Gå til innhold
Arkivverket

[#40150] Leter etter Fredriksen og Hildebrandt slekta. Noen som kan hjelpe?


Gjest Jeanette Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Rian

Ang. Hildebrandt: Jobbet i bank i Oslo sammen med en Morten Hildebrandt f. 1953, som nå bor i Vormsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om denne kartlenken går inn kan du finne Sætre og Hurum her:Lenke,+HURUM,+TettstedHvis du har mulighet til å besøke Oslo Byarkiv kan du få hjelpe til å søke i adressebøker etter slektninger om har bodd i Oslo etter 1900. Du kan også prøve med skriftlige spørsmål dit. Hyggelig at du likte bildene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei igjen!Takk for hjelpen!Når jeg lette etter Fredriksen på Hurum på biblioteket fant jeg en Christian Fredriksen og Anton Fredriksen. Anton Fredriksen var ferjemann og min bestefar fortalte meg at han mente at faren til Karl Wilhelm Fredriksen hette det. Bestefar husker at min oldefar tok han med ofte til byen til bestefaren og oldefaren sin som begge drev med båter. Karl Wilhelm Fredriksen jobbet som støperiformann i Christiania hos Sunde og Co, han var altså min bestefars bestefar og Anton Fredriksen var min bestefars oldefar. Var hvertfall det min bestefar fortalte meg i dag. Hvordan kan jeg finne ut om jeg evt er i slekt med Anton Fredriksen? Og kan det være noen forbindelse mellom Christian Fredriksen som var husmann i Hurum? For Karl Wilhelms familie kom fra Hurum i Buskerud.En Blom fikk almuen til godta ferjemann Anton Fredriksen, som amtmannen hadde innstilt i 1777.Denne husmann Christian Fredriksen overfalt Frantz Hansen Sætre i hans eget hjem i 1826. Christian Fredriksen ble stevnet for forliksprotokollen for overfallet og forsømmelsen av sine plikter.Kan noen hjelpe meg?På forhånd takk :)!Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Spennende opplysninger du nå har fått. Skal se om jeg kan finne ut noe om familiene i Hurum-Fant i 1801 tellingen en Christian Fredriksen som gadrmann på Myre. Vet ikke om det også er en bror som driver på gården? Han har samme etternavn. og er nær i alder som du ser.LenkeSkal lete etter de andre navngitte personene du har oppgitt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gunn-Gunn! Du er jammen iherdig/hjelpsom. Fint at slike som deg finnes. Jeg har fått oversendt bilder fra Ørbæk tidligere fra deg, men jeg sitter nå i Sverige og har ikke oversikten. Kunne du sende meg det ovenfor meget omtalte bildet av Gustine og Gutten til min e-mail-adresse i Norge: oljodal(alfategn)bluezone.no. Kanskje jeg eller min eldre søster kan dra kjensel på 'Gutten'? Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Ola! Jeg får dessverre feilmelding på den e-post adressen du oppgir her. Prøver å sende bildet til din gamle adresse. Håper det går.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å søke på Christian Fredriksens barn døpt i Hurum , det er digitaliserte kilder fram til 1810 her. Finner noen av barna døpt , legger en lenke : LenkeVet jo ikke om den som er nevnt Anthon Fredriksen er nok en sønn , f. senere. Finner ikke denne Anton i 1801-tellingen og heller ikke i 1865. Har du fler opplysninger om hvor gamle disse folkene kan være ca. ( Sto det flere opplysninger om fergemennene?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her fant jeg noe som muligens er av interesse: LenkeHer er en Anton sønn av husmann Christian Fredriksen, døpt i Hurum . du får se om dette kan være den familien du søker. Fortsetter letingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Det er mange som heter Hildebrandt i Vennesla. I Norges bebyggelse for Vennesla, Vest Agder østre del, finner vi Einar, Rolf, Emil og Arne Hildebrandt, sønner av Emil og Tora Hildebrandt. De ser ut til at de to eldste er født i Evje. Se også i telefonkatalogen for Vennesla. Kanskje noen der kan hjelpe deg. Se også folketelling 1900 for Kristiania: Lenke Hilsen Elisabet Aamdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei hei!Tusen tusen tusen hjertelig takk for hjelpen, Gunn. Jeg er enig med Ola Ljødal, det er godt det finnes noen som deg! Jeg setter utrolig stor pris på hjelpen din. Du har hjulpet meg utrolig mye til nå. Dessverre så fant jeg ikke noen opplysninger om hvor gamle de kunne være sånn ca. Jeg fant heller ikke flere opplysninger om Anton Fredriksen.Denne Østerud som jeg nevnte tidligere var feil. Mamma var mye hos Ester Ørbæk når hun var liten. Elisabet, det kan nok stemme det at de er mine slektninger. Søsteren min nevnte Rolf og Arne Hildebrandt for meg når jeg snakket med henne sist. Jeg skal sjekke telefonkatalogen. Min farfar ble født på Vennesla og det var der Emil Gustav Hildebrandt slo seg ned. Jeg skal sjekke opplysningene dine nærmere. Tusen takk for hjelpen.Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Ola! det med e-posten din er litt merkelig. Jeg fikk feilmelding på den du oppgav her i innlegg nr. 33. Ser at du har oppgitt en annen adresse i lenken til din debatt , som jeg henviste til i nr. 7. Her mener jeg du oppgir : aljodal alfakrøll bredband.netDet som er merkelig er at jeg ikke får feilmelding på den gamle adressen med frisurf.noFår prøve en ny sending av bildet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Ola! Dessverre får jeg feilmelding på begge e-post adressene du har nevnt her. Kan du sende en mail til min adresse : ghug@frisurf.no så kan jeg prøve med å sende retur til deg, med bildet som vedlegg.Håper det går bedre:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å legge bildet av Gustine og pleiesønn direkte her, har også svart Ola under tema: 'SLEPPA'. for at han skal få melding om nytt innlegg i debatten. Får fortsatt feilmeldinger på e-posten til han.Mvh. Gunn

