Gå til innhold
Arkivverket

[#40159] Lars Olsen f.1843 Årstad Bergen


Gjest Helen Waardal
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Waardal

Opplysninger jeg har om Lars Olsen er at han var født i 1843. Det er blitt fortalt at han en tid bodde i Sandalen i Fana, men aner ikke om det er her han ble født. Jeg vet også at han ble gift med Berthe Hansdatter i St. Jørgen - Årstad i 1872.Håper på hjelp til å finne ut hvor han kom fra, samt hvem som var forelderene hans. Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette gir ikke svar på alt du spurte om , men i følge dette var han født i 1845 og faren het Ole Larsen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette giftermålet? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=13319&merk=13319#ovre>LenkeHer er vel barna?Oline Berthine, 1872 LenkeHans Olai 1874 LenkeCarl Oliver, 1876 LenkeBernt Olai, 1878 LenkeLaurits Bertrand, 1880 LenkeOle Andreas, 1882 LenkeMons Bertin, 1886 LenkeKan dette være dødsfallet til Lars Olsen Svanvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Takker for raske tilbakemeldinger. Grethe, jeg er rimelig sikker på at du har funnet ham jeg har lett etter så lenge. Giftemålet stemmer og barnas navn er rett. Har også hørt at han byttet etternavn til Svanevik som voksen. Svanevik er også som jeg leser det fødestedet hans, men hvor i all verden er det? Kansje noen kan hjelpe meg her? Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Hvis du går inn på FT 1900 Aarstad, finner du noen gårder som heter Svanevik. På en av de, Svanevik (Svanehaugen), er det en mann som heter Andreas Olsen Svanevik. Han er kanskje bror til Lars Olsen Svanevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Hei Rune Lars Olsen Svanevik som jeg leter etter, mener jeg var født i 1843. Grethe (5) fant en lenke med dødsfallet til Lars O.S, her står det at han var født i 1840. Jeg har lett etter ham lenge og er ikke 'super' her på digitalarkivet. Til Nina,- dette kan godt være broren hans, skjønner nå at det er vanskelig å finne ut av hvor han ble født. Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her har du Lars og familien i ft1875:1-85,1,Lars Olsen Svanevik,,m,Husfader,g,Gaardm. Selveier, Fabr.arb. Bergs Sæbefabr. Strømmen,1845,Aarstad S. og Pr.,Svanevik (Lille Solheim),322e,,1-85,,Berthe Olsen f. Hansdtr.,,k,hans Kone,g,Husmoder,1845,Fjelds S. og Pr.,Svanevik (Lille Solheim),322e,,1-85,,Hans Olai Olsen,,m,deres Søn,,,1874,Aarstad S. og Pr.,Svanevik (Lille Solheim),322e,,1-85,,Karl Oliver Larsen,,m,deres Søn,,,1875,Aarstad S. og Pr.,Svanevik (Lille Solheim),322e,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg gjer merksam på at når Karl Oliver er med i denne teljinga, er det avdi KO vart fødd 31.12. 1875 og døypt i slutten av januar 1876, medan teljinga eigentleg er per 3. januar 1876 - og då var KO fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Og her er dødsfallet til Berte:AA,1886,025,K,2105,Berthe,Ols. født Hansd.,Gårdmands Hustru,42 1:2 År,Svanevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er to av systera til Lars Olsen, døypte i Askøy:,,Ole,Larsen,Køkkelvig,,,,,Birte Gurine Larsdtr,,,,Forpagter Hjemmedøbt,Oline Berentine,1412,2612,1851,,Ole,Larsen,Kjøkkelvig,,,,,Birte Gurine Larsdtr,,,,Forpagter,Karen Andrea,0111,1911,1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er vanskjeleg å finne i dei digitale kjeldene kven som er far til Berte Hansdtr, f. i Hetlevik i Strusshamn sokn. For det fyrste er der to Hetlevik (eit i Laksevåg og eit på Askøy), for det andre er der fleire kandidatar og for det tredje er ho truleg ikkje døypt i Askøy, men anten i Bergen eller Fana. Men vender du deg til SAB på Arkivforum (eller om dei les dette), finn dei svaret ved å sjå i kyrkjeboka for vigsla i Årstad 20. mai 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har visst ikkje serleg god husk lenger, men det har datamaskina mi. Den kunne fortelja meg at eg i 2003 leita fram nett det same som eg no har leita fram - på førespurnad frå deg. LenkeReknar med at du no noterar deg det eg og andre har funne og vender deg til SAB for å få detaljar i saka. Eg plar vera hjelpesam, men når folk kjem med