Klosteret Munkeliv å gjøre?Jeg står helt fast her og er takknemlig for all hjelp.Mvh Irene Korneliussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kona var selvsagt ikke Munkeliv kloster ! Her mangler nok konas navn, mens hennes fødested, bosted eller arbeidssted er komemt med i steden. Munkeliv kloster var på den tiden et *sted*, en adresse, altså et stedsnavn, ikke et personnavn. (Jeg vet ikke om Munkeliv kloster er blitt et slektsnavn slik som Utstein Kloster.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Det er som jeg trodde. Ikke noe kvinnenavn eller personnavn i det hele tatt. Så da blir spørsmålet :Vet noen noe om kona til Botolv Olsen Espesete.Hun skal være født ca 1619. i Vik SoF.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Irene. Har du sett om skifte etter Botolv nevner navnet på kona? Rett et spørsmål på arkiv forumet. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bygdabok for Vik i Sogn (III andre halvband, 1958) forteller at Botolv Olson var bruker på Espesete til etter 1685. Det er ikke oppgitt navn på hans kone, og det er ikke vist til bevart skifte. Sønnen Markus Botolvsen tok over, han hadde barna Brita d.e., Synneva, Marta, Brita d.y. og Botolv.Munkeliv kloster var eier av garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Yngve.Dette stemmer med det jeg har fra før.Spørs om det går an å komme videre med den kona da. Kan kanskje gå utfra at navnet hennes er Brita ettersom sønnedøtrene får det navnet og i følge navneskikkene på den tiden. Men det blir bare gjetning så lar det stå åpnet til jeg vet noe mer.takk for innspill.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.