Gå til innhold
Arkivverket

[#40148] Etterkommere av John Johnsen Hovin f.1818 og Guru Andersdatter f.1823


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

John og Guru bodde på gården Haavin el Ekre i Støren i 1865. De hadde barna ; Gjertrud f.1841, Anders f.1847 , John f.1854, Ingebrigt 1860, Guru f.1863. Når det gjelder disse barna så vet jeg at John ble gift 1875 med Karolina Halvorsdatter og bosatte seg i Bjugn. De andre vet jeg ikke noe sikkert om .Jeg finner i Ft 1900 ei Gjertrud Johnsd. som er gift med Iver Kristoffersen , men om det er riktig Gjertrud vet jeg ikke. I samme Ft finner jeg en Anders Johnsen gift med Ingeborg Olsdatter bosatt på gården Hovin Finseth i Horg, men om det er riktig Anders vet jeg ikke .Er det noen som har noen opplysninger om disse familiene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

1. Gjertrud f 1842, kone i Vinsmælen, Krogstad (bind 2 side 597). Jeg har ikke bind 2.2. Anders f. 1848, død 1929, neste bruker på Finset. Gift første gang med Else Roaldsdatter Horgøyen (1855 - 1885). Gift andre gang med Ingeborg Olsdatter Sandholt (1863 - 1945). Anders hadde 3 barn i første ekteskap og 4 i andre. Sønnen John f 1883 (av første ekteskap), død 1961, gift med Fransvis Pedersdatter Vollan (1881 - 1963), ble neste bruker på Finset. John og hans kone hadde ingen barn.3. Ingebrigt f. 1861. Reiste til Amerika i 1882.4. Guru født 1864, død 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Mange takk for opplysninger. Du nevner at Gjertrud ble gift på Vinsmælen Krogstad. I FT for 1900 er Gjertrud Johnsd. gift med Iver Kristoffersen og bosatt på gården Vinsmolen. Jeg går derfor ut fra at det er riktig Gjertrud. Når det gjelder barna til Anders og Else, så nevner du at de hadde tre . Jeg har Guru f.1880 og John ( som du nevner ) f.1883. Hvem var den tredje ? Anders og Ingeborg fikk 4 barn , jeg har fra FT 1900 , Elias f.1896 og Else f 1899. Hvem var de to andre ? Vet du noe om hvor barna til Anders slo seg ned , bortsett fra John f.1883 som du nevner ble neste bruker på Finseth ?Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er hva jeg har funnet i bind 1 av bygdeboka.Anders Johnsens Hovins barn i første ekteskap med Else Roaldsdatter:1.John f. 1879, død 6 måneder gammel2. Guru født 1880, kone på Hovin, Gjerdet. (b 1. side 107). Der står: Hans Jensen Hovin f. 1877, død 1970, gift 1903 med Guru Andersdatter Finset f. 1880, død 1911 i tuberkulose. Brukere i Gjerdet på Hovin.3: John f. 1883 – allerede nevnt.Barn i 2. ekteskap med Ingeborg Olsdatter:4. Elias f, 1896, se Brorheim 236/26. Der står (Bind 1 side 99): Elias og Ole Finseth fikk fradelt ei tomt fra heimgården Finseth. I fellesskap satte de opp et hus der til seg og sine i 1930/31. Elias døde 1975, gift 1923 med Dorthea Nilsdatter Krogstad, Krogstadlykkja, fra Hølonda, født 1900. Elias var bestyrer ved Hovind Handelsforening.5. Else født 1899, se Dalaløkken under Moum (b. 1, side 462). Der står: Ingebrigt Estensen Moum, født 1888, død 1960, gift 1919 med Else Andersdatter Finnseth, Brukere i Dalaløkken.6. Randi, født 1901, død 2 dager gammel7. Ole, født 1903, død 1966. Bodde på Brorheim med Elias, gift 1933 med Marie Andersdatter Engen, Engabakken, fra Støren, f. 1908. Ole var Telegrafist/fullmektig ved NSB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hjertelig tusen takk for fyldige opplysninger. Etter hvert som jeg har fått navn på ektefeller har jeg funnet en del av dem i Norges Bebyggelse for Sør-Trøndelag under Horg. Du nevner at Guru og Hans Jensen Hovin var brukere av Gjerdet under Hovin. I Norges bebyggelse står deres sønn, Jens f.1910 som bruker. Guru døde jo i 1911. Vet du om Jens var deres eneste sønn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens skulle være sønnen ja. Det står i bygdeboka at han brukte både Gjerdet og Finset og var bosatt på Finset. Han ble 1944 gift med Anne Fredriksdatter Nordtømme, barna deres og barnebarna står nevnt under Finset. Hvis du vil ha deres navn og data, må det nesten skje per mail (levende personer etc.).Det var to søsken til utenom Jens:Else, født 1904. Se Heimly under Hovin 237/16. Der står: Else hansdatter Hovin, gift 1926 med slakter Olaf Iversen Jønland, Jønlandsgjerdet fra Hølonda (1896 - 1943)Ingeborg født 1906. Bosatt på Gilmyra. Se Myrheim 238/47. Der står: Ingvald Martin Gjertenussen Rokne fra Verdal f. 1901, linjearbeider og sagbruksarbeider. Gift 1933 med Ingeborg Hansdatter Hovin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser jeg har rotet litt: Der jeg har skrevet bind 1, skal det stå bind 3. (bind 1 og 2 har jeg jo ikke!).Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk , jeg er jo interessert i mest mulig informasjon for å få ' slektstreet ' mest mulig komplett. Så hvis du kunne sende noe på mail , så hadde det vært flott.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.