bilete0939.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gunn har jeg svart under 'Navnet Sleppa'. Nei, Østerud-navn på Ørbæk var helt ukjent for meg, men Ester passer bra! Ester Hultgren het hun som jente, og ble på sine eldre dager gift med Ole Ørbæk (Opstuen), sønn av nettopp Gustine og Ole. Ester er dessverre død for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Stemmer det at Ester er død for mange år siden. Mamma fortalte meg at hun døde for lenge siden. Mamma husker henne som en snill og god dame.Ola, er det noen som kjenner til en pleiesønn ved navn Håkon Fredriksen?På forhånd takk! Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ester døde for ca. 20 år siden - hun bodde hele sitt liv i Ørbæk-grenda. Det er neppe noen idag som husker Håkon Fredriksen - flyttet han fra Ø. ca. 1924? Jeg skal imidlertid vise bildet til noen som er eldre enn meg. Det er jo ikke sikkert at det er Håkon som står ved siden av Gustine på dette bildet heller. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei igjen!Det hadde vært kjempefint! Håkon Fredriksen bodde på Ørbek fram til han ble konfirmert, så da bodde han nok der fram til ca 1923 eller 1924.Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! I dag har jeg sendt deg et forstørret bilde fra 1937 med både Ørbek-folk og mine slektninger. Har listet opp navnene på mine og de jeg kjenner igjen . Nå lurer jeg på om denne ESTER som er nevnt kan være avbildet også her.Har sendt kopi til Ola L. også, hadde vært artig å vite navn på disse personene. Pussig historie i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du nok Ester H. på Ørbek i 1900. Alder kan passe med damen som jeg viser til på bildet. Hun er f. ca 1900.LenkeBlir spennende å høre fortsettelsen på dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei!Hvor stor er sannsynligheten for at navnet Fredriksen ble skrevet annerledes før i tida?Og hvor stor er sannsynligheten for at det jeg har funnet ut til nå er sant? Hvor mye kan man stole på det man har funnet ut om en slekt?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.