Gå til innhold
Arkivverket

[#40149] Foreldre til Helle Olsdatter Holden (Holla) f 1808 d 1890 I Ålen


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Kan noen fortelle meg hvem som er foreldre til Helle Olsdatter Holden el Holla. Hun var gift med Ole Olsen Kirkbak f 20.7.1803 og død i 1884.Disse tok Slektsnavnet Megaard etter gården i Ålen gnr 49 br. nr 1.Barn av disse er: 1.Ole f 1836 døde ung i Sverige 2.Lars f 1838 død i 1918 3.Marie f 1840 død i 1905 4.Jon f 1842 død i 1857 ( 15 år) 5.Kristoffer f 1844 død i 1931 6.Ole f 1848 død i 1918 7.Berit f 1851 død i 1856 ( 5 år) 8.Marit f 1854 død 1917 9.Jon f 1857 død 1906 Vet ikke om jeg finner henne i Ålen og Ålbyggen og jeg har ikke de gamle bøkerne heller å se i hvis det står noe om denne personen der som jeg spør om. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er ikke i stand til å finne denne Helle under Holla - verken i den gamle eller nye bygdeboka. Nå har jeg lett litt andre steder også, alt etter hvor navnet Helle/Hille finnes i 1801, imidlertid uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Astrid Spørs om det blir ei nøtt å knekke dette da kan jo være navneendringer også. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så litt på dette igjen (i begge Ålenbøkene), men det ser ikke ut til at det er kjent hvor Helle Olsdatter kom fra, annet enn at hun står med Holden/Holla som etternavn. Hvor og når var det Ole Olsen Kirkbak og Helle Olsdatter giftet seg egentlig? Det står ingenting om det heller i bygdebøkene.I 1801 er det under Bentaas (Bendos) i Ålen et gift par Ole Bersvendsen og Johanne Pedersdatter (begge uten alder) med en datter Helle 5 og Anne 3. LenkeOle Bersvendsen kom fra Aspås, født 1769, sønn av Bersvend Halvorsen Aspås og Helle Olsdatter fra en av Nesvoldgårdene. Kona Johanne skulle være fra Bendos, men jeg finner henne ikke der. Dette paret med barn står nevnt under Aspås i bygdebøkene, men ellers står ingenting om hva som skjedde med dem (etter hva jeg så langt har erfart). Flyttet de ut av bygda eller?Jeg mener naturligvis ikke å si at Helle i 1801 er din Helle, men hvis hun døde, kunne de ha fått en ny datter ved samme navn osv. Det er i hvert et resonnement å ha in mente. Navnet Holden kan hun ha hatt da hun giftet seg, om hun nå tjente der eller var oppfostret der. Hennes fødested oppgis å være Ålen i FT 1975. Så da er det eneste å gjøre er å finne henne i kirkeboka. Helle/Hille er et uhyre sjeldent navn, så det skulle ikke by på problemer å finne henne, om hun da er der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Giftemålet må jo ha skjedd mellom 1830-1836 en gang.Hvis man går ut i fra at deres første barn var født i 1836 Ole som døde ung i Sverige.Så det må vel finnes noe i ei kirkebok da.Spørs om man må lete i kirkebok for Ålen.vet ikke hva prestegjeldet var den gang.om det var Holtålen? mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei!Dette spørsmålet er tatt opp på Trønderslekt (og besvart): LenkeHelle er min ane. Helles far Ole var sønn av Mathias Paulsen Moan/Mobruen f. 1747 og Kari Olsdatter Lervoll. Mathias' far har jeg tatt opp i innlegg 27160 her.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Jon Det var hyggelig at du kunne hjelpe meg å besvare spørsmålet.Ørjans mor er Ålbygg uten at jeg sier noe mer her. mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.