det same omatt og omatt - år om anna - vert eg lei meg både på mine og andre sine vegner. Vi har trass alt anna å gjera enn å leita fram det same år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har aldri påstått at jeg sitter med fasiten på det du spør om. Men en ting har jeg lært meg, og det er ikke å stole på de årsangivelsene som kommer frem i folketellinger etc.Det er slått fast at far til Lars het Ole Larsen gjennom ekteskapet. Den Lars jeg fant til deg ble født i 1844, vilket ikke er store avviket i forhold til 1843 du oppgav i innlegg nr.1. Det er også et faktum, at det foreldreparet jeg fant til Lars født 1844 befant seg som føderådsfolk på et av Svanevikbrukene i 1900 (innlegg 8). I tillegg viser 1875-tellingen at han var født 1845, 1900 tellingen at han var født 1843. Hans andre ekteskap oppgir ham født i 1844. Dessuten viser Bjørn i innlegg nr.15 til de samme foreldrene. Jeg kan ikke se at der er fremkommet noen bedre forslag til hvem Lars Olsen var. Men du er selvsagt i din fulle rett til ikke å tro på det som her er kommet frem.For å få ytterligere kunnskap om hvem han var, kan du jo legge en forespørsel i arkivforumet vedr. ekteskapet som Grethe viser til i første lenken i innlegg nr. 5.Da burde du få svar på hvem hans far var, hvor han var født/bodde på det tidspunktet ektesakpet fant sted. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen 20. mai 1872 står Lars Olsen som 27 år gammel, født på Kronborg, bosatt på Lillesolheim og sønn av gardmann Ole Larsen Svanevik (Lillesolheim), som også var en av forloverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Takk til dere alle for opplysningene dere har funnet for meg. Til Bjørn: De fakta jeg hadde og refererte til har du funnet for meg - og det burde jeg ha nevnt, beklager så mye. Jeg tar kritikken til meg og har lært av det. Igjen beklager til deg. Mvh H. Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg var kan hende litt kvass i natt. Men du er ikkje den einaste som har latt vera å gje opp at det alt finst meir opplysningar. Men no trur eg du er på rett spor. Du vil nok finna ein del i Fana-boka band 4 om desse folka (Ole Larsen og kona). Det du òg bør be om eller finne på arkivet, er namnet på far til Berte Hansdtr. Det står ved vigsla 1872. Når det er på plass, kan vi gå vidare på den saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Her er litt av det som står i Fanaboken: Lars Olsen, f.ca. 1782 var i noen år pakter på Storetvedt, senere på Hop, før han flyttet til Sælen. Han paktet Sælen frem til ca. 1842. Han var gift i 1811 med Kari Olsdatter Storetveit. Lars Olsen Lilletvedt, f. ca 1785, død 1841, var sønn av Ola Larsen Steinsvik og Synneva Olsdatter Storetveit. Han var gift 1. gang med Marta Paulsdatter Hatlestad, f. ca 1779, død 1821. Hun var mor til Ole. Lars Olsen var gift 2. gang med Sisilia Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her lukter det jølster-blod: 'Ole Knutsen (1760 Haaeim - 1815 Storetveit) giftet seg i 1797 i Jølster med Brite Arnesdatter Klakegg (1768 Klakegg - 18..). De fikk datteren Kari Olsdatter (1791 Klakegg-18..), som var (med) foreldrene til Fana. I 1801 bodde de på Øvre Brattland, men i 1798 og i 1804-1815 var de på Storetveit.' (Henta frå 'Jølstringer i Fana' av Yngve Nedrebø)LenkeFleire av dei andre Nina nemner kan sikkert òg føre sine aner attende til Jølster - utan at eg har sjekka det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har eg sett litt på det som er sitera frå Fana-boka i høve til det som ligg av kjelder frå Fana på DA. Eg trur rett ut sagt at forfattaren av Fana-boka har surra litt:For båe Lars Olsen vert gift frå Lilletvedt. Han som vert gift med Kari Olsdotter ser ut til å vera fødd kring 1785 som son av Ole Larsen og Synnøve Olsdotter. Han som vert gift med Marta Paulsdtr. (2. gong) og Sissel Jacobsdtr. (3. gong), vart truleg 1. gong gift med Berte Monsdtr. og budde med henne på Lilletvedt i ft1801, 25 år gamal, samstundes med at 'den yngre' budde der (16 år gamal) saman med foreldra sine.Her krevs det med andre ord ei skikkeleg opplisting av kven som er kven, fødd når og kva foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.