Gå til innhold
Arkivverket

[#40152] Tor Torsen Digerud gift i Vinger 14 okt 1776 med Eli Pedersdatter Gylterud.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til opphavet til Eli Pedersdatter? Det står 'Gylterud' ved vielsen - finner henne ikke der. Jeg lurer på om hun kan være fra en annen bygd - og at de kanskje bodde utenfor Vinger noen år etter at de ble gift. De står oppført i Torsrud under Lier i Vinger bygdebok I, men jeg finner ikke de 2 eldste barna døpt i Vinger - Amund født 1780 og Olea født 1783. De 2 yngste døtrene Eli 1787 og Anne 1791 er døpt i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til Eli Pedersdatter og familien i 1801. Hun er i annet ekteskap, og kan vel ha bodd et annet sted i 1. ekteskap?Lenke mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hvem Eli som ble g. med Tor Torsen har jeg ikke noe godt svar på. Alder ved FT 1801 var 60 år, ved død 1822 70 år. Her er alderen som var oppgitt i 1801 krympet med 10 år. Det er to kandidater: 1. Elen Pedersd. døpt 4/8 1748 og født i Tomteberget. (V.III.s.535) Av slekta Valkoinen. (Peder Eriksen og Kari Henriksd.) 2. Elen f. Overusdeie, døpt 7/4 1749. (Peder Hansen og Maren Einarsd.) Har ikke sjekket om denne Elen levde opp. Tor og Elis barn: Ole 10/8 1777 Åberg, Østgården. Amund 2/8 1778 Håkerud, Olia 20/5 1781 Håkerudplassen, Kari 8/8 1784, antagelig f. på Brødbøl. Faddere fra Brødbøl og Åserud. Alle døpt i Midttskog annex kirke, og datoer er dåpsdag. Eli døpt 1/1 1788 i Vinger, f. på Lier og Anne døpt 6/11 1791 f. i Vrangsaga. Ser at Gunn Huglen har lagt ut lenke til FT 1801. Det var Tors andet og Elis første ekteskap. Tors første tilkommende døde i mellom trolovelse og vielse. